Liana de la km 6, sefa celei mai aglomerate benzinarii

Afacerile celei mai mari companii din Romania merg pe mana femeilor.

De la directorul general la cel mai performant manager de benzinarie, femeile dau tonul profitului in compania Petrom. Liana este managerul celei mai frecventate benzinarii Petrom din tara, aflata la kilometrul 6 pe DN 1 - cum spun ploiestenii -, in drum inspre Valea Prahovei. A stat de vorba cu cei mai importanti oameni din OMV si din politica romaneasca. „Am intalnit multi dintre managerii OMV si toti, cand m-au vazut, au stiut ca eu sunt „Liana de la kilometrul 6”, iar asta este mandria mea”, ne-a spus gazda benzinariei cu cele mai mari vanzari de produse complementare din tara.

Sefa printre sefi

Elena Dumitrescu are 55 de ani si 25 de ani in Petrom. Conduce „benzinaria de la kilometrul 6” din 1999 si are in subordine 86 de salariati, deoarece administreaza si motelul benzinariei. Ea spune ca nucleul echipei o urmeaza din 1985, de cand conducea benzinarii in Ploiesti. „Cred ca suntem singurul loc unde am pastrat cei mai multi oameni vechi. Tinerii pleaca foarte usor, dar, desi suntem ca o familie aici, nu-mi poate spune nimeni ca vine de dragul meu la serviciu si nu pentru bani”, ne-a spus Liana.

Intalnirile la nivel „inalt” nu au fost putine pentru ea. Wolfgang Ruttenstorfer, presedintele OMV, a venit la benzinaria de la kilometrul 6, „atras de realizarile statiei”, crede Liana. O alta vizita a fost cea a Marianei Gheorghe, directorul general al Petrom, chiar de ziua acesteia. Pe Liana cel mai mult a incantat-o atitudinea sefilor OMV. „Ma impresioneaza cand vine Tamas Mayer, membru in directoratul Petrom, si da mana si cu femeia de serviciu”, spune ea.

„Pe aici vin multe vedete. De exemplu, domnul Tariceanu era clientul statiei si venea pentru pricomigdale. De Petre Roman si Theodor Stolojan nu mai spun. Dintre toti, Stolojan este singurul cu care poti sa vorbesti direct pentru ca ceilalti sunt mai distanti si umbla mereu cu bodyguarzii dupa ei”, descrie Liana protipendada care se perinda prin benzinaria ei. 

Strategie cu oameni

Dupa ce a ales 300 de manageri pentru cele peste 500 de benzinarii din reteaua proprie, Petrom lasa libera concurenta intre statiile proprii. Liana a facut Facultatea de Turism si un master in domeniu pentru a face fata administrarii complexului. Sunt zile in care primeste peste 20 de autocare cu turisti care cresc vanzarile, dar aduc si pagube prin desele furtisaguri.

PERIPETII

„Povestea la pompa” are neajunsurile ei Statia pe care o coordoneaza Liana are problemele ei: inca nu este o statie PetromV desi asteapta modernizarea din septembrie, e concurata de statiile din vama (care beneficiaza de disparitia duty-free-urilor) si are nevoie de mai multe grupuri sanitare. „Motelul este plin mereu, iar pe luna vindem in medie 1.000 de tone de carburanti. Am fi vandut si mai mult daca nu era interzis traficul greu in timpul zilei”, spune Liana.

Vanzarile pe produse complementare sunt de 100 de milioane de lei pe zi, desi benzinaria este aproape de Carrefour si Metro. „Clientii vin pentru ca la ei conteaza foarte mult timpul si castiga in alta parte diferenta de pret”, adauga ea. Greutati vin si din cauza aglomeratiei de pe DN 1 care a scazut vanzarile duminica deoarece soferii nu mai opresc sa alimenteze, ci prefera sa ajunga mai repede acasa.

CONCURENTA

Angajatii - principala problema a benzinarilor Gheorghe Voevozeanu are 48 de ani si este manager a doua statii PetromV in Bucuresti. Cu o vechime de 27 de ani in Petrom si 15 ani ca sef de statie, Voevozeanu spune ca sistemul imaginat de Petrom este mult mai motivant. „Ca angajat Petrom, aveai atributii pe care trebuia sa le executi fara sa comentezi”, spune el. Acum isi alege singur angajatii, iar sefii de statie ai benzinariilor pe care le conduce sunt tot femei. „Benzinariile nu sunt o treaba doar de barbat. Multe din benzinariile conduse de femei au rezultate mai bune decat celelalte”, spune managerul.

Voevozeanu crede ca principala problema a acestui sistem va fi cea cu personalul. „Batalia va fi pe atragerea personalului de la un dealer la altul si pe motivarea materiala”, crede el.

Un alt aspect care va face diferenta va fi cat de bine va comunica personalul statiei cu clientii. „Eu am participat la 20 de traininguri in doi ani si am invatat pana si cum trebuie sa verificam daca sunt pete pe oglinda sau daca mai este hartie igienica”, ne-a spus Voevozeanu. Aceste eforturi nu par sa-i multumeasca si pe angajati.

Pe evz.ro, au fost postate comentarii impotriva managerilor de benzinarii. „Acestia iti dau 500 lei pe luna cu ore de noapte cu tot si speli si WC-uri si vii si din libere la serviciu, iar daca comentezi, „AFARA” este raspunsul”, spune cittorul care s-a semnat mimi_r.