Loialitatea se prinde greu de angajatii romani

Un salariat din doi vrea sa-si schimbe locul de munca din motive ce tin atat de nerecunoasterea meritelor, cat si de salariu.

Angajatii romani sunt printre cei mai mobili europeni in campul muncii, cu un grad scazut de loialitate fata de compania in care lucreaza, pe fondul unei perceptii emotionale asupra relatiei cu sefii si a nemultumirilor legate de nerecunoasterea meritelor, potrivit unui studiu realizat de Ipsos Research si comandat de Accor Services.

Astfel, mai bine de jumatate dintre salariatii romani (51%) se gandesc frecvent sa-si schimbe locul de munca, mai mult decat oricare dintre angajatii din Spania, Italia, Franta, Cehia, Slovacia, Belgia sau Turcia, tarile in care a mai fost realizat studiul.

„Explicatiile pentru usurinta cu care romanii renunta la locul de munca sunt multiple si tin de nivelul redus al somajului - datorita numarului mare de locuri de munca disponibile in piata - de gradul redus de competitivitate sau de nemultumirile privind salariul. Totodata, lipsa de loialitate are si o explicatie subiectiva, precum nerecunoasterea meritelor din partea sefilor”, explica Emmanuel Malan, directorul general al Accor Services.

Potrivit studiului, cel mai scazut nivel de loialitate apare in cazul angajatilor din industrie (70%) si este mai pregnant in cazul angajatilor din sectorul privat decat din cel public (57% contra 41%). Previzibil, cei mai mobili angajati sunt cei foarte tineri, cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani.

Conflictele cu sefii, o batalie continua

Potrivit studiului realizat de compania de cercetare Ipsos, salariatii romani se implica foarte mult in munca lor, pe care o asociaza fie ideii de „placere” (33%), fie celei de „rutina” (31%). Prin comparatie, in celelalte state europene analizate, „siguranta” este componenta prioritara care creeaza atasamentul angajatului fata de locul de munca. Foarte mandri de munca lor (88%), angajatii romani se declara de asemenea fericiti (80%) si impliniti in viata lor profesionala (trei angajati romani din patru).

In acest sens, salariatii au acordat cea mai mare nota vietii lor profesionale, respectiv 7,1, fata de o medie europeana de 6,2-6,5. Potrivit analistilor de la Ipsos Research, paradoxul creat de asocierea intre lipsa de loialitate si implinirea in viata profesionala poate fi explicat prin asteptarile mai mici pe care le au romanii si imbunatatirile pe care acestia le-au simtit in ultimii ani.

O mare parte dintre salariatii romani au o relatie ambivalenta cu angajatorul, fiind „distanti” (24%) sau „fragili” (7%), ceea ce inseamna ca se implica indeajuns in munca lor, dar a caror motivatie stagneaza sau este in scadere, mai ales din cauza salariului si a lipsei de recunoastere din partea managementului (47%).

Doar 13% dintre angajati considera ca sunt mai motivati la locul de munca decat in trecut. „Este explicabil acest procent mic de angajati care se simt mai motivati, avand in vedere ca, desi salariatii sunt, potrivit datelor studiului, implicati in ceea ce fac, ei sunt in acelasi timp frustrati de faptul ca aceasta implicare le este prea putin recunoscuta”, considera Jean Baptiste Aloy, analist in cadrul Ipsos Research.

Managerii duc dorul vietii personale

In ceea ce priveste modul in care reusesc sa impace viata profesionala si cea personala, respondentii romani au opinii impartite, 55% dintre salariati fiind multumiti, iar 45% nemultumiti. Potrivit studiului, 44% considera ca dedica deseori prea mult timp muncii lor, procent care urca la 52% in cazul managerilor si chiar la 63% la top-managementul companiilor.

Romanii sunt printre cei mai nemultumiti europeni atunci cand vine vorba de raportul munca-viata privata, fiind urmati doar de italieni si turci, se arata in studiu. Totodata, 80% dintre salariati considera ca multumirea si calitatea vietii lor profesionale au un impact direct asupra performantei companiei in care lucreaza.

Studiul a fost realizat in intervalul 16 martie-4 aprilie printr-un chestionar on-line asupra unui esantion de 1.481 de angajati, in afara de artizani, comercianti, agricultori si cei cu profesii liberale. Potrivit companiei de cercetare, respondentii nu au fost testati la locul de munca, iar esantionul este reprezentativ la nivel national.

MARILE SPERANTE

Salariatii au o lista lunga de asteptari din partea angajatorului

In ceea ce priveste asteptarile prioritare ale angajatilor din partea angajatorului, 70% dintre participantii la studiu au pus pe primul loc trainingul, un procent cu mult peste media europeana. La nivelul Uniunii Europene, doar 45-60% dintre angajati mai vor sa fie trimisi la „scoala” de catre patroni.

Potrivit sefului de la Accor, tendinta poate fi intalnita si in alte tari din Europa - desi la un nivel mai redus - si poate fi explicata prin distanta mare care separa pregatirea oferita de sistemul de invatamant de nevoile reale din piata muncii. Pe locurile urmatoare se afla subventiile pentru concedii (62), subventii pentru ingrijiri medicale (50%), fondurile de economisire si de pensii (47%) si subventiile pentru masa de pranz (35%).

Pe ultimele locuri ca importanta au fost plasate subventiile pentru activitati culturale (15%) si cele pentru activitati sportive (145). De asemenea, doar 30% dintre angajatii romani s-au declarat multumiti de salariu, procentul urcand la 42% in cazul managerilor, in timp ce posibilitatile de instruire acordate de companie satisfac doar 41% dintre salariati si jumatate dintre manageri.