O confruntare pe baza principiilor jurnalismului profesionist ar fi cea mai bună modalitate de informare a alegătorului.
Pe lângă propaganda candidaților, orice campanie electorală obişnuieşte să fie marcată de repercusiunea a două instrumente asupra opiniei publice. În primul rând, sondajele privind intenția de vot. În al doilea rând, succesiunea audierilor, interviurilor și dezbaterilor cu candidații. Împreună, informațiile produse de cei doi îl ajută pe alegător să ia propriile decizii și funcționează ca o bătaie ritmică ce marchează evoluţia știrilor până în ziua votului, scrie O Globo.
În săptămâna în curs, această melodie a început să răsune. Calendarul sondajelor periodice a fost inaugurat de cifrele Ipec și Datafolha — și se va prelungi până în ziua alegerilor, cu salturile și surprizele obișnuite. În același timp, instituțiile media profesionale au început să-și publice interviurile și audierile. În cotidianul "O GLOBO", acestea au început cu aspiranţii la guvernul statului São Paulo. Principalii candidați la președinție, printre care fostul președinte Luiz Inácio Lula da Silva și președintele Jair Bolsonaro, au acceptat deja să participe la tradiționalul interviu la tribuna Ştirilor Naţionale, începând de luni. În ceea ce privește dezbaterile, deși a existat deja prima confruntare între candidații la funcţia de guvernator, este probabil ca, așa cum s-a întâmplat în 2018, brazilianului să îi lipsească din nou o ciocnire între lideri în cursa prezidențială.
După ce au semnalat că vor participa la dezbaterea consorţiului format din "O GLOBO", "Valor", g1, UOL, "Folha de S.Paulo" și "O Estado de S. Paulo", campaniile celor doi nu s-au putut angaja în termenul prevăzut. Din păcate, au fugit (consorțiul rămâne deschis să organizeze evenimentul). Lula a confirmat că va participa la o altă dezbatere programată pe data de 28, dar a informat că se poate retrage dacă Bolsonaro nu va participa. Participările sunt incerte.
În loc să participe la dezbateri cu reguli clare și echilibrate, în care ideile și propunerile lor să fie supuse întrebărilor jurnalistice și să fie confruntate cu contradictoriul, cei doi candidați principali au preferat presa în care sunt tratați cu deferență, sunt chestionați de "youtuberi", de "podcasteri" sau de "influenceri" lipsiţi de experiență în tratarea politică sau lipsiţi de angajament față de principiile editoriale transparente guvernate de interesul public (cel mai recent exemplu a fost participarea lui Bolsonaro de peste cinci ore la podcastul Flow).
Este evident că staffurile de campanie au dreptul să acționeze în funcție de ceea ce consideră a fi în interesul candidaților, așa că este firesc să prefere să mizeze pe publicitate și pe personalităţie de pe internet care pot atrage un public numeros. Dar numai jurnalismul profesionist este capabil să informeze alegătorul în mod serios și competent. Absența liderilor din sondaje de la dezbateri contribuie la deteriorarea calității informațiilor oferite cetățenilor și reprezintă un regres pentru democrația braziliană, într-un moment în care nu duce lipsă de amenințări și în toiul unui război de versiuni și narațiuni.
Atât Bolsonaro, cât și Lula acționează pentru a evita o confruntare care ar aduce întrebări incomode, de parcă le-ar fi frică de apariţia unor subiecte pe care ar prefera să le țină departe de campania. Este un comportament infantil, care îl desconsideră pe alegător. Brazilienii merită să primească toate informațiile la care au dreptul pentru a lua cea mai bună decizie cu putinţă. Nu există o modalitate mai bună de a-l informa decât dezbaterile echilibrate și transparente, urmând principiile jurnalismului profesionist. (Editorial; Traducerea: Iulia Baran, RADOR)