Londra, zonă respirabilă

„Big Brother“ cu camere şi senzori împotriva vehiculelor poluante.

Londra a devenit de ieri o „zonă cu emisii poluante scăzute“, în urma unei iniţiative a Ministerului britanic al Transporturilor menită a reduce poluarea traficului rutier şi a îmbunătăţi calitatea aerului din capitală.

Aerul londonez este cel mai viciat din Marea Britanie şi printre cele mai poluate din Europa, menţionează Reuters. Planul are o valoare de 49 de milioane de lire sterline şi implică utilizarea unei reţele de camere de luat vederi şi senzori care monitorizează emisiile autovehiculelor diesel de mare capacitate. Schema va fi extinsă pentru a acoperi vehiculele de peste 3,5 tone, autobuzele şi autocarele începând cu iulie 2008, apoi camionetele şi microbuzele, din octombrie 2010.

Transportatorii şi-au manifestat nemulţumirea faţă de aceste condiţii, pentru respectarea cărora vor fi nevoiţi să ia măsuri costisitoare. „Ştim că primarul are datoria statutară de a îmbunătăţi calitatea aerului din Londra, dar nu credem că schema propusă va fi eficientă în acest sens. Aceasta va costa industria o sumă foarte mare de bani, iar unii dintre operatorii mici se vor lupta să supravieţuiască“, a apreciat o purtătoare de cuvânt a Asociaţiei Transportatorilor de Mărfuri. Un model aplicat şi în alte state europene Pe de altă parte, autorităţile spun că îmbunătăţirea calităţii aerului va fi în beneficiul a milioane de londonezi, în special a celor care suferă de astm sau alte afecţiuni pulmonare. Zone cu emisii poluante scăzute sunt deja instituite sau în curs de implementare în 70 de oraşe din opt state europene, între care Germania, Norvegia şi Olanda.

„Aceasta va fi prima din Marea Britanie şi, de departe, cea mai mare din lume“, a declarat un purtător de cuvânt al autorităţii de transport a capitalei britanice (Transport for London - TfL), care va coordona planul. „Calitatea aerului din Londra este printre cele mai proaste din Europa. Concentraţiile de particule în multe părţi ale oraşului sunt mult sub standardele europene“, a precizat aceeaşi sursă. FĂRĂ CAMIOANE Taxe şi amenzi usturătoare Planul este unul permanent şi acoperă o zonă de 1.580 km2, de peste şase ori mai mare decât cei 238 km2 cât măsoară Bucureştiul. Camere de luat vederi instalate în 75 de locuri fotografiază numerele de înmatriculare ale vehiculelor. Toate camioanele fabricate după octombrie 2001 corespund standardului Euro 3 (0,05 grame de particule per kilometru), nivelul adoptat de noul plan.

TfL spune că a identificat în interiorul zonei, în cursul monitorizării de şase luni de anul trecut, aproximativ 120.000 de vehicule de peste 12 tone, din care 10% nu respectă standardul Euro 3. Camioanele care nu fac faţă noilor cerinţe vor fi taxate cu 200 de lire sterline pe zi pentru acces în zona „verde“. Neplata taxei atrage automat o amendă de 1.000 de lire sterline.