Luminos

Nu-i diesel, nu-i nemţesc, nu excelează în teren accidentat, nu-i tocmai ieftin. Mazda CX-7 este un SUV cu adevărat special.

Mazda CX-7 nu e un SUV obişnuit. Nici nu prea arată, nici nu se comportă ca unul. Este înalt, dar îşi ascunde masivitatea graţie unui design contemporan, agresiv, excelent proporţionat. Are tracţiune integrală, dar, lucru recunoscut chiar de creatorii săi - situaţie rarisimă -, a fost făcut pentru ca tu să te simţi bine pe şosea, când te năpusteşti pe serpentine, nu pe coclauri, când cauţi un tăpşan pe care să încingi grătarul. Sub capotă nu-i niciun motor diesel care să-ţi limiteze cheltuielile cu carburantul, ci un turbo ambiţios, de 2.3 litri, pe benzină, cu o sete care n-are cum să nu te facă să înghiţi în sec.

Dacă înţelegi sau poţi să treci peste toate aceste lucruri, mai trebuie doar să te împaci cu gândul că volanul nu se reglează decât pe înălţime. Nu e o problemă capitală, dacă n-ai membrele inferioare prea lungi. În cazul în care eşti mai înalt, nu vei aprecia însă „trataţia“.

Altfel, bordul arată cât se poate de atrăgător. Cadranele cu alveole separate aduc o evidentă tuşă sportivă. Consola centrală excelent organizată şi frumos desenată completează ambianţa reuşită a bordului. Volanul „împrumutat“ de la cabrioletul MX-5 se încadrează şi el armonios în tabloul dominat totuşi de parbrizul uriaş, înclinat la 66 de grade.

Reale abilităţi sportive

Motorul turbo de 2.3 litri mai este folosit de Mazda la modelele sale sportive 3 şi 6 MPS. Ca atare, în ciuda gabaritului considerabil, accelerările vin cu o promptitudine remarcabilă. Cuplul generos, disponibil de la turaţii mici, şi excelenta cutie de viteze manuală cu şase rapoarte (nu există alternativă automată) facilitează depăşirile în trombă. Sistemul 4x4, care poate distribui cuplul până la un raport 50:50 faţă-spate, mişcările caroseriei reduse la minimum şi direcţia sensibilă, cu suficient feedback, permit abordarea unui stil de condus sportiv.

După cum te aştepţi, spaţiul pentru pasageri şi bagaje se încadrează în limitele clasei. De altfel, încărcarea portbagajului sau invitarea prietenilor/familiei pe locurile din spate sunt printe rarele momente în care îţi vei aminti că ai un SUV.