ISTORIA DACIEI. De la MA?INA care costa cât un APARTAMENT pân? la L?STUNUL în care înc?peau 3 OAMENI ?i 2 SIFOANE. Tu ce amintiri ai cu DACIA?

În 2013, produc?torul autohton de automobile va s?rb?tori 45 de ani de la ie?irea pe poart? a primei ma?ini. EVZ v? prezint? evolu?ia în timp a Daciei.

În comunism, Dacia a fost visul dintotdeauna al românilor. Etichetat drept un obiect de lux de c?tre autorit??ile vremii, autoturismul a fost un lucru pe care pu?ini români ?i-l puteau procura. Pre?ul era unul prohibitiv. Chiar ?i „cu banii jos”, o Dacia putea fi achizi?ionat? abia dup? ani buni de a?teptare. Odat? cump?rat?, românul o boteza ?i o primea în rândurile familiei. „Bambina”, „Didina” ?i „Ro?ioara” sunt doar câteva din numele cu care românii î?i alintau „copiii”. Înainte de 1989, Daciile ?i st?pânii lor au suferit împreun?, dup? ce le-au fost ra?ionalizate alimentele! Tot împreun? s-au adaptat, trecând uneori pe vegetale, respectiv petrosin! Prima Dacie împline?te la anul 45 de ani. 1968. DACIA 1100 În 1968 a fost fabricat? Dacia 1100, care era, de fapt, model Renault 8. Ma?ina a fost asamblat? la Coliba?i din piese exclusiv fran?uze?ti, având motorul ?i trac?iunea pe spate. Era începutul „mariajului” dintre Uzinele de Autoturisme Pite?ti ?i concernul francez Renault, ale c?ror pirostrii le fuseser? puse, cu doi ani mai devreme, de Nicolae Ceau?escu, pre?edintele României, ?i generalul Charles de Gaulle, ?eful statului francez. Primul exemplar de Dacia 1100 i-a fost f?cut cadou lui Ceau?escu, care s-a plimbat cu autoturismul prin fabric? (foto). 1969. DACIA 1300 La un an de la ie?irea primei ma?ini pe poarta uzinei, în Arge? a început fabricarea modelului care avea s? scrie istorie ?i s?-i devin? românului prieten de n?dejde. E vorba de celebra Dacia 1300! ?i acest model era de fapt o copie a unei ma?ini care era în continuare comercializat? de francezi, Renault 12. Dacia 1300 s-a adaptat ca ?i românul la condi?iile erei comuniste. Pre?ul, în jur de 70.000 de lei, era similar cu cel al unui apartament cu dou? camere. Timp de trei decenii, Daciei 1300 i-au fost aduse pu?ine îmbun?t??iri! 1980. DACIA 500 L?STUN „L?stunul” poate candida f?r? emo?ii la titlul de „Cea mai urât? ma?in? din istorie”! A fost conceput la Timi?oara ?i se dorea a fi o ma?in? de ora?. Avea un motor de 500 de cmc, în doi cilindri, dar, în ciuda acestui fapt, consuma destul de mult. În plus, pre?ul era unul umilitor, în jur de 40.000 de lei. Pentru acele vremuri, ma?ina n-avea prea multe întrebuin??ri pentru românul obi?nuit s? pun? „pe ma?in?” ?i peste o ton? de marf?, în „L?stun” înc?peau cu greu trei oameni slabi ?i dou? sifoane! 1981. DACIA 1310 SPORT La începutul anilor 80, Dacia a suferit primele „opera?ii estetice”: patru faruri, stopuri voluminoase, bordul modernizat. „Iubita” românului a fost îns? ?i „mutilat?”, dup? ce au fost concepute câteva prototipuri de-a dreptul oribile. Unele dintre ele nu au ajuns pe pia??. Modelele „Bra?ovia”, „Star”, Cabrio” ori „Maxibreak” sunt practic necunoscute românilor, c?rora le-a fost vârât? pe gât Dacia Sport, o variant? în dou? u?i cu design absurd. „Dacia Sport” a fost, la un moment dat, singura variant? pentru cei care nu mai aveau r?bdare s? stea la rând pentru Dacia 1300. 1995. DACIA NOVA Anul 1995 a fost unul istoric pentru Dacia. A fost lansat modelul „Nova”, primul de concep?ie româneasc? în totalitate. În afara unor linii ceva mai moderne, „Nova” a adus cu ea mo?tenirea b?trânei Dacii: ploua în ma?in? pe la chederul de la parbriz, nu b?ga mai deloc sau b?ga prea mult? c?ldur?, u?ile se închideau cu greutate ?i cu zgomot! Era bun? la c?rat, capacul de la portbagaj deschizându-se cu tot cu lunet?! Cinci ani mai târziu, dup? achizi?ionarea de c?tre Renault a pachetului majoritar de la Dacia, au ap?rut modelele: „SuperNova” ?i „Solenza”. Ele erau echipate cu motoare ?i cutii de viteze produse de noul „st?pân”. 2012. DACIA LOGAN Modelul Logan a însemnat pentru Dacia desp?r?irea iremediabil? de trecut. La 14 ani de la Revolu?ie, la uzina arge?ean? se producea, în sfâr?it, un autoturism care ?inea pasul cu timpurile. Protejat ?i de stat, Logan-ul a prins la români, iar pe pia?a extern? a dep??it orice a?tept?ri. Raportul calitate - pre? a f?cut din noul port-stindard al Daciei un model acceptat inclusiv de preten?ioasa pia?? Occidental?. Dup? patru decenii ?i jum?tate, Dacia continu? s? se ?in? ?an?o? pe ?osele. În 2010, la ?ase ani dup? ce a fost oprit? din fabrica?ie, b?trânei Dacia 1300 i „s-a n?scut” un „nepot” voinic: Duster! Primul SUV din istoria m?rcii.