Florin C?linescu se descurc? la fel de bine cu cifrele ca ?i cu rolurile, iar "colegul" Adrian Sârbu i-a oferit cheile Pro TV-ului. Continu? s? fie un familist convins, om de afaceri ?i face planuri pentru anul viitor.
Cu mânun?ele astea dou?› a ap?rut înainte de ‹Chestiunea zilei›. Vindeam c?r?i po?tale. Adic?, oamenii cump?rau c?r?i po?tale ?i participau la o tombol? a Pro TV. Premiul era un miliard de lei, o sum? foarte mare pentru vremea aceea”, î?i aminte?te Florin C?linescu. A?a a început povestea de televiziune a uneia dintre cele mai cunoscute vedete de la noi. Un interviu cu Florin C?linescu nu este u?or. Directorul Teatrului Mic trece cu u?urin?? de la glum?, la ironie, apoi la ton autoritar. EVZ: Cum a început „Chestiunea zilei”? Florin C?linescu: La un moment dat, f?când-mi singur promo-urile pentru emisiunea de la ora 7.00, scheciurile umoristice au devenit sociale, politice, în func?ie de ce se întâmpla în ?ar? pe atunci. Adrian Sârbu mi-a zis „ia f? tu scheciuri de satir? politic? ?i social într-o alt? emisiune!”. Apoi a ap?rut acel night- show cu invita?i, care s-a numit „Chestiunea zilei”. De ce s-a oprit emisiunea? Din câte îmi aduc aminte, am înterupt emisiunea pornind de la o realitate pe care n-o în?eleg nici eu. În America un show de acest fel se întinde pe 20-30 de ani. Aici se întâmpl? ceva care-mi arat? c?, ori publicul, ori oamenii de televiziune n-au r?bdare. Exist? o legend? care spune c? oamenii nu se ata?eaz? de un produs pe termen lung. Plus c?-mi veniser? mie ni?te g?rg?uni pe creier ?i m-am c?rat la Tele 7abc. E posibil s? relua?i „Chestiunea zilei”? Da, cu siguran??. Exist? acest? posibilitate. Sârbu mi-a zis „Când vrei, îi dai drumul”. Deci, se poate. A?i fost director la Tele 7 abc… N-am fost director. Eu m? ocupam de programe, emisiuni, lucruri de genul acesta. ?i, din cauz? c? al?ii erau directori, ?i se ocupau de resurse ?i de bani, a fost un proiect e?uat. Dar, oricum, a fost cât de cât pe linia de plutire. Ce i-ar trebui unei televiziuni pentru a merge bine? Cred c? cineva, ca s? faca o televiziune, trebuie s?-l angajeze pe Sârbu. El e singurul care se pricepe la treaba asta, restul, începând cu Antenele, copiaz?. Vine Pro TV-ul cu o emisiune, de exemplu cu cântatul… fac ?i ceilalti, face PRO TV-ul emisiune cu buc?tari, fac ?i ceilal?i. Vine sfâr?itul anului ?i o s? se vad? cât s-au apropiat de Pro TV. Se fac bugetele de publicitate ?i cam 90-95% se scurg spre Pro TV. Mai sunt ?i alte emisiuni care merg bine, de exemplu „Roata norocului” de la Kanal D… „Roata norocului” a fost întâi la Pro TV. La un moment dat n-o s? mai mearg?. Merge c? î?i ocup? o or? de program, dar nu e o emisiune… Dac? v? întreba?i de ce a scos Sârbu din gril? „Roata norocului”, sau „Pre?ul corect” sau alte emisiuni de genul acesta, sau de ce n-a f?cut niciodat? „miliardarul”, sau de ce nu este interesat de meciuri sau de „Champions League”, sau de alte lucruri în?elege?i c?, pân? la urm?, sunt pierderi financiare. Nu vorbesc de faptul ca Digi d? fotbal, pentru c? acel canal tr?ie?te din abonamente, nu din publicitate. Ca televiziune, dac? e s? tr?ie?ti din încas?ri din fotbal, este o mare gaur?. Fotbalul britanic tocmai s-a vândut pe vreo 2-3 miliarde de lire sterline. Campionatul nostru nu se poate vinde nici pentru 100 de milioane. Iar „Champions League” a fost întotdeauna o gaur?. Deci, fiecare televiziune ar trebui s? aib? câte un Sârbu. Cât crede?i c? vor rezista talent show-urile? Talent show-urile merg peste tot în lume. ?i-n America, ?i-n Europa. Exist? o anumit? categorie de public ?i o anumit? perioad? de timp pentru aceste formate. Asta nu d? gre?. Crea?ia, chiar de fic?iune, original? din comunitatea în care tr?ie?ti, asta nu d? gre?. ?i vede?i aici povestea cu „Las Fierbin?i” ?i chiar „Tanti Florica”, din când în când este lider de pia??, dac? nu joac? Steaua. „Las Fierbin?i” este un exemplu, c? po?i s? faci audien?? de dou? milioane de oameni ?i cu altceva decât talent show-uri. Talent show-urile sunt foarte