INTERVIUL ZILEI: László Borbély: La "Rabla 2012" ar putea fi mai puţine maşini

Ministrul Mediului spune că programul de casare a maşinilor mai vechi de 10 ani trebuie continuat şi în anii următori.

Programul "Rabla 2012" începe astăzi. Pentru această nouă etapă, care se va încheia pe 19 noiembrie, Administraţia Fondului pentru Mediu a alocat un buget de 114 milioane de lei, cu ajutorul căruia ar urma să fie scose din uz circa 30.000 de automobile mai vechi de 10 ani. Ca şi în cazul campaniilor trecute, pentru fiecare maşină casată se va acorda un tichet valoric de 3.800 de lei, care poate fi folosit la achiziţionare unei maşini noi. De asemenea, la cumpărarea unui automobil nou se pot folosi trei cupoane valorice. Într-un interviu acordat EVZ, ministrul Mediului, László Borbély, a dat mai multe detalii legate de campania "Rabla" şi a spus ce aşteptări are de la noul program. EVZ: Practic, când vor putea oamenii să meargă la REMAT cu maşina veche şi să primească voucherul? László Borbély: La început va fi pentru REMAT-uri şi dealeri. Aşa cum a fost în fiecare an, trebuie să fie o sesiune în care depun documentaţia şi se prezintă. De fapt, conform calendarului, pe data de 3 aprilie vor putea cetăţenii să vină cu maşinile să le predea, atunci când vom avea deja lista REMAT-urilor şi a dealerilor colaboratori. Care a fost cel mai bun an al acestei campanii? Programul acesta, după datele pe care le-am avut, a avut un boom în 2010, atunci când oamenii şi-au dat seama că nu numai că primesc 3.800 de lei, dar pot să cumuleze trei vouchere şi să-şi cumpere o maşină nouă. Anul trecut au fost casate 120.000, iar acum doi ani - circa 180.000. În total au fost în jur de 300.000 de automobile vechi, ceea ce e totuşi o cifră importantă. Au fost cumpărate circa 100.000 de maşini. Noul program se va încheia în luna noiembrie. Ce aşteptări aveţi pentru anul acesta? Anul trecut, de exemplu, şi în 2010, producătorii din România au recunoscut că datorită programului "Rabla" au reuşit să mişte pe piaţă, pentru că au fost destul de mulţi care au cumpărat maşini fabricate în România. Anul acesta, s-ar putea să fie un număr mai mic de autovehicule participante la program, dar acum depinde de fiecare proprietar, de ce planuri are. Credeţi că "Rabla" ar trebui să continue şi în următorii ani? Eu zic că da, pentru că trebuie să scoatem aceste autovehicule vechi din circulaţie şi să le dăm o şansă oamenilor să cumpere o maşină nouă, care poluează mai puţin. RABLA e pe undeva un program care şi ajută mediul, dar rezolvă şi o problemă pentru oameni, pentru proprietari. Trebuie să spun că şi înaintea noii campanii am primit foarte multe telefoane prin care eram întrebat când va începe noul program RABLA. Anul trecut, spre sfârşitul campaniei, se spunea că sunt vouchere nefolosite şi că ar putea rămâne în afara programului. Cel puţin anul trecut nu am avut astfel de sesizări, ceea ce înseamnă că fiecare şi-a rezolvat problema şi nu au rămas vouchere nefolosite. S-au vândut tichetele din timp. Cam câte maşini din România ar mai fi vizate de programul "Rabla"? Acum depinde şi cum îşi păstrează maşinile şi în ce stare le ţin. Unele pot fi modernizate, iar cei care pot pune instalaţii Euro, pot rezolva aceste probleme. Acum, cred că cele mai multe sunt Dacii, mai vechi de 10 ani şi care, de fapt, nu mai au piaţă de desfacere şi mai bine sunt date la REMAT. Proprietarul primeşte de acolo aproape 800 – 900 de euro şi mai cumpără două la un preţ acceptabil. Am înţeles că preţul voucherelor pe piaţa liberă era de 1.600 – 1.700 de lei, ceva de genul acesta. PROGRAM Cine aşteaptă noua campanie de casare a automobilelor vechi Administraţia Fondului pentru Mediu speră să scoată din uz aproximativ 30.000 de autovehicule mai vechi de 10 ani. Asta ar însemna că, dacă s-ar folosi toate voucherele, ar urma să se cumpere aproximativ 10.000 de maşini noi. De aceea, preintre cei mai încântaţi de demararea noii campanii "Rabla" sunt dealerii şi producătorii de maşini. Potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), vânzările de autoturisme în primele două luni ale anului au ajuns la 8.015 unităţi, o scădere cu 7,1% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2011. Cele mai multe a vândut Dacia - 2.024 de unităţi, apoi Volkswagen (1.018 unităţi) şi Skoda (865 unităţi). În cei doi ani ai campaniei "Rabla" au fost casate 305.964 de maşini şi s-au cumpărat 101.766 de automobile noi. Aproximativ 40% dintre autovehiculele noi cumpărate sunt produse în România. CV László Borbély, Ministrul Mediului

  • 2010 - prezent: ministru, Ministerul Mediului şi Pădurilor; 
  • 2007 - 2008: ministru, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor;
  • 2004 - 2007: ministru, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului; 
  • 2000 - prezent: deputat; 
  • 1996 - 2000: secretar de stat în cadrul Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului; 
  • 1990 - prezent: membru Partidului UDMR.

Citiţi şi:

  • Cum poți să-ți iei mașină nouă