„L-am văzut pe şofer că îmi dă prioritate, după care a demarat pe linie”, spune mecanicul de locomotivă a garniturii ce a intrat frontal în Dusterul condus de Ben Nizar. Poliţia ia în calcul o posibilă sinucidere. În Iaşi au avut loc 10 accidente grave pe trecerile peste calea ferată.
Tragicul accident feroviar petrecut miercuri în apropierea Iaşiului, în care a murit o familie de trei persoane, e învăluit de controverse. Astfel, potrivit mecanicului locomotivei, şoferul Daciei Duster a oprit la trecerea peste calea ferată pentru a da prioritate trenului, dar, cu câteva secunde înainte de a trece garnitura, maşina a pornit.
Un martor, un pensionar CFR care susţine că văzut tot ce s-a întâmplat, susţine că şoferul Daciei Duster nu a oprit nicio secundă la trecere. Din cauză că cele două declaraţii se bat cap în cap, poliţia a sigilat trenul pentru a face mai multe expertize. Anchetatorii nu exclud nicio variantă. Nu este exclusă nici varianta sinuciderii
Astfel, se ia în calcul declaraţia mecanicului, caz în care se merge pe varianta că şoferului i-a alunecat piciorul pe ambreiaj şi acesta ar fi fost motivul pentru care maşina a fost repusă în mişcare. Nu este exclusă nici varianta unui gest premeditat, a unei sinucideri. În această situaţie este posibilă şi varianta ca şoferul să fi repornit la drum intenţionat, după ce s-a asigurat, scurt. Mai ales că trecerea de cale ferată este la aproximativ 400 metri de o curbă. În cealaltă ipoteză, cum că şoferul nu a oprit deloc la trecere, se merge pe varianta neatenţiei şi a faptului că şoferul Ben Nasr Nizar (30 de ani, cetăţean tunisian) nu era obişnuit cu astfel de traversări. Potrivit părinţilor femeii moarte în accident, cei din Duster plecaseră de-acasă, din Voineşti, pentru a-şi duce fetiţa de 6 ani la grădiniţă în Iaşi. În maşină se aflau Ben Nasr Nizar, Ben Nancy (6 ani) şi Florentina Gina Darabană (37 de ani, mama fetei). Vecinii acestora susţin că Florentina l-ar fi cunoscut pe tunisian în Italia, după ce ea divorţase. De curând, veniseră în Romania. Trecerea peste calea ferată unde a avut loc tragedia are prevăzute ca semne de avertizare doar un “Stop” şi crucea Sf. Andrei. Nu există semnalizator acustic şi luminos şi nici bariere. Au existat, în urmă cu mai mulţi ani, bariere care se manevrau manual, dar au fost desfiinţate.
Pentru montarea echipamentelor automatizate, autorităţile susţin că nu au fondurile necesare lucrării. În funcţie de complexitatea lucrării, reprezentanţii CFR susţin că montarea barierelor automate, cu toate echipamentele necesare, ar costa între 250.000 lei şi 600.000 lei. Primarul comunei Miroslava, pe raza căreia s-a produs accidentul, susţine că nu are la buget fonduri disponibile pentru o astfel de investiţie. În ultimii 10 ani, în judeţ, s-au petrecut 7 accidente teribile la trecerile peste calea ferată:
- 18 iunie 2011 - Patru persoane au murit la Stolniceni Prăjescu, după ce autoturismul Opel în care se aflau a fost lovit de trenul rapid Bucureşti - Suceava. La volan se afla un taximetrist din Paşcani cu experienţă.
- 14 august 2009 - 14 persoane dintr-un microbuz au decedat, iar alte două au fost rănite grav la Scînteia, pe drumul judeţean 248C. Trenul aparţinea firmei Regiotrans, cea care deţine şi garnitura de tren implicată în accidentul de ieri.
- 4 decembrie 2010 - Un BMW care se deplasa dinspre Podu Iloaiei s-a izbit de un tren Regiotrans care se deplasa pe ruta Dorohoi - Iaşi. Accidentul a avut loc la trecerea de cale ferată din Leţcani. Şoferul şi o avocată au fost răniţi grav.
- 2 decembrie 2008 - Un Fiat a fost lovit la Belceşti de personalul Iaşi - Hîrlău. În autoturism se aflau două persoane, Liviu Andrei Ştefan şi fiul acestuia de doi ani. Au scăpat cu viaţă, dar au suferit răni grave.
- 8 noiembrie 2003 - O căruţă în care se aflau doi fraţi a fost lovită de trenul Iaşi - Hîrlău la o trecere de cale ferată dintre Erbiceni şi Podu Iloaiei.
- 2 mai 2003 - Un autocar care făcea ruta Iaşi - Botoşani a lovit trenul personal Iaşi - Dorohoi la bariera de la Leţcani. In autobuz nu se aflau pasageri. În schimb, accidentaţi au fost şoferul autocarului, dar şi conductorul şi ajutorul mecanicului de tren.
- 3 septembrie 2002 - Dan si Georgeta Alcazi, patronii firmei de încălţăminte Alcazi şi o angajată care se aflau într-un Fiat Punto au fost loviţi de trenul Dorohoi - Iaşi, la Leţcani. Toate cele trei persoane din Fiat au decedat.
CITIȚI ȘI:
- Teribil accident: trei morţi într-un Duster lovit de tren