simple, cele mai simple formate. Nu necesit? decât resurse tehnice. Despre afacerile lui: „Eu am prins vremurile când disp?reau banii într-o secund?: Dacia Felix, Bancorex ?tiu c? ave?i afaceri. Cum merg în aceast? perioad?? Am un restaurant, o fabric? de ocheane (Pro Optica, parte din I.O.R. n.r.) ?i câteva hectare de p?mânt. Îmi merg bini?or. Dac? se coc strugurii… În agricutur? anul acesta a fost prost cantitativ, dar a fost bun calitativ. Adic?, vin s-a f?cut pu?in ?i bun. Binoclurile... depinde cine vrea s? mai vad? pe cine… Una peste alta, s? ?titi c? nu tr?iesc din televiziune. De ce a?i investit într-o fabric? de binocluri? Ca orice om întreprinz?tor m-am gândit ce s? fac cu banii. A-i ?ine la banc? este uneori periculos. A fost periculos. Eu am prins vremurile când disp?reau banii într-o secund?: Dacia Felix, Bancoop, Bancorex. Într-un moment al vie?ii mele am strâns ni?te bani. M-am dus la FPS ?i am întrebat „ce a? putea s? cump?r eu de banii ace?tia”. ?i mi s-a p?rut chestiunea aceea abordabil?. Apoi am avut norocul de ni?te prieteni care se pricep la a?a ceva. Am oameni care se ocupa de fabric?, eu sunt întrepriz?tor. Se poate tr?i din teatru? Se poate tr?i din teatru dac? e?ti un brand. Dac? esti un actor foarte cunoscut de public ?i poti s? iei 200-300 de euro pe sear?. Avem ?i actori care iau astfel de sume? Exist? câteva persoane. Chiar ?i eu când joc, nu joc pe 2 lei. Este foarte simplu. Când joci la sediu, joci pe 20-30 de lei, dar când pleci în deplasare, po?i s? iei ?i 50-60 de lei pe bilet. M-am gândit de multe ori s?-mi fac o trup? particular? de teatru. Dar ar trebui s? se joace în s?li de minimum 300 de scaune. Îns? î?i trebuie s? ai un nume mare pe afi?. De asta ne pr?bu?im atât de tare când ni se duc vedetele, pentru c? lumea venea la teatru pentru Iordache, pentru Toni, pentru ?erban Ionescu, Toma Caragiu… Ce proiecte ave?i pentru anul viitor? Nu ?tiu. Discut?m mai multe. Adrian Sârbu continu? s? fie colegul meu ?i el îmi tot spune „Cheile de la Pro TV î?i apar?in, când vrei s? faci ceva, f?, nu m? mai întreba”. Dar Pro TV-ul ?sta a ajuns prea mare pentru mine, nu m? mai descurc în el. Trebuie s? g?sesc ceva adecvat ca s? îmi reg?sesc locul în el. Îmi mai doresc s? termin cu renovatul Teatrului Mic, s? fie un an bun în agricultur? ?i s? mai vând câteva binocluri. ?i b?iatul meu (Petru n.r.), care cânt?, s?-?i fac? un album, sau o forma?ie. Îl sprijini?i? N-am cum s?-l sprijin, pentru c? nu m? pricep la muzic?. Este unul dintre multele domenii la care nu pot s? ajut pe nimeni, eu neavând ureche muzical?. În momentul în care mi-a spus c? vrea s? cânte am înghe?at ?i i-am spus c? eu n-am cum s?-l ajut. A… c? îi cump?r o cama??… acum î?i cumpar? singur. E un foarte bun compozitor. Se bat Loredanele Groze pe el ?i-l vor în concerte. Cred c? se va descurca. De altfel, ca s? nu existe discu?ii, i-am spus „Trebuie s? vedem dac? e?ti bun”. Asta a hot?rât-o Paul McCartney. N-am vrut s? se spun? ca e b?iatul lui Florin C?linescu ?i c? l-am împins eu pe ici, pe colo. Eu spun c?, dac? Paul McCartney a spus c? e bun, e bun! Nu ?tie Paul McCartney cine-i Florin C?linescu. „M-am gândit de multe ori s?-mi fac o trup? particular? de teatru. Dar ar trebui s? se joace în s?li de minimum 300 de scaune.” FLORIN C?LINESCU, regizor ?i actor „M? mai chema securistul teatrului s? m? aten?ioneze” Cum ar fi fost cariera dumneavoastr?, dac? nu se schimba regimul comunist? Vorbeam multe ?i înainte de a se schimba regimul. Mai mult pe strad? ?i la cârcium?. M-am reg?sit în ni?te dosare de urm?rire, eram trecut acolo. Nu periculos ca al?ii, nu am fost un mare disident, dar m? mai chema securistul teatrului s? m? aten?ioneze, s-o las mai moale cu comentariile. Vorbea gura f?r? mine ?i prin magazine, ?i pe strad?… ?i dac? luam ?i o bere... Habar nu am ce a? fi f?cut. Începusem prin 1986-1987 s? studiez posibilitatea de a m? u?chi din ?ar?. Nenorocirea a fost c? atunci fusesem în Germania ?i în Suedia ?i mi s-a p?rut c? nu sunt la locul meu. