Specialista Anda Racsa sustine ca tot mai multe persoane apeleaza la training pentru a invata cum sa fie sefi mai buni.
Anda Racsa, manager al firmei ABC Training Consulting, a observat ca, fata de anii ‘90, romanii sunt mult mai preocupati atat de dezvoltarea personala, cat si de cea a partenerilor cu care lucreaza. „Sunt mult mai atenti atunci cand isi aleg, de exemplu, un sef de departament”, spune ea. Experta in traininguri considera ca principalul lucru pe care il au de invatat managerii romani este delegarea.
EVZ: Ce vor sa invete romanii in ultima vreme? Anda Racsa: Sunt solicitate cursurile de comunicare, de leadership. Se inregistreaza un interes crescut pentru imbunatatirea comunicarii manageriale, dar si pentru cursurile de specialitate - de vanzari, de negociere. Vin din urma programele de management financiar si cele de managementul afacerii. Romanii vor sa invete cum sa fie sefi mai buni.
Patroni cu profilul muncitorului Cine vine la cursurile de managementul afacerii? Sunt si tineri, si mai putini tineri. E o paleta larga de manageri, din toate nivelurile si domeniile - IT, constructii, financiar, asigurari, bancar, publicitate, servicii. Ma bucura mult ca apeleaza la noi firme care sunt deschise doar de cativa ani.
Avem cursanti trimisi de sefi sa participe la programe. Cu acestia lucram foarte atent pentru a reusi sa-i implicam. Incercam sa-i facem sa constientizeze ca, daca firma i-a trimis la curs, inseamna ca are incredere in ei. Si, daca tot sunt la curs, de ce sa nu profite?
Pe de alta parte, sunt si oameni care-si platesc singuri cursurile, fiind extrem de dornici sa invete pentru a-si duce afacerea tot mai sus. Am avut la ore si manageri cu 30 de ani de experienta. Unii au avut surpriza sa constate ca au profilul muncitorului. De ce? Pentru ca nu stiu sa delege.
„„Eu cu echipa mea obtin”, nu „eu fac”„ Unde gresesc, in general, managerii? Spun de prea multe ori „eu fac”. E gresit. Ca manager, trebuie sa spui „eu cu echipa mea obtin”. Oamenii sunt extrem de importanti. Din pacate, exista manageri care, dupa doua saptamani de la angajare, uita numele noilor veniti.
Ce inseamna, de fapt, un manager eficient? Un sef care are biroul gol, la usa caruia nu este coada si care reuseste sa termine toate treburile, planificate sau nu, intr-o durata normala de lucru. Daca ai trei ani de cand conduci o firma si pleci de la birou la ora 22.00 deja ai o problema... In plus, un manager eficient nu-si trateaza oamenii cu care lucreaza ca pe niste subalterni, ci ca pe niste colaboratori sau parteneri.
Si nu exista riscul neexecutarii sarcinilor? Trebuie sa explici foarte clar, inca de la inceput, ca una este relatia „de cafea si tigara” si alta cea de la birou. Cand ne-am asezat la lucru, fiecare are un scaun, o responsabilitate si trebuie sa urmareasca niste rezultate.
Stabileste-ti obiective masurabile si controlabile Unii manageri se plang necontenit de lipsa timpului... Asta pentru ca nu-si stabilesc prioritatile, nu au un plan bine pus la punct. Si nu poti sa stii care sunt prioritatile tale daca nu ai niste obiective concrete, masurabile si controlabile. „Vreau o cifra de afaceri de 200.000 de euro pe zona Bucurestiului” este un obiectiv, pe cand „vreau sa creasca vanzarile” - nu. Este doar o dorinta.
CARTE DE VIZITA
Trainer in managementul afacerii > A absolvit, in 1994, Facultatea de Economie si Contabilitate Agrara, din cadrul ASE Bucuresti.
> Dupa zece ani de experienta manageriala si profesionala, si-a deschis propria afacere.
> Din 2004 este manager general al ABC Training Consulting, firma care furnizeaza servicii integrate de training si consultanta pentru managementul afacerii: management strategic, operational si financiar.
> Este trainer si consultant in managementul financiar al afacerii.
> Este coautor al cartii „Abordari practice in finantele firmei”, Editura Irecson.
> Crede ca succesul afacerii consta in originalitate si inovatie.
> Este casatorita, are un copil.
> Are 37 de ani.
UNDE SI CE CURSURI POTI URMA
Unde si ce cursuri poti urma > 21-24 mai. Seminarii despre motivare, evaluare, dezvoltare - „Zilele Trainingului”, eveniment organizat de GC Consult&Events, la Brasov, in cladirea Registrului Comertului (Str. 15 noiembrie, nr. 8). Accesul gratuit. Detalii la www.corporateevents.ro.
> 23-25 mai si 29-31 mai. Seminarul „Managementul afacerii - management general si financiar”, organizat de ABC Training Consulting, la Centrul de Afaceri Bucuresti Sud (Sos. Oltenitei, nr. 105 A). Taxa: 700 euro±TVA. Detalii la www.trainingconsulting.ro.
> 6, 13 si 20 iunie. Cursul „Tehnici de vanzare B2B”, organizat de ASEBUSS (Calea Grivitei 8-10, sector 1, Bucuresti). Taxa: 1.800 de lei. Detalii la www.asebuss.ro.
> 8-10 iunie. Cursul „Comunicare si arta de a negocia”, organizat la Predeal, la Hotel Piemonte, de C&C Training&Consulting, din Bacau. Taxa: 1.250 de lei. Detalii la www.tradeconsult.ro.
> 15 iunie. „Conferinta de Life &Business Coaching din Romania”, organizata de Business-Edu, la Hotel Novotel din Bucuresti. Taxa: 850 de lei. Detalii la www.coaching.business-edu.ro. (Mirabela Anghel)