Magazinele nu respectă regulile când fac solduri. Vezi cele mai frecvente şase încălcări

Peste 400 de magazine au oprit campaniile de reduceri după ce inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au constat nereguli referitoare la fixarea sau afişarea preţurilor şi informarea clienţiilor privind perioada soldurilor.

Autorităţile au oprit temporar comercializarea produselor în cazul tuturor operatorilor economici la care s-au constatat nereguli.Verificările privind protecţia consumatorilor în cadrul vânzărilor de soldare au fost făcute pe parcursul lunii septembrie la circa 530 de unităţi. În urma controalelor, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a dat 258 amenzi în valoare de 755.700 lei şi aproape 200 avertismente, arată un comunicat al instituţiei.

Top şase abateri

1. Nu respectă regulile de fixare a preţurilor la vânzărilor cu preţ redus.

Aceste regului se referă atât la soldare, cât şi la lichidare sau la promoţii. Orice anunţ de reducere de preţ trebuie să fie vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice, spun reprezentanţii ANPC.

Acest gen de abateri au fost descoperite la 195 de operatori economici. Aceştia fie nu afişau preţul vechi, ci doar preţul nou şi suma economisită, fie nu anunţau procentul de reducere aplicat, fie existau neconcordanţe între reducerea afişată pe etichetă şi preţul de vânzare.

2. Abateri precum legalitatea funcţionării, afişarea vizibilă a denumirii unităţii, a codului unic de înregistrare, din care să rezulte obiectul de activitate al firmei, precum şi afişarea şi respectarea orarului de funcţionare; afişarea vizibilă şi uşor de citit a preţurilor şi tarifelor. Angajaţii ANPC au constatat asemenea încălcări la 189 companii.

3. Nu anunţă lichidările de stoc

Anunţurile privind vânzarea de soldare trebuie să specifice data de debut a vânzării şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus lichidării de stoc.

Asemenea abateri s-au constatat la 59 de operatori economici. Aceştia nu au afişat data când încep soldurile, nu au informat care sunt mărfurile vizate sau nu precizau că vânzarea se făcea în limita stocului disponibil şi se referea la un anumit sortiment de produse.

4. Nu afişează în loc vizibil placheta INFO CONSUMATOR cu numărul de telefon gratuit în reţeaua Romtelecom: 0800 080 999, adresa oficiului judeţean pentru protecţia consumatorului şi site-ul ANPC www.anpc.ro.

Inspectorii instiuţiei au constatat această abatere la 41 de companii.

5. Nu respectă regulile de publicitate pentru vânzarile cu preţ redus

S-au constatat abateri la şapte companii. Acestea aveau neconcordanţe între preţul afişat pe anunţul de reducere şi cel de pe eticheta produselor sau neconcordanţe între reducerea afişată în magazin şi reducerea reală aplicată.

6. Nu anunţă vânzările de soldare

Vânzările de soldare se pot efectua numai de două ori pe an, timp de 45 de zile, în perioada 15 ianuarie - 15 aprilie şi în perioada 1 august - 31 octombrie. Comercianţii trebuie să notifice primăria de care aparţin cu cel puţin 15 zile înainte de începerea reducerilor.

Abaterile sunt următoarele: lipsa notificării privind soldarea aprobată de primărie, neconcordanţa între perioada de soldare afişată în magazin şi cea existentă în notificarea aprobată de autorităţi sau chiar lipsa notificării la primărie.

Consumatorii trebuie să ştie că firmele trebuie să îi informeze prin intermediul unui anunţ sau printr-o altă formă de publicitate despre tipul de reducere, data de debut a acţiunii, perioada în care se desfăşoară aceasta, sortimentul de mărfuri supuse lichidării de stoc, precum şi procentul de reducere.

Reducerea de preţuri anunţată trebuie să se identifice cu cea reală, avertizează oficialii ANPC. Potrivit acestora, orice reducere de preţ, exprimată în valoare absolută sau în procent, trebuie sa fie vizibilă, lizibilă şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse.