JURNAL DE CAMPANIE: Ce a mers bine şi ce a mers prost în campaniile lui Ponta şi Iohannis?

JURNAL DE CAMPANIE: Ce a mers bine şi ce a mers prost în campaniile lui Ponta şi Iohannis?

„Ghinionul” pare să fie cuvântul de ordine în dreptul lui Klaus Iohannis după votul din primul tur. Candidatul ACL a avut, conform multor voci din zona dreptei, o campanie anemică, în urma căreia nu a reuşit să depăşească suma votanţilor tradiţionali ai PNL şi PDL. Ţinta auto-impusă de Iohannis în urmă cu o lună, când ACL-istul vorbea optimist de 35% voturi în dreptul său, respectiv 36% în dreptul lui Ponta, s-a izbit de votul românilor. Aseară, după aflarea rezultatelor exit-poll-urilor, Iohannis a pozat în învingător, cu toate că a luat cu 5% mai puţin decât şi-a propus, iar contracandidatul său a luat cu 2.5% mai mult decât ţinta impusă pentru primul tur.

Distanţa de 10% dintre Ponta şi Iohannis a fost dată de o mai bună organizare a campaniei PSD, un semnal pentru candidatul dreptei care are la dispoziţie mai puţin de două săptămâni pentru a-şi pune la punct propriul aparat organizatoric. Aşa cum am arătat în jurnalele anterioare, campania lui Victor Ponta a fost foarte bine targetată atât pe publicurile tradiţionale ale PSD, cât şi pe categorii ale electoratului considerate în mod tradiţional de dreapta. Astfel se explică faptul că, în condiţiile unei prezenţe mari la vot în mediu urban, aproape egală cu cea din rural, populaţia tânără şi românii cu studii superioare (date exit-poll IRES) au venit într-un număr mai mare la vot. Chiar şi în acest context, Victor Ponta a menţinut o distanţă de aprox. 10% faţă de Iohannis.

Victor Ponta – candidatul „teflon”, a trecut de pragul psihologic de 40%. Poate cel mai mare succes înregistrat de Victor Ponta în turul 1, alături de distanţa de 10% faţă de Iohannis şi depăşirea pragului psihologic de 40% (practic, depăşirea scorului politic PSD), a ţinut de faptul că aceste voturi au venit pe fondul unei mobilizări la votul de pe 2 noiembrie total atipice. Cel mai probabil, în acest moment laboratoarele PSD şi ACL deja analizează structura socio-demografică a voturilor lui Ponta şi Iohannis. Cert este că, raportat la datele publicate de IRES (exit-poll), la votul de ieri prezenţa cea mai mică a fost înregistrată în rândul persoanelor vârstnice (65+ ani) şi de cei cu studii primare/gimnaziale.

Scandalurile iscate în spaţiul public în cele 4 săptămâni de campanie nu au reuşit să fure foarte mult din inteţia de vot pentru Victor Ponta, PSD-istul confirmând şi ieri la vot titulatura sa de „candidat-teflon”, peste care nu se lipesc crizele de imagine din PSD. Aceste date mai indică, la o primă lectură, faptul că diferenţa dintre Ponta şi Iohannis a fost dată de faptul că PSD-istul a reuşit să şteargă mitul conform căruia doar ruralul şi oamenii cu studii primare votează cu stânga.

Diferenţa prezenţei la vot dintre rural (53.2%) şi urban (51.6%) a fost una foarte apropiată, conform datelor BEC. Obiectivul pentru Iohannis este să convingă acest electorat să îl voteze pe el, în dauna lui Ponta. Chiar şi în aceste condiţii, din discursul lui Victor Ponta de aseară reiese că PSD-istul suflă şi în iaurt, subliniind că turul 2 va începe de la „scorul” de 0-0.

Klaus Iohannis, sub ţinta de 35% auto-impusă la începutul campaniei! Klaus Iohannis estima, la sfârşitul lunii septembrie, că în primul tur al prezidenţialelor va obţine 35% din voturile exprimate, premierul Victor Ponta urmând să aibă 36%. Acum, cu un scor sub 5% faţă de targetul iniţial, dar a catalogat rezultatul actual ca fiind unul „foarte bun” şi i-a asigurat pe votanţii săi că „vom câştiga” bătălia de pe 16 noiembrie.

Voci din zona dreptei au criticat deja, încă de aseară, faptul că întreaga construcţie electorală a lui Iohannis a avut numeroase hibe în cele 4 săptămâni de campanie, candidatul ACL fiind nevoit să vină cu schimbări majore de strategie în perspectiva turului 2. Printre altele, pentru ca Iohannis să convingă votanţii Monicăi Macovei sau pe cei ai Elenei Udrea să îl voteze ar trebui să dea curs invitaţiei lui Ponta de a participa la toate cele 4 dezbateri electorale anunţate pentru perioada următore şi să îl învingă pe candidatul PSD măcar în 3 dintre acestea.

Şi la capitolul organizatoric ACL a lăsat de dorit, o dovadă în acest sens fiind trădările vehiculate deja în teritoriu, dar şi slaba mobilizare a votanţilor lui Iohannis din mediul online, pe care ACL-istul a mizat extrem de mult până în ultima clipă. Mai mult, deja au apărut pe Facebook voci ale susţinătorilor lui Iohannis care condamnă faptul că „oamenii de dreapta din România şi-au BĂTUT JOC şi au dat votul către Macovei şi Udrea - voturi risipite! Lucrul bine făcut trebuia spus foarte clar chiar de astăzi, 2 noiembrie. DE CE NU AM REUŞIT?! Asta aşteptăm să ne spună marii "organizatori şi strategi" care au stat în spatele acestei campanii...”.

Practic, în acest moment în tabăra lui Iohannis este anunţată o analiză serioasă a tuturor elementelor organizatorice care au dat chix şi care au făcut ca, în contextul trecerii peste pragul psihologic minim de 30%, candidatul lor nu a reuşit totuşi să atragă de partea sa un număr mai mare de voturi din zona dreptei.

 

EVZ îţi prezintă cele mai importante ştiri şi analize despre alegerile prezidenţiale din 2014. De asemenea, pe evz.ro vei putea afla în timp real rezultatele sondajelor exit-poll de la alegerile prezidentiale 2014. Cel mai bun portal de stiri va transmite in timp real rezultate turului 1 al alegerilor prezidentiale 2014 si rezultatele finale ale alegerilor prezidentiale 2014.

REZULTATELE ALEGERILOR PREZIDENȚIALE PE JUDEȚE. VEZI unde a câștigat Ponta și unde a câștigat Iohannis

REZULTATE ALEGERI PREZIDENȚIALE: Pe evz.ro poți afla cel mai simplu si rapid rezultatele votului din turul 1 de scrutin al acestor alegeri prezidențiale. Află pe evz.ro cum s-a votat în fiecare județ.

Rămâi pe evz.ro a afla și cele mai importante știri ale acestor zile, declarațiile candidaților, incidentele electorale și rezultate alegeri prezidentiale 2014.