Învățământ în limba germană, cu profesori care n-o vorbesc

La Evaluarea Națională, elevii din unitățile de învățământ pentru minorități dau și examen de limba maternă, pe lângă cele de română și matematică. Din cele trei note li se face media. Partea proastă e că, mulți copii au luat note mici la limba germană, întrucât în școală nu au putut studia toate materiile în această limbă. Motivul e unul simplu și ignorat de autorități: nu sunt suficienți profesori specializați să predea în limba lui Goethe

În unitățile de învăță mânt pentru minorități, în afara orelor de limba română, care sunt obligatorii, toate celelalte materii trebuie predate doar în limba maternă. Din nefericire, la multe dintre aceste școli, regula nu se poate aplica, pentru că nu se găsesc profesori care să fie cunoscători ai limbilor respective. Este cazul, în special, la limba germană. Situația s-a agravat în ultimii ani, iar efectul s-a văzut cel mai bine la examenul de evaluare de anul acesta, unde mulți elevi de la școlile germane au luat note mici la limba care, teoretic, le este maternă. Ceea ce le-a stricat media și îi împiedică acum să se înscrie la licee de top.

„Copiii noștri sunt dezavantajați!”

Zeci de părinți, din București și Brașov, sunt revoltați de această situație, dar și de faptul că adolescenții lor au dat trei examene unul după altul. „Care sunt șansele egale pentru fiecare? Examenul de la germană a fost programat imediat după cel de matematică. Fără vreo pauză”, ne-a mărturisit un părinte al cărui copil a urmat cursurile gimnaziale ale Liceului „Johannes Honterus”, din Brașov. „În plus, cum poți să le pretinzi acest examen suplimetar, atâta timp cât nu se respectă legea de predare 100% în limba germană, folosită, în fapt, doar în proporție de 40-45%? Cum să meargă acești copii la un liceu bine cotat?”, a continuat părintele.

În schimb, în situația inversă, adică pentru un elev care a studiat la un gimnaziu în limba română, condiția ca el să fie primit la un liceu german este să dea o probă scrisă de competență lingvistică. Nota la acest test, însă, nu este inclusă în media de admitere la liceu.

La Colegiul Goethe, aceeași problemă!

De curând, Consiliul reprezentativ al părinților de la Colegiul German Goethe din București a înaintat un memoriu Ministerului Educației, Inspectoratului Școlar, Parlamentului, ba chiar și Forumului Democrat al Germanilor din România, în care se reclamă aceeași hibă, dar și alte probleme. Cităm: „Lipsa unei strategii pentru atragerea cadrelor didactice vorbitoare de limbă germană. Sunt clase de elevi care nu au profesori repartizați la anumite discipline (muzică, informatică, fizică), în multe cazuri profesorii nu se prezintă la ore (limba germană, limba latină), în cazul profesorilor aflați în concediu medical, orele nu se țin (limba franceză, geografie), iar conducerea nu oferă nicio soluție”.

Ministerul studiază situația

EVZ a cerut un punct de vedere din partea Ministerului Educației, iar solicitarea noastră a fost transmisă Secretarului de stat pentru învățământ în limbile minorităților. Răspunsul va veni la sfârșitul săptămânii. Tardiv, însă, din cauza faptului că astăzi se face repartizarea computerizată a elevilor la licee, iar mâine, la licee sunt afișate listele cu elevii repartizați.

Calendarul admiterii în liceu

12 iulie - Repartizarea computerizată la licee

13 iulie - Afișarea în licee a listelor cu absolvenții repartizați

13-17 iulie - Depunerea dosarelor de înscriere la licee

19-21 iulie - Rezolvarea situațiilor speciale apărute după etapa computerizată de repartizare.

24 iulie - Afișarea situației locurilor rămase libere, a locului de desfășurare și a graficului probelor de aptitudini sau de verificare a cunoștințelor de limbă modernă/ maternă