INTERVIURILE 2+1. Sergiu Nicolaescu: "Eu nu am absolut nimic cu Cristian Mungiu"

Regizorul îşi face planuri pentru noi filme, spune că la TVR e haos şi-şi aminteşte cu nostalgie de clasa muncitorare din comunism

La 82 de ani, Sergiu Nicolaescu e dezamăgit. Revoluţia n-a ieşit cum a sperat, iar în România, după părerea senatorului, e haos. Regizorul cunoaşte multe dedesubturi şi afaceri. Se fereşte însă să pronunţe nume. Ne aşteapta dimineaţa la sediul Centrului Naţional al Cinematografiei cu actele pregătite. Dorea să demonstreze că nu a luat banii de la TVR pentru "Trenul morţii". Evenimentul zilei: Domnule Nicolaescu, Între dvs şi Cristian Mungiu a existat o anumită tensiune? El a declarat într-un interviu că "Dacă doar ai călărit în filme cu replici din cartea de istorie, e bine să fii mai rezervat în aprecieri"... Sergiu Nicolaescu: Doamnă... E la o vârstă la care îi mai scapă cuvinte. Ca să spui despre un regizor, care are 50 de ani de regie de film, că a călărit în filme şi că a spus cuvinte din cărţile de istorie de liceu... Fără să îmi pronunţe numele, atenţie! Că dumneavoastră, presa, de multe ori căutaţi să... Nu, eu nu am absolut nimic cu Cristian Mungiu. Dimpotrivă. Îl felicit. Eu ştiu ce înseamnă să câştigi la Cannes. Premiul cel mare. Aţi văzut filmul? Sigur că da. "4, 3, 2" ("4 luni, 3 săptămâni şi două zile" - n.r.) a câştigat Cannes-ul, nu... A luat Palme d'Or. "După dealuri" a obţinut premiile pentru scenariu şi interpretare feminină. L-aţi văzut? Nu. Credeţi că e relevant cazul Tanacu pentru istoria recentă a României... Trebuie să văd un film ca să îmi spun părerea. Nu mă pot lua după alţii. Din ceea ce am văzut făcut de Mungiu, sunt lucruri bune. Nu mă îndoiesc că e un film bine făcut, de calitate. Sunt convins. Lucrul acesta îl confirmă chiar Cannes-ul. Indiferent de... Vedeţi, sunt momente la Cannes în care ai şansă şi momente în care nu ai nicio şansă. Dacă era un mare regizor francez cu un mare film, important pentru Franţa, şi americanii veneau şi ei cu un film puternic... Vă daţi seama că nici nu se uitau la un film românesc. Dar a fost un moment de criză, în care un film american nu era mai bun decât altele şi a câştigat un film românesc. Bravo! Cinematografiei româneşti, în primul rând, şi lui Mungiu! Eu mă bucur când un coleg câştigă la un festival sau face un film. Nu am - niciodată nu am avut - gelozie profesională. Puteţi să ne spuneţi ceva despre următorul film ("Candele de zăpadă" -n.r.)? Este un scenariu scris de Corneliu Vadim Tudor, un film de război. Sincer să fiu, greutăţile s-au schimbat şi ele în scenariu, în funcţie de posibilităţile cinematografiei de astăzi. Vedeţi dumneavoastră, noi, care am lucrat în trecut, suntem obişnuiţi cu subiecte importante, subiecte grave. Pentru că am trăit vremuri grele în perioada comunistă, o perioadă care era, în mod normal, antinaţionalistă. Idealul comunismului era "Proletari din toate ţările, uniţi-vă!" Asta însemna o dispariţie a ţării, în primul rând. Lucru care pe noi ne-a afectat, pentru că în copilărie am pri- mit o altă educaţie. Una puternică, naţionalistă, bineînţeles, câteodată chiar şovină, având şi extreme - vezi nazismul, legionarismul şi, la urmă, comunismul. Era foarte greu să cerni şi să alegi din toate aceste momente grele pentru copii, în general. Au existat aceste ideologii care se băteau cap în cap. Însă, constant, toate erau naţionaliste. O să fie un film naţionalist? Subiectul mi-a venit ca idee după 89, dar având mentalitatea pe care am avut-o dintotdeauna. De a încerca să influenţez cât de cât spectatorii şi poporul român. Deci subiectul va fi lupta sau politica? Nu politica. Mai nou, mi-a venit ideea să pun greutatea pe drama personală a personajelor. Cel principal este generalul Avramescu. Un om care a fost împuşcat de ruşi. La trei zile după moartea lui a murit şi fiica lui. Se spune că s-a sinucis. În 1945, soţia lui şi toate gărzile personale, vreo 20 de oameni, au fost toţi trimişi în lagăre din Siberia şi acolo au stat 11 ani. E o dramă fantastică. M-am gândit că lucrurile în lume s-au schimbat şi că e mai impresionant să faci un film cu o dramă, o dramă puternică. Mai puţin spectaculos, dar, fără îndoială, mai sensibil şi mai tuşant. Drama generalului Avramescu şi a fiicei lui. Ea era căsătorită cu un prinţ Sturdza, care a fugit peste graniţă. Ea a murit având un copil de 11 luni. Imaginaţi-vă! O mamă are un copil de 11 luni şi se sinucide! Aici e problema cea mai grea pe care mi-o ridică filmul respectiv. De ce credeţi că s-a sinucis? Probabil că s-au petrecut nişte evenimente atât de cumplite... Ea era închisă cu doica şi copilul. Deci, auzea copilul, care plângea noaptea, cum e şi firesc la acea vârstă. E dramatic... Când intraţi în producţie? Cred că încep filmările în februarie. Ceea ce se întâmplă în România este greşit Aţi spus că la TVR unele adrese ajung la coşul de gunoi. La ce v-aţi referit? Doamnă (Sergiu Nicolaescu arată un document reporterilor - n.r.)