Irina Schrotter, 20 de ani de podium | VIDEO

În 1990, la puţin timp de la Revoluţie, a părăsit profesia de medic pentru a-şi urma pasiunea pentru design vestimentar şi a deschis, la Iaşi, casa de modă care îi poartă şi astăzi numele - Irina Schrotter.

Au trecut 20 de ani de atunci, timp în care creatoarea a impus un brand puternic în lumea modei din România, brand pe care l-a promovat şi în afară - creaţiile ei se vând în peste 40 de ţări, iar la jumătatea acestui an a deschis primul magazin monobrand la Lugano, în Elveţia, flancat de Bulgari şi Louis Vuitton.

De numele Irinei Schrotter se leagă primul festival de modă de amploare din România, Romanian Fashion Week (RFW), iniţial "Festivalul Internaţional de Modă de la Iaşi", pe care l-a conceput şi organizat în 1999. "În prima poză a RFW, făcută cu un Polaroid, au fost, Irina, Romaniţa, Doina Levinza, Cătălin Botezatu şi cu mine. Festivalul de modă de la Iaşi a rămas constant în toţi aceşti ani, în ciuda perioadei de absenţă, cauzată de criză şi de o încercare eşuată de a se muta la Bucureşti. Eram tineri pe atunci", îşi aminteşte criticul de modă Alin Gălăţescu. Din punctul său de vedere, rămâne uimitoare capacitatea Irinei Schrotter de a merge pe două direcţii diferite. "Se remarcă aceeaşi concentrare atât în realizarea colecţiilor de zi, cât şi a celor de seară", adaugă el.

Începuturi

20 de ani de muncă, o afacere şi un brand care au crescut în mod firesc, spune Irina Schrotter despre timpul scurs de la deschiderea primului atelier, în apartament, şi prezentarea aniversară de luni seară. Acum, brandul deţine trei linii importante, cărora li se adaugă alte două pentru copii şi colaborări cu vedete de televiziune - Mihaela Rădulescu, Andreea Marin şi Andreea Raicu. Perioada de început a fost, desigur, marcată de euforia şi inconştienţa specifice vârstei. "Aveam numai 24 de ani şi mă gândesc că nu ştiu dacă acum toate acestea ar fi fost posibile", spune creatoarea.

Irina se consideră dintre norocoşii generaţiei postdecembriste, căreia spune că "i s-a deschis o uşă mare, plină de oportunităţi". După ce anul acesta a punctat două decenii de carieră, prin deschiderea magazinului din Elveţia, creatoarea spune că viitorul nu poate fi văzut decât firesc în această direcţie. "Sper ca lucrurile să meargă mai bine şi să identific soluţiile şi pârghiile pentru a dezvolta această reţea internaţională de servicii monobrand", este dorinţa ei pentru următorii 20 de ani.

Ce îmbracă politicienii?

Dezamăgită de apetenţa românească pentru mărcile de import, Irina spune că a cumpăra un produs românesc este un semn de respect, iar vinovaţi pentru această situaţie sunt cei de la vârful societăţii. "Întrebaţi un politician ce marcă sunt hainele de pe el. Abia atunci am putea să le reproşăm ceva oamenilor obişnuiţi", este ea de părere.

Pentru tot ce a construit în 20 de ani, Irina Schrotter a primit aplauzele prietenilor. În sala de la Radisson au venit personalităţi atât din lumea artistică, dar şi politică şi media. În primul rând au stat fostul premier Tăriceanu şi soţia sa, actriţele Maia Morgenstern şi Daniela Nane, cântăreaţa Margareta Pâslaru şi maestrul Radu Beligan. "Colaborarea cu Radu Beligan a fost o şansă pe care o primeşti o dată-n viaţă", spune Irina Schrotter. Ea a semnat de-a lungul timpului costumele pentru multe dintre piesele de teatru, film şi operă.

"Este trist că la noi moda este încă percepută drept ceva facil, care nu presupune prea multă muncă, ci imagine", este regretul Irinei Schrotter.