Lansarea brandului, umbrită de frunză

Brandul turistic de aproape 900.000 de euro al României a fost lansat ieri la Shanghai, dar a fost primit în ţară cu rezerve faţă de originalitatea logo-ului cu frunză.

"În acest moment, nu cred că există o persoană mai emoţionată ca mine, mai mândră de cetăţenia ei şi mai încrezătoare în ţara pe care o reprezintă", a spus ministrul turismului, Elena Udrea, în discursul care a precedat ieri lansarea brandului turistic al României, cu sloganul "explore the Carpathian garden".

"România este o ţară minunată, care abia aşteaptă să fie descoperită. Călătorul va fi surprins să găsească în România un rost pentru fiecare gest ritualic, un tâlc ascuns în fiecare poveste. România vine în faţa lumii cu o zestre imposibil de ignorat", a declarat emoţionat şi ministrul de externe, Teodor Baconschi, care a fost prezent pe scenă alături de Nadia Comăneci, Gheorghe Hagi şi Ilie Năstase.

Elena Udrea susţine că ministerul este acoperit

Încrederea şi emoţia cu care Elena Udrea a lansat brandul turistic al României, în cadrul Expo 2010 la Shanghai, au fost umbrite de informaţiile potrivit cărora există mai multe similitudini între logoul nostru cu frunză verde şi cel al unui proiect englezesc de autobuze ecologice.

Ministrul susţine însă că autorităţile se află în legalitate în ceea ce priveşte respectarea drepturilor de autor la realizarea brandului turistic al României.

"Prestatorul garantează că elementele sunt originale şi nu încalcă drepturile de autor, drepturile fiind utilizate de un terţ. Din punctul meu de vedere şi, având un text în mână, ministerul este într-o situaţie legală", a declarat Elena Udrea.

"Nu mă pricep la mărci, dar al României a fost achiziţionat de la o mare companie, care a lucrat şi la brandul Croaţiei şi Greciei. Ne-au asigurat că este produsul lor 100%", a precizat ministrul turismului.

"Dacă logoul e identic, atunci e grav"

Publicitarul Bogdan Naumovici spune că firma (asocierea THR-TNS) care s-a ocupat de campania comandată de Ministerul Turismului a greşit atunci când a ales ca logo pentru brand unul care "poate fi cumpărat aproape degeaba".

"Mereu campaniile astea turistice au parte de scandal. Nu contează mult un logo, dar va ieşi un scandal mare în presa străină. Am văzut şi eu, e practic identic cu un desen de pe Shutterstock (colecţie on-line de fotografii), desen pe care poţi să-l cumperi pentru maximum 250 de dolari", spune Naumovici.

Cristian Munteanu, unul dintre reprezentanţii companiei TBW Merlin, care a pierdut la licitaţia în faţa THR-TNS, spune că, dacă logoul este copiat, atunci este o situaţie extrem de gravă.

"Dacă e identic cu unul de pe Shutterstock, atunci e foarte grav. Nu poţi să promiţi la licitaţie că vei face ceva aparte, creativ şi să cumperi logoul de pe un banal site. Dacă doar seamănă, nu e o problemă. Noi folosim zilnic Shutterstock, pentru clienţi care nu îşi permit ceva nou, creativ. E ieftin şi rapid, dar nu e potrivit pentru o campanie de dimensiunile celei pentru turismul românesc", spune Munteanu.

ÎN GRĂDINA CARPAŢILOR

Un brand între "reuşit" şi "o greblă-n cap"

Noul slogan al turismului românesc este considerat potrivit de agenţiile de turism româneşti, dar Bogdan Naumovici atrage atenţia că, "dacă grădina asta carpatină nu există, ne dăm cu grebla în cap".

"Depinde foarte mult la ce se referă. Dacă e un simplu slogan, iar grădina carpatină este toată România, atunci nu mi se pare mare brânză. Dar, dacă grădina aceasta chiar există în Carpaţi, să-i inviţi pe turişti într-un loc concret, atunci e OK", susţine acesta.

El crede că România ar trebui să insiste pe elementul uman. "Cel mai potrivit mi s-a părut Fabulospirit. Eu cred că relieful nu ne diferenţiază. Cu ce e diferit litoralul nostru de cel al Bulgariei? Munţii noştri sunt, într-adevăr, interesanţi, dar austriecii, elveţienii au un turism montan bine pus la punct. Poate Delta, dar câţi pescari să vină într-un an? Cred că se putea merge pe oameni", consideră Naumovici.

Pe de altă parte, Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), spune că sloganul "explore the Carpathian garden" este unul reuşit deoarece este concret şi face trimitere la o zonă anume şi la un tip de turism în natură foarte căutat de turiştii străini. El crede că a fost ales acest slogan deoarece România este o ţară verde, iar cuvântul "grădină" exprimă acest lucru în mod eficient. "Ideea e cum îl implementăm noi", a mai arătat acesta. (Dan Arsenie, Andreea Dogar)