O femeie reclamă că pentru un credit de 2.300 de lei trebuie să achite de peste 10 ori mai mult. Ea susţine că a fost penalizată că a plătit înainte de termen.
Compania de creditare EFG Retail Services este acuzată de clienţi de practici incorecte în calcularea dobânzilor şi a penalităţilor. Societatea se apără şi aruncă vina pe clienţi.
Ploieşteanca Gabriela Coroiu se luptă de patru ani cu EFG Retail Services, firmă specializată în celebrele "credite cu buletinul". A împrumutat puţin peste 2.000 de lei pentru aparatură casnică şi spune că a plătit rate care, cumulate, ajung la aproape de trei ori suma creditului. Mai mult, spune ea, firma i-a solicitat achitarea unei restanţe de 3.300 de lei şi 18.000 de lei penalităţi pentru închiderea liniei de creditare. Astfel, pentru creditul de 2.300 de lei, a ajuns la aproape 30.000 de lei. Cum a plătit reclamanta "Uneori, în funcţie de venituri, se întâmplă să achit şi înainte de data stabilită. Alteori, plăteam şi după, la o diferenţa de o zi, maximum două. La un moment dat, am primit un telefon de la EFG şi m-au anunţat că am o restanţă destul de mare. Când am cerut detalii, am aflat că de fapt nu trebuia să plătesc înainte de data stabilită, pentru că nu se considera că am plătit rata lunii în curs, ci doar se scădea din datorie, şi mai primeam şi penalităţi de 35-45 de lei la zi. Am rămas blocată", îşi aminteşte femeia. Consecinţa: executare silită Calvarul creditului cu buletinul a continuat. "Valoarea creditului era mereu în creştere. Am fost într-un fel sfătuită să vând ceva din casă sau chiar locuinţa pentru a-mi plăti datoria. M-am enervat, pentru că şi aşa mă prosteau pe faţă, iar acum îmi spuneau să-mi vând casa. Nu am mai plătit şi i-am rugat să vină cu contractul şi cu sumele plătite de mine să le calculăm. Un an nu m-au mai contactat. De curând, după aproape un an, am fost sunată să fiu anunţată ca am restanţe. Când am cerut să mi se spună valoarea sumei de plată, cei de la EFG mi-au răspuns că suma este de 18.000 de lei şi că vor trece la executarea silită dacă nu-mi plătesc datoria", se plânge femeia. Nerespectarea contractului Din partea companiei de creditare ni s-a comunicat că nu este posibilă o astfel de situaţie, decât dacă clientul nu îşi respectă obligaţiile. "Dacă ratele sunt plătite conform contractului, un client nu va ajunge niciodată la o asemenea sumă totală de plată. În cazul în care mai multe rate lunare consecutive nu sunt achitate, în conformitate cu contractul de credit semnat de către părţi, se aplică penalizări, iar cumulul acestora este proporţional cu valoarea sumelor restante şi cu perioada în care clientul nu şi-a achitat ratele restante", ne-a declarat Robert Zănescu, responsabil comunicare din partea EFG Retail Services. Cum se aplică penalizările Reprezentantul EFG a explicat modul în care funcţionează creditele companiei. "Clientul primeşte în fiecare lună un extras de cont, document ce conţine toate tranzacţiile efectuate de către acesta de la ultimul extras emis, datoria totală a clientului şi suma minimă de plată de achitat în luna respectivă. Clientul are la dispoziţie 18 zile, începând cu a doua zi după emiterea extrasului, pentru a achita cel puţin minimul de plată evidenţiat în extrasul de cont lunar". Robert Zănescu exemplifică următoarea situaţie: "Dacă extrasul de cont se emite pe 1 ale lunii, clientul trebuie să achite cel puţin minimul de plată în perioada 2-19. Suma achitată înainte de această perioadă va diminua datoria clientului, dar nu va stinge obligaţia de plată a minimului de plată în perioada 2-19, fapt stipulat şi în contractul semnat de client" El mai spune că, în această situaţie, plata datoriilor cu întârziere, dupa 19 ale lunii, atrage după sine penalizarea pentru plata întarziată, conform contractului. 800 de reclamaţii la adresa EFG, din 2010 până acum În ultimii ani, EFG Retail Services a fost unul dintre "clienţii" amenzilor date de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor. "În perioada 1 ianaurie – 20 iulie 2011 au fost depuse 137 de reclamaţii înregistrate de la consumatori. În urma acestora, s-au aplicat 22 de amenzi contravenţionale în valoare totală de 401.000 de lei. Despăgubirile acordate consumatorilor au fost de 11.205 lei", a transmis Biroul de Presă al ANPC.
Amenzile din acest an nu au fost o excepţie pentru această companie. În 2010 s-au aplicat şapte amenzi în valoare totală de 74.000 de lei şi s-au acordat despăgubiri de 1.352.511 lei. 672 de reclamaţii s-au înregistrat din partea clienţilor în cursul anului trecut.
EFG Retail Services face parte din grupul grec EFG Eurobank Ergasias . "Am aflat că nu trebuia să plătesc înainte de data stabilită, pentru că nu se considera că am plătit rata lunii în curs, ci doar se scădea din datorie şi mai primeam şi penalităţi de 35-45 de lei.“ GABRIELA COROIU, reclamant SFAT Practici incorecte sau clauze abuzive Avocatul şi expertul Centrului European al Consumatorilor din România, Mihai Titichi, ne-a explicat că în astfel de cazuri trebuie analizate conţinutul contractului încheiat, tipul de credit, data încheierii contractului (pentru a vedea ce dispoziţii legislative se aplică). "Ar putea fi invocate mai multe acte normative, pornind de la legea privind practicile comerciale incorecte, la legea privind clauzele abuzive şi la legislaţia privind serviciile financiare. Consumatorul ar trebui să se adreseze cu o reclamaţie comisariatului local pentru protecţia consumatorilor care va verifica contractul", recomandă Titichi. Citiţi şi:
- Penalităţi astronomice la creditul cu buletinul