În domeniul site-urilor cu muzică gratuită în sistem streaming, concurenţa este tot mai acerbă. Câştigători ies ascultătorii.
Last.fm a organizat săptă mâna trecută, la New York, o conferinţă de presă despre care jurnaliştii nu ştiau foarte multe detalii. În loc să anunţe că va lansa şi secţiunea de conţinut video, aşa cum se aşteptau toţi, Last.fm le-a făcut un cadou utilizatorilor din Germania, Marea Britanie şi SUA: piesele pot fi ascultate integral, gratuit, on-line, iar catalogul conţine cei mai cunoscuţi artişti ai momentului.
Deocamdată, un utilizator poate accesa de trei ori o anumită piesă, dar această limitare va fi îndepărtată în curând. Oricum, cei care plătesc abonament se vor putea delecta de câte ori vor dori cu o anumită melodie. Minunea s-a produs prin achiziţionarea site-ului de către CBS şi prin semnarea unor contracte cu mari case de discuri, precum EMI, BMG, Universal şi Warner. Şi până acum puteai asculta anumite piese întregi la Last.fm, fără niciun control însă al succesiunii pieselor. Melodii, sute de mii
Sunt mai multe moduri de a face rost de muzică bună, două dintre ele fiind cumpărarea CD-ului şi piratarea melodiilor. O nouă metodă este însă în continuă dezvoltare: audiţia on-line. Tot mai multe site-uri le dau vizitatorilor posibilitatea de a asculta muzică în sistem streaming.
Reţeta companiilor care oferă aceste servicii este destul de simplă, dar tehnologia din spate se dovedeşte complexă. Trebuie o bază de date destul de cuprinzătoare, cu sute de mii de melodii, de toate genurile, din toate colţurile lumii. Mai e nevoie de o interfaţă care să-i permită utilizatorului să asculte muzică fără să se întrerupă din lucru. Opţional ar fi contul personal, prin care oamenii să poată interacţiona, să poată salva într-o listă piesele favorite, să le voteze etc. Fără urme pe hard-disk
Practic, astăzi, oricine are o legătură bunicică la internet poate asculta muzică de pe un astfel de site. Procedeul streaming nu necesită descărcarea fişierului reprezentând melodia, ci redarea ei pe măsură ce este copiată, bucată cu bucată, de pe server. După ce melodia este ascultată, ea nu mai rezidă în niciun fel pe calculatorul personal. Acesta este şi secretul gratuităţii. Din moment ce utilizatorii nu copiază melodia pe PC, ci doar o ascultă, taxele plătite de site-uri producătorilor şi artiştilor sunt mai mici.
SITE-URI http://musicovery.com Radio gratuit bazat pe descoperirea muzicii; utilizatorul îşi stabileşte starea sau tempoul dorit şi lista de melodii e generată automat; se pot alege numai hituri sau şi melodii necunoscute de publicul larg. http://meemix.com Audiţia porneşte prin căutarea unui artist; melodii sugerate prin stabilirea „pulsului“ ascultătorului; sistem de evaluare a fiecărei piese; posibilitate de chat cu alţi ascultători. http://anywhere.fm Melodiile sunt încărcate de utilizatori; contul permite accesarea serviciilor de socializare; topul celor mai ascultate piese; posibilitatea de a cumpăra melodii on-line; se poate descoperi muzică nouă prin explorarea reţelei de prieteni. http://sonific.com Artişti contemporani şi populari; posibilitatea de a salva liste de melodii; widgeturile pot fi incorporate în site-uri şi bloguri; contul de utilizator permite crearea unui profil public şi salvarea listelor. http://deezer.com Utilizatorii pot crea „posturi de radio“ cu melodii selectate din baza de date; topuri de piese şi de albume; sistem Smartradio prin care adaptezi lista de melodii, precizând care piesă îţi place şi care nu; posibilitatea de descărcare cu iTunes. http://last.fm Audiţia porneşte de la numele unui artist favorit; servicii de socializare şi agendă de evenimente; variantă gratuită sau cu abonament (2,5 euro pe lună). DICŢIONAR
Scrobble = Termen folosit de Last.fm pentru a descrie acţiunea prin care trimite numele fiecărei melodii ascultate în playerul utilizatorului către baza de date corespunzătoare contului individual. Astfel, titlurile pot fi consultate on-line.