Rudele din Alba ale controversatului creator de maşini sport şi miliardar american John DeLorean îi caută "rădăcinile" prin comuna Şugag. "Cursa" magnatului a pornit de la conducerea GM şi a sfârşit la tribunal pentru trafic de droguri.
Pe 19 martie 2005, americanul John DeLorean, fost "cap" al gigantului General Motors (GM) şi preşedinte al companiei auto DeLorean Motor Company (DMC) murea la vârsta de 80 de ani. Lăsa în urmă o biografie tulbure, plină de glorie, de imagini mondene şi de scandal, biografie ce începea cu o menţiune vagă: "fiul lui Zaharia Delorean, imigrant român".
Doi ani mai târziu, în 2007, România lui Zaharia îl ajungea din urmă, după mai bine de o sută de ani: un tânăr poliţist din Ardeal, Florin Delorean, îi contacta rudele rămase în viaţă şi le dădea vestea că undeva, pe lângă Sebeş, trăieşte ramura din România a familiei magnatului american. O veste privită întâi cu suspiciune, dar care apoi a bucurat. Câteva detalii trebuie însă trasate.
O definiţie americană
John Zachary DeLorean. Miliardar american de origine română, dezvoltator al unor maşini care au făcut istorie, ca Pontiac Firebird, Pontiac GTO, Pontiac Grand Prix sau DeLorean DMC-12 (popularizată pe post de "maşină a timpului" în seria de filme "Back to the future" - "Înapoi în viitor", regizată de Robert Zemeckis şi produsă de Steven Spielberg). Printre cei mai tineri directori ai GM, în anii 70, "tycoon" al industriei auto. Vânat de presă, soţ a patru femei rupte din revistele de modă. Om cu un vis: să pună pe picioare o companie auto proprie, DMC. Idee prăbuşită cu zgomot, după 1982, în urma lipsei de fonduri şi a unui scandal cu droguri care a zguduit America. A murit mai sărac decât fusese la vârful carierei (când deţinea proprietăţi de milioane de dolari), încercând să lanseze o serie de ceasuri de mână, la preţuri de lux.
La origini
Florin Cosmin Delorean. 27 de ani. Spus Delo. Subinspector în cadrul Poliţiei Alba. Se ocupă cu criminalitatea informatică. Căsătorit de peste o lună. Participant la seminare pe teme de criminalitate infromatică. Când nu caută urmele hackeri-lor şi skimer-ilor prin hăţişul de pe internet, încearcă să-şi completeze câteva lacune din arborele genealogic al familiei Delorean. În urmă cu trei ani a vizionat seria de filme "Back to the future" şi a aflat că are acelaşi nume ca şi "maşina timpului", DeLorean DMC-12. A avut o tresărire. ARBORE GENEALOGIC
În căutarea unui celebru unchi necunoscut Ziua în care a văzut filmele "Back to the future" nu prevestea mari revelaţii pentru subinspectorul de poliţie Florin Delorean. Apoi a aflat că maşina DMC care îl purta pe Michael J. Fox în timp avea numele lui şi şi-a zis: "E prea mare coincidenţa". A documentat, scurt, prin biografia lui John DeLorean de pe internet. "Şi am găsit despre tatăl lui, Zaharia Delorean, într-o menţiune a fiului, în care acesta spune că provenea din România", spune Florin Delorean. Gândul că putea fi rudă cu un om celebru nu i-a mai dat din acel moment pace.
Şi-a amintit că pe peretele casei bătrâneşti a familiei sale, din Şugag, judeţul Alba, au stat la loc de cinste două fotografii vechi, înrămate, de la nunta unui frate de-al bunicului său. Poze de la o nuntă din Statele Unite, de la început de secol XX, în care apărea pe post de mire un frate al cărui nume, Zaharia, şi-l mai amintea bunicul şi a cărui poreclă în familie era una relevantă: "Americanu". Contact prin internet "Toţi arătau poza şi ziceau că e de la "Americanu". Ulterior am înţeles că el a trimis de fapt în trecut şi nişte bani din America şi şi-a achiziţionat un teren în Şugag, Alba, localitatea natală. Probabil în ideea că s-ar întoarce în România", spune Florin Delorean.
