Japonia îşi schimbă trenurile de mare viteză

Primul model de trenuri de mare viteză al Japoniei a fost retras din circulaţie, el fiind înlocuit de o nouă generaţie de trenuri mai rapide, scrie cotidianul "The Telegraph".

Trenurile glonţ au devenit celebre imediat după ce au fost dezvăluite în timpul Jocurilor Olimpice de la Tokio, în 1964. Capabile să atingă viteze de peste 220 de kilometri pe oră, primele trenuri de mare viteză aparţinând seriei Dream Superexpress Zero au devenit simbolul revenirii economice a Japoniei de după cel de-al Doilea Război Mondial.

La sfărşitul săptămânii trecute, modelul original a fost retras din circulaţie, după 44 de ani de activitate. Compania japoneză a Căilor Ferate de Vest, operatorul trenurilor de mare viteză, a început înlocuirea modelului original la sfârşitul lunii trecute, iar, ieri, trenul a efectuat ultima cursă.

Retragerea trenului glonţ original, cunoscut sub numele de shinkansen în Japonia, a fost provocată de avansul trenurilor de ultimă generaţie. Cel mai recent model de tren de mare viteză în Japonia este Shinkhansen N700, care poate atinge viteze de peste 300 de kilometri pe oră şi consumă cu 20% mai puţină energie electrică decât predecesoare sale.

Totuşi, în curând şi acest model va fi depăşit, Japonia dorind să pună în funcţiune o reţea de trenuri cu levitaţie magnetică. Noile trenuri "maglev", care vor fi operaţionale din 2025, pot atinge viteze de peste 500 de kilometri la oră. În timpul testelor cu acest tip de trenuri, care vor circula între Tokio şi oraşele din centrul Japoniei, a fost atinsă viteza record de 581 de kilometri pe oră.

Shanghai este, în prezent, singurul loc din lume unde un tren cu levitaţie magnetică este exploatat comercial. Trenurile, care ating viteze de aproape 430 de kilometri pe oră, circulă pe o distanţă de 30 de kilometri, între aeroport şi districtul financiar.