Interzis la pescuit în Dunăre, după ce o barjă s-a scufundat

Navigaţia fluvială a fost suspendată, iar pescuitul a fost interzis de autorităţile constănţene, după ce o barjă încărcată cu 946 tone de fosfat de amoniu s-a scufundat.

Incidentul naval a avut loc ieri, în jurul orei 4.00 dimineaţa, în dreptul localităţii Ghindăreşti. Împingătorul Orion, care naviga dinspre portul ucrainean Ismail spre Belgrad, cu un convoi de 8 barje, s-a izbit de o stâncă de pe malul drept al Dunării, la km 261.

Din cauza balansului, parama care lega remorcherul de prima barjă s-a rupt, aceasta s-a scufundat, iar celelalte şapte unităţi s-au risipit de-a latul fluviului.

Debitul mare al Dunării scade riscurile

Prefectul de Constanţa Claudiu Palaz a alertat şi judeţele riverane din aval de Dunăre, Ialomiţa, Brăila, Galaţi şi Tulcea. Prefectul spune că "jandarmii au transmis populaţiei să nu mai pescuiască din Dunăre, iar specialiştii de la Direcţia de Sănătate Publică au luat probe din sursele de apă ale aşezărilor din vecinătate".

Şi inspectorii de la Apele Române au prelevat probe din fluviu pentru a stabili calitatea apei. Poliţiştii de frontieră şi cei de la Transporturi împreună cu Căpitănia Hârşova au patrulat zona incidentului pentru a stabili adâncimea la care s-a scufundat barja.

La o primă evaluare, redată de radarul Poliţiei de Frontieră, e posibil ca barja, lungă de peste 100 de metri, să fi ajuns la o adâncime de peste 35 metri în fluviu.

"Fosfatul de amoniu nu este periculos la atingere, însă digerat, duce la grave probleme digestive, de aceea este bine ca populaţia să nu consume peştele pescuit acum din Dunăre", spune şeful Direcţiei de Sănătate Publică din Constanţa, Dina Constantin.

Specialiştii Apelor Române susţin însă că pericolul nu este atât de mare pentru că, "din fericire, în această perioadă debitul Dunării este extrem de mare, a ajuns la 10.000 mc faţă de 5.000 mc cât este normal în această perioadă a anului, aşa că fosfatul de amoniu care se dizolvă în apă se va dilua corespunzător".

Autorităţile caută soluţii pentru scoaterea epavei din Dunăre, însă, dat fiind adâncimea mare la care s-a scufundat, este posibil ca barja să numai fie scoasă la suprafaţă pentru că nu pune în pericol navigaţia.