Fotografiile au fost scanate şi trimise fiicei lui John DeLorean, drept dovadă. "Am contactat-o tot pe internet, printr-un site dedcicat tatălui ei, entermyworld.com. La început a fost reticentă, nu ştia exact ce vreau, prietenii o sfătuiau să aibă grijă, poate e o escrocherie. Dar când a văzut pozele nu a mai avut niciun dubiu. Şi-a recunoscut bunica, pe Kathryn, fosta soţie a lui Zaharia, că el murise de mult şi nu-l ştia. A fost foarte încântată. Apoi m-a pus în legătură cu o altă verişoară, Elizabeth, cu care am făcut schimb de fotografii vechi cu John DeLorean", spune Florin.
Primul lucru pe care verişoarele din partea mai celebră a familiei au vrut să-l afle a fost cum se scrie totuşi numele lor corect: De Lorean sau DeLorean. "S-au întrebat ani de zile dacă nu sunt de fapt de origine franceză din cauza asta", râde Florin.
"Undeva firul s-a rupt" Despre motivele plecării lui Zaharia, mare lucru nu a relevat mica investigaţie a subinspectorului Delorean. Bunicul său n-a lăsat prea multe de înţeles în legătură cu fratele emigrant. Suferise de un atac cerebral şi rămăsese paralizat, nu putea explica prea multe. Dar Florin a aflat din Şugag că e posibil ca Zaharia Delorean să fi părăsit ţara în urma unei infracţiuni: "Se pare că nişte vecini mai înstăriţi aveau mult aur şi-l ţineau la vedere. Iar el cu încă un bărbat a furat aurul şi de asta ar fi fugit în SUA", spune poliţistul.
Zaharia ar fi dus, potrivit unor mărturii lăsate în autobiografia "DeLorean" a lui John, o viaţă tumultoasă. A avut patru copii, fusese tâmplar, apoi lucrase în Michigan la o fabrică de automobile. Zaharia s-a despărţit de mama lui John, Kathryn, unguroaică la origini, venită cu el tot din Ardeal, din cauza problemelor cu alcoolul, în 1942. John povesteşte în autobiografie că tatăl său s-a mutat într-un cămin şi, ultima dată când l-a văzut, era atât de prins de alcool, că de-abia au putut comunica.
"Poate că de asta s-a întrerupt şi comunicarea cu familia din România. Nu ştiu, undeva firul s-a rupt. E posibil să fi fost apoi probleme şi din cauza regimului comunist, dar nu mi-e clar de ce nu au păstrat legătura", zice Florin. În anii '30, Zaharia, legătura cu România a viitorului magnat din industria auitomobilelor, a murit.
O familie "high-life"
Kathryn DeLorean i-a povestit vărului regăsit din România că viaţa alături de o persoană mondenă, asaltată de presă, implicată în scandaluri cum era John DeLorean n-a fost una deloc uşoară.
"Tatăl ei a dus o viaţă foarte tumultoasă, au avut probleme, şi în 1984, cu cocaina, plus afacarea. El nu avea grijă de familie, era implicat în toate cele. Era la a treia nevastă când a avut-o pe ea. Era în high-life, cu personalităţile din timpul ăla. A divorţat de Christine Ferrara, mama lui Kathryn, i-a lăsat o sumă de bani şi ea şi-a deschis o linie de mobilă de lux", descrie Florin.
Verişoara celebră din State nu ştia de România decât ce citise în autobiografia tatălui, unde era menţionată provenienţa. Mult timp a crezut că şi bunicul ei fusese din Ungaria, pentru că bunica era unguroaică. "La început ea a fost reticentă să vorbească cu mine. Pentru că, fiind fiica unui om celebru în SUA, a fost hărţuită în trecut. Pentru bani, favoruri, a avut probleme. Ei erau celebri, mai ales în anii 80, apăreau peste tot. Mama ei şi acum apare, la "Oprah" sau alte emisiuni. Sunt un brand acolo", zice ruda din România.
Despre mândrie: "Am avut dreptate"
Dacă e să vorbim de maşina DMC-12 lansată de Delorean - devenită mai degrabă o piesă de colecţie pentru nostalgicii coloraţilor ani 80 decât un succes de piaţă - , Florin spune că e una "interesantă". "Dar mai ales pentru perioada în care a apărut. Bine, acum că au apărut atâtea Bugatti şi ce-o mai fi, aşa că e depăşită. Dar DMC e o maşină futuristă. Sunt foarte mulţi posesori în America, colecţionari, întâlniri".