... De ce directorul actual, domnul Săftoiu, spune că mi-a aprobat 380.000 de lei?! Domnul Lăzescu a luat decizia, dar despre bani s-a discutat în Consiliul de administraţie al TVR săptămâna trecută... Banii erau aprobaţi din 2011... TVR e în criză, credeţi că are bani pentru filme? Staţi o clipă. Credeţi că banii aceia există? Cum aţi văzut hârtia pe care v-am arătat- o... Credeţi că banii au existat până acum?! Şi dacă credeţi... Vă întreb - ce s-a întâmplat cu această hârtie? Cum e posibil ca ea să fi fost făcută în 2011 şi directorul actual să nu ştie?! În acel moment am zis că hârtiile se aruncă probabil la gunoi. Aţi vorbit cu domnul Săftoiu? Să fiu sincer l-am căutat ieri de două ori şi nu mi-a răspuns. Am stat de vorbă cu cineva din televiziune care mi-a povestit o situaţie în care o hârtie plecată de la un director la alt director a găsit-o ruptă într-un coş de gunoi. Cum vedeţi situaţia din TVR? La TVR au ajuns oameni în ultimii 4-5 ani care n-avea nicio legătură cu televiziunea. Şi atunci ce pretenţii putem avea. Unii dintre ei au făcut chiar gafe. Au angajat oameni mulţi, crezând că sunt cea mai importantă televiziune din România şi-şi pot permite orice. Domnul Săftoiu nu este un om de televiziune... Imediat după revoluţie la TVR a fost pus Răzvan Theodorescu, pe care îl ştiam din timpul revoluţiei. Niciodată nu mi-am spus părerea de cum a condus televiziunea. A fost Sasu, înainte a fost Giurgiu, care de abia terminase facultatea. Numai un nebun putea să-l pună preşedinte la TVR pe Giurgiu, n-avea experienţă. Şi în momentul acela a început prăbuşirea. Oamenii care au venit, sunt la fel. Claudiu Săftoiu e diferit? Domnul Săftoiu acuma a luat o măsură categorică (reducerea de personal n.r.). Care i s-a cerut. Şi eu zic că e bine. El are curajul să pună în faptă acest document. Şi acuma noi sărim în capul lui şi bineînţeles că Ponta îl va schimba. De ce să nu-l schimbe. Mai schimbă pe unul, mai pune pe altul... din banii contribuabililor. Riscă el ceva din buzunar? Ceea ce se întâmplă în momentul de faţă în România e greşit. Asta am curajul s-o spun. Nu aşa vom duce mai departe ceea ce am vizat în timpul Revoluţiei. Imediat după Revoluţie am fost înşelaţi. Cum vedeţi situaţia actuală de la ICR? Pe Patapievici la un moment dat l-am apreciat, pentru că era tânăr... Eu cred că viitorul e al tinerilor, iar ceea ce contează e viitorul. Atunci viitorul e al lor. Dar şi ei se schimbă şi ei mâine devin ca mine. Nici nu-ţi dai seama când a trecut. La început Patapievici a avut intenţii foarte bune, dar pe urmă s-a lansat angrenat în anumite situaţii în care în mod normal dacă avea experienţă nu se băga. "Zorba Film este dator să îmi plătească acel scenariu. Nici pentru acela nu am fost plătit! şi fi lmul e aproape gata... ." SERGIU NICOLAESCU, senator PSD "La început Patapievici a avut intenţii foarte bune, dar pe urmă s-a lansat angrenat în anumite situaţii în care în mod normal, dacă avea experienţă, nu se băga." SERGIU NICOLAESCU Senator PSD Despre lideri amatori "În comunism trebuia să ai o şansă să întâlneşti un om cu bun simţ. Eu aveam o vorbă: "Clasa muncitoare are bun simţ". Am întâlnit conducători ai unor mari întreprinderi, muncitori, dar care aveau bun simţ. Astăzi nu mai există. Acum, există acelaşi amatorism în a pune la conducere oameni fără nicio legătură cu profesia lor, dar nu mai este bun simţ. Revoluţia a făcut-o muncitorimea. Cei 400-500 de mii de oameni care spuneau "fără comunism, fără comunişti". Dar aştia care au venit nu sunt cu nimic mai buni. Sunt amatoriaventurieri". CITIŢI ŞI:

  • Rămâi mut: Îngropată în datorii, TVR îi dă 380.000 de lei lui Sergiu Nicolaescu pentru un film. DEZBATERE: vă veţi duce să-l vedeţi?
  • "După dealuri". Proiecţii suplimentare la cererea publicului
  • Cristian Mungiu: "Filmul nu este o anchetÇŽ"