LEGEA PORTURILOR, AGREATĂ de PORTUARI, nedorită de Fondul Proprietatea

Președintele Klaus Iohannis a semnat, recent, decretul de promulgare a Legii privind administrarea porturilor și a căilor navigabile. Deși a fost contestată de Fondul Proprietatea, legea a fost așteptată și acceptată de autoritățile portuare, operatori portuari și sindicatele din domeniu.

Legea porturilor și a căilor navigabile include și utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare. A fost contestată de Fondul Proprietatea în calitate de acționar minoritar al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime  Constanța (CNAPMC): „Dacă va fi aprobată, legea ar putea fi considerată drept un cadou făcut de Parlament oligarhilor portuari care ar putea, pe viitor, să-și impună propria agendă în fața administrațiilor portuare, fără opreliști,..permițând totodată o influență crescută a operatorilor privați din porturi asupra deciziilor”.

Directorul general al Administrației Porturilor Maritime Constanța, Dan Nicolae Tivilichi, consideră că noua lege aduce un plus în domeniul navigației și mai ales al administrațiilor portuare. În același timp, legea statuează obligația administrațiilor de a întreține infrastructura portuară și de a o dezvolta. “Face referire la acel 75% din profitul net al  companiei care trebuie investit în infrastructura portuară, nouă sau de întreținere”, explică directorul Portului Constanța. Un alt punct considerat binevenit prevede înființarea unui Consiliu de Supraveghere în Domeniul Naval aflat în subordinea Consiliului Concurenței, care „sperăm că va permite să se închidă definitiv problema chiriilor în portul Constanța, adică  modul lor de așezare, creșterea chiriilor se va face ca și la ANRE, ca și la CFR, cu o justă și bună fundamentare”. 

Dan Nicolae Tivilichi, vorbind în numele Administrației Portului Constanța, nu este de acord cu punctul de vedere al Fondului Proprietatea în privința “oligarhilor portuari”. Directorul general al portului Constanța arată că în toate porturile din Europa există terminale inactive de ani de zile:“Marea problemă care trebuia rezolvată este cum facem ca acești operatori portuari să se modernizeze și ei, să fie in pas cu timpul. În noua noua lege sunt acele clauze de investiții necesare noilor contracte care arată că operatorul, dacă face o investiție, va trebui să aibă certitudinea că și-o va recupera. De fapt operatorul face o investiție pentru marfa pe care o așteaptă să vină ca să își recupereze banii pe care îi alocă. Există un cerc. Noi ne dorim marfă. Fără aceste investiții, operatorii nu-și pot recupera banii decât aducând cât mai multă marfă, ceea ce convine administrației”. 

Portul Constanța, spre deosebire de alte porturi nu este închis. “Se poate dezvolta, pe insula artificială, pe construcția moll 3 și 4, inseamnă că poate oferi și altor noi companii de investiții suficient de multe alternative”, adaugă directorul portului Constanța, Dan Nicolae Tivilichi. Decretul privind promulgarea legii porturilor și căilor navigabile a fost aprobat în 28 noiembrie de președintele țării. „După apariția legii, printr-un ordin al ministrului Transporturilor vor apărea normele metodologice de aplicare. În acele norme, trebuie nuanțate obligațiile terminalelor portuare în ce priveste asigurarea unui trafic maritim garantat. Pentru că Administrația Portuară dezvoltă, intreține dar trebuie să și primească. Sunt situații în care operatorii nu se ridică la inălțimea investițiilor pe care doresc ca administrația să le facă în port”, a mai spus directorul general al Portului Constanța, Nicolae Dan Tivilichi.