Mulţi ar spune că pentru o parte din "legenda" asta a făcut românul din Sebeş efortul de a dovedi că se înrudeşte cu controversatul magnat american. El spune că a vrut doar satisfacţia omului care a avut dreptate. "Când am luat legătura cu ei, în SUA, am avut un sentiment de satisfacţie. Pentru că ceea ce credeam s-a adeverit. M-am simţit şi mândru, pentru că el era o personalitate. Le-am mai povestit oamenilor pe aici despre caz, dar nu mulţi români ştiu de brandul Delorean, despre filmul "Back to the future", despre maşina aia a lui. Le-am povestit însă colegilor de serviciu, familiei. Le-am zis "Ce chestie! După atâţia ani am reuşit să demonstrez că e familia mea". Le spui unora şi ridică din umeri", zice poliţistul.
Mai rămâne speranţa, promisă şi de "partea americană" - cel puţin din câte spune Florin -, că într-o zi se vor întâlni în persoană. "Eu le-am lansat o invitaţie, să vină ei aici, să vadă că nu suntem nici noi oricine. Au zis că vor să vină", zice subinspectorul. "Apoi poate că mă duc şi eu în Statele Unite. Asta pot să zic că am obţinut". GLORIE ŞI SCANDALURI
Drumul "copilului minune" al General Motors
Revista GQ scria în1982 despre John DeLorean ca despre "un om norocos". Înaltul şi carismaticul director al GM părăsise încă din 1973 compania-mamut pentru a lansa DMC-12, maşină care nu va vinde mai mult de 9000 de bucăţi şi care avea să-l târască în tribunale pe dezvoltatorul ei.
Când a plecat de la GM, John avea un salariu de 650.000 de dolari. Bani destui pentru o viaţă de lux, o nevastă fotomodel (Christine Ferrare), prieteni celebri ca Sammy Davies Jr. Dar nu de ajuns pentru o companie de automobile. Un negociator pe care cu greu îl puteai refuza - descris drept elegant, articulat, inspirat, spontan şi arătos - a găsit o portiţă de finanţare, în 1978, de la guvernul laburist britanic, care i-a pus la dispoziţie fonduri pentru dezvoltarea Irlandei de Nord, greu încercată de luptele dintre IRA şi regim.
Aici, lângă Belfast, problemele lui Delorean aveau să înceapă. Presa din Marea Britanie se întreba de ce banii mergeau spre americani, nu spre propria industrie britanică. Apoi, erau grevele foamei din partea irlandezilor sărăciţi, la porţile fabricii care urma să salveze mii de suflete.
Prăbuşirea visului DMC
Rămâneau frecvent fără bani la DMC, DeLorean îşi băgase toate lichidăţile în companie. Băgase toate proprietăţile, inclusiv partea sa din echipa de fotbal San Diego Chargers, pe care o cumpărase în timpul "ospăţului" din perioada cât lucra pentru GM.
Dar, când maşina a fost lansată în 1981, revistele auto au fost nemiloase. Pe bună dreptate ar spune mulţi. La urma urmelor, cădeau piese din caroserie în timp ce o conduceai. Prima tranşă de 5000 de maşini a primit recomandarea de a fi retrasă de pe piaţă. La momentul interviului din GQ, situaţia era un pic mai roz: 5000 de maşini fuseseră aduse în SUA.
Noul guvern britanic condus de Margaret Thatcher începuse însă să-l ia pe DeLorean în vizor, pentru profitul pe care aparent nu-l declarase. Cumpărase inclusiv un domeniu în Bedminster, New Jersey, de peste 180 de hectare, unde, spunea DeLorean în acelaşi interviu pentru GQ "creştea vite". Britanicii vroiau să vadă banii, iar DeLorean nu-i arăta decât prin propriul stil de viaţă luxos. "Trăieşte visul", îndemnau reclamele la DMC-12. În scurt timp, "visul" avea să se sfârşească brusc.
Scandal cu cocaină
Rămas fără sprijinul guvernului de la Londra, ameninţat cu falimentul, presat să scoată bani dintr-o maşină cu frâna pusă la vânzări, DeLorean a luat la rând investitori din toată lumea, de la afacerişti americani, la şeici arabi. Nimeni nu credea în proiectul lui. În 1982, ziarele şi televiziunile americane aveau să difuzeze nişte imagini care au şocat fanii lui DeLorean: câţiva agenţi FBI îi înscenaseră o salvare de la faliment. Nu trebuia decât să fie de acord să vândă un geamantan imens plin cu cocaină, sub paravanul DMC. Între presupuşii traficanţi DeLorean exclama, pentru camera ascunsă, spre servieta cu droguri: "Astea sunt mai bune ca aurul! Ăla e mult prea greu pentru a fi cărat".
A urmat un proces intens mediatizat, în urma căruia, în 1984, sub pledoariile unor costisitori avocaţi americani, DeLorean era scos de sub orice acuzaţie, pe motiv că fapta n-ar fi existat dacă FBI-ul nu l-ar fi tentat pe afacerist. "Slavă Domnului!", a exclamat John DeLorean la citirea verdictului, în instanţa din Los Angeles, proaspăt pocăit la o biserică evanghelistă.
DMC-12 avea totuşi, în ciuda falimentului, să atingă un punct maxim de popularitate în 1985, când Steven Spielberg a ales automobilul pe post de "maşină a timpului".
În anii ce au urmat, însă, DeLorean nu a mai reuşit să pună pe picioare nicio altă afacere. A divorţat de Christine, dar a găsit-o pe Sally,ultima sa nevastă, tot cu ani buni mai tânără decât el. Prin 2000 se lăuda în aceeaşi revistă GQ că va lansa o nouă maşină. Căuta investitori. Cu 18 ani în urmă, la o emisiune după procesul pentru acuzaţia de trafic de droguri rostea însă o afirmaţie care s-a dovedit a fi profetică: "Cine ar mai cumpăra acum măcar maşini folosite de la mine?...".
UN FEL MARLON BRANDO
Ultimii ani, ultimele afaceri
În 1999, anii de luptă prin instanţe pentru a scăpa de creditori l-au ajuns din urmă. Şi-a pierdut şi domeniul din New Jersey, ajuns teren de golf pentru alt miliardar, Donald Trump.
Ziarista de la GQ, care a luat prânzul în 2000 pentru un interviu cu DeLorean, descrie bărbatul din faţa ei: "Doar uşor aplecat şi ridat de la vârstă, pe modelul unui Gregory Peck spre finalul vieţii, DeLorean în continuare fermecător şi intenţionează să rămână exact aşa, judecând după cum s-a îmbrăcat(...) N-ai zice că acum nici două luni oamenii care se ocupă de mutări i-au cărat mobila elegantă din conacul său în stil georgian de unde a fost evacuat (Celelalte case ale sale din timpul anilor "graşi" sunt, printre altele, un duplex opulent de pe Fifth Avenue şi o fermă în Pauma Valley, California)".
Ultima încercare a lui DeLorean de a lansa o afacere, a fost cu puţin timp înainte de 2005, când avea să moară pe 19 martie, în urma unui atac cerebral, la 80 de ani. Fiul celebru al imigrantului român sărac şi alcoolic Zaharia Deloreanu de prin Alba vroia să vândă ceasuri de mână. New York Times scrie în necrologul său: "A fost conştient de imaginea lui până la final. A jucat în continuare rolul de rebel, a adăugat în lista lungă de personaje pe care le juca pe cel al lui Marlon Brando din "The Wild One". În coşciug a purtat o geacă de motociclist, jeanşi albaştri şi o cămaşă denim. O pereche de ochelari de soare i-au fost puşi la piept".
Peste Ocean, în Marea Britanie, scrie "The Times", John DeLorean încă mai este pomenit pentru banii care n-au mai ajuns vreodată la contribuabili. N-a mai călcat pe pământ britanic niciodată. Urmăriţi mai jos un documentar realizat în 2004 de BBC Four, despre mărirea şi decăderea companiei lui John DeLorean: <object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/gtS8YYSjQbE?fs=1&hl=ro_RO"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/gtS8YYSjQbE?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object> <object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4ZcqCyvOVJA?fs=1&hl=ro_RO"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/4ZcqCyvOVJA?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object> <object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_A5SyCB0nlk?fs=1&hl=ro_RO"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/_A5SyCB0nlk?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object> <object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SSPiWAGjfUk?fs=1&hl=ro_RO"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/SSPiWAGjfUk?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object> <object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YRHuy00UyyI?fs=1&hl=ro_RO"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/YRHuy00UyyI?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yJZUhhUCjYs?fs=1&hl=ro_RO"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/yJZUhhUCjYs?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/g_qh3BiDmV0?fs=1&hl=ro_RO"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/g_qh3BiDmV0?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>