Declaraţiile oficialilor de la Renault, în plină grevă la Dacia, indică varianta mutării producţiei în ţări mai ieftine. Investiţiile masive îi ţin însă pe loc.
Deşi voalate, declaraţiile făcute de oficialii Dacia şi Renault în plină grevă la Mioveni indică posibilitatea mutării producţiei de Logan în ţări cu costuri salariale mai mici, de pildă Maroc, India sau Rusia.
„Solicitările sindicaliştilor ar pune în pericol creşterea sănătoasă a companiei şi viitorul Dacia, ţinând cont că, în perspectiva anului 2010, noile uzine Renault din Maroc, India şi Rusia vor fi în măsură să producă Logan“, sublinia, în prima zi de grevă, directorul producătorului auto, François Fourmont. Declaraţia a fost privită de sindicalişti ca o ameninţare, pe fondul solicitărilor de creştere a salariilor cu 60%.
Performanţi şi ieftini
Chestionaţi de EVZ, reprezentanţ ii Dacia nuanţează acum declaraţia şi afirmă că nu se pune problema relocării producţiei în ţări cu costuri de muncă mai mici decât cele din România. „După investiţii de peste un miliard de euro, după ce am angajat 3.400 de persoane în ultimul an, nu putem pleca a doua zi din România“, ne-a declarat directorul de comunicare al companiei, Liviu Ion, care a subliniat că interpretarea sindicatelor este una „emoţională“.
Preşedintele grupului Renault- Nissan, Carlos Ghosn, declara, la sfârşitul anului trecut, într-o vizită în România, că fabrica Dacia e printre cele mai performante cinci fabrici din cadrul grupului, dar a adăugat că o astfel de poziţie se datorează aproape exclusiv faptului că e vorba despre o fabrică low cost. Ghosn a avertizat, la acea dată, că există şi alte ţări low cost care vin tare din urmă, de pildă Maroc, unde grupul construieşte o fabrică unde va asambla tot modelul Logan.
„În România, salariile cresc, este o realitate. Companiile care şi-au făcut anumite calcule privind costurile se văd acum nevoite să le refacă“, ne-a declarat Monica Bărbuleţiu, vicepreşedinte al Agenţiei Române pentru Investiţii Străine. „Teoretic, Renault poate oricând să plece din România, asumându-şi, totodată, anumite costuri“, completează ea.
Zece zile de grevă
De zece zile, de la declanşarea grevei, între sindicat şi patronat au avut loc mai multe runde de negocieri, toate eşuate. Angajaţii cer o majorare salarială de 550 de lei, în timp ce administraţia oferă doar 144 de lei.
Dacia a anunţat că sistează negocierile cu sindicatele până la reluarea lucrului. Compania spune că doar 36% dintre muncitori au semnat pentru grevă; sindicaliştii indică o participare de circa 60%.
Ajutor din Franţa
Şi presa franceză a comentat despre posibilitatea ca grupul Renault să se îndrepte către ţări cu costuri mai mici, după greva de la Mioveni, bazându-şi teoriile pe declaraţiile directorului general al companiei, François Fourmont. „Proletari din toate ţările din care companiile se delocalizează, uniţi-vă!“, comentează un cititor pe site-ul publicaţiei franceze „Libération“, la ştirea despre o eventuală mutare a produc- ţiei Loganului în Maroc. Sindicatele franceze şi-au declarat suportul faţă de greviştii români şi au declarat că vor plăti salariile muncitorilor de la Dacia, în perioada grevei.