"Made in China" capătă sens pozitiv

Concepţia potrivit căreia toate produsele chineze sunt clone occidentale se schimbă, mai ales că Occidentul e cu adevărat interesat de ele.

Specialiştii spun că, în prezent, atunci când spunem "Made in China" nu o mai spunem în niciun caz în glumă. Deoarece lumea a luat deja în considerare o nouă "ameninţare", strecurată aproape în tot, de la modă, la economie, de la estetică, la design: China. După cum spune o anecdotă, "optimiştii învaţă acum să vorbească chinezeşte, pesimiştii învaţă să folosească un Kalaşnikov".

China are unele dintre cele mai puternice branduri din lume, stăpâne pe piaţă în următorii ani. China nu mai poate fi tratată ca o ţară obişnuită, una dintre dovezi fiind faptul că, începând din acest an, ediţia "The Economist" are un segment special intitulat"China".

Faptul poate ar fi trecut neobservat dacă ar fi fost vorba despre o publicaţie obişnuită, dar e vorba despre un săptămânal britanic conservator ca filosofie economică.

În altă ordine de idei, Angelica Cheung, redactorul-şef al "Vogue China", are o "problemă": "prea multe reclame, care nu mai încap în revista glossy", scrie "The Guardian". "Poate ar trebui să fie două reviste pe viitor", a declarat Cheung. În China, fiecare ediţie lunară sunt foarte multe reclame, semn al exploziei industriei de fashion de lux.

Tot mai mulţi jucători

Ameninţarea Chinei se simte mai ales în lumea modei. Iar mărcile au motive de bucurie. Magazinelor Louis Vuitton li se alătură cele ale Loewe şi Balmain. Burberry intenţionează să se extindă de la 57 la 100 de magazine în decurs de cinci ani, Hermes a lansat chiar propriul sub-brand cu specific chinez, Shang Xia.

Compania de consultanţă în management McKinsey anticipează că, pe măsură ce şi clasa de mijloc va prinde gustul mărcilor, în decurs de patru ani China va deveni cea mai mare piaţă de lux a lumii.

Produsele şi accesoriile de înfrumuseţare reprezintă o cotă mult mai mare din piaţă decât în Vest şi o proporţie mai mare dintre clienţi sunt bărbaţi. Potrivit Coach Retail International, bărbaţii reprezintă 45% din piaţa genţilor de lux de 1,2 miliarde de dolari a Chinei.

Retailer-ul suedez de fashion

H&M şi-a reconfigurat deja harta locaţiilor pentru a veni în întâmpinarea cererii tot mai ridicate din China.

"Este nevoie de multă dăruire pentru a reuşi în China, iar competiţia creşte pe măsură ce tot mai multi jucători intră pe această piaţă", au declarat oficiali ai firmei. Potrivit "Wall Street Journal", cei mai mulţi dintre retailerii de fashion au încă o prezenţă scăzuta în China, comparativ cu potenţialul global. Dar, în timp ce principalele oraşe chineze precum Beijing şi Shanghai, vizate de marile companii de fashion, sunt tot mai aglomerate, oraşele mici au devenit disponibile pentru retailerii care vor să se extindă.

Consumatorii chinezi cheltuie pe haine doar 180 de dolari pe an - o cincime din cât cheltuie americanii, însă apetitul lor pentru modă continuă să crească, potrivit firmei de consultanţă Boston Consulting Group. Porturi noi pentru iahturi

Oricât ar suna de şocant, China are mari şanse să devină cea mai atractivă piaţă pentru iahturi, administraţia de stat dând undă verde deschiderii mai multor porturi pentru asemenea ambarcaţiuni, în special pe coasta de sud.

Shadong Heavy Industry Group din China a cumpărat 75% din acţiunile producătorului italian de iahturi Ferretti. Grupul italian era scufundat în datorii, iar chinezii au promis redresarea de urgenţă a situaţiei financiare a companiei şi accesul imediat la pieţele emergente de pe continentul asiatic.

Cu ocazia perfectării tranzacţiei, Norberto Ferretti, preşedintele grupului italian, a declarat pentru Reuters că "afacerea va ajuta Ferretti să se dezvolte pe piaţa iahturilor, una estimată la şapte miliarde de euro şi să răspundă cererii din ce în ce mai mari de produse de lux din China în următorii cinci-zece ani".

EXTINDERE

Au cumpărat şi "apa" Tamisei

Un fond suveran chinez a cumpărat o parte din acţiunile serviciilor de alimentare cu apă ale Londrei, aceasta fiind prima achiziţie pe teritoriu britanic, notează "Financial Times".

China Investment Corporation, fondul suveran al Chinei, cu lichidităţi în valoare de 410 miliarde de dolari, a cumpărat 8,68 procente din compania care deţine Thames Water. Conform "Financial Times", investitorii chinezi sunt încurajaţi să injecteze bani în proiectele de infrastructură britanice.

În decembrie 2010, Abu Dhabi Investment Authority, unul dintre cele mai mari fonduri suverane, la nivel mondial, a achiziţionat 9,9 procente din Thames Water de la un consorţiu de investitori. Aceste investiţii sunt considerate în general ca fiind profitabile pentru ambele părţi - atât cea britanică, cât şi cea chineză sau arabă.

AUTO

Motoare de maşini şi motoare de căutare

În perioada 2014-2016, Renault va începe să producă automobile în China, piaţă de pe care a fost absentă până acum. Conform agenţiei de presă Reuters, până de curând producătorul de automobile din Franţa este prezent în China numai prin exporturile modelului Koleos 4x4. Până acum, Renault a preferat să cedeze piaţa chineză partenerului său, Nissan. Francezii au ajuns la un acord cu Dongfeng Motor, partenerul Nissan.

Produse în China şi destinate chinezilor

"Renault vinde deja în China un număr limitat de maşini. Probabil între 2014 şi 2016 Renault va juca un rol mult mai important pe această piaţă, devenind producător", a declarat recent Carlos Ghosn, directorul general al grupului Renault-Nissan.

Directorul a adăugat că maşinile produse în piaţa chineză sunt destinate să fie comercializate pe aceeaşi piaţă. Deşi unii experţi subliniază că bazele economice, politice şi demografice ale Chinei sunt discutabile, "prin târg" creşterea influenţei chineze a devenit o realitate care nu mai poate fi negată.

Poate ar mai fi de adăugat doar un lucru aparent nesemnificativ. Şi anume că Baidu, cel mai mare motor de căutare online din China, care acoperă 63% din piaţa profil în statul asiatic, constituie o probabilă "ameninţare" teritorială pentru Google, care este în prezent cel mai mare serviciu de internet la nivel mondial.

<iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/JFb4AIV3OiE?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

2014 deste anul în care Renault va începe probabil să fabrice automobile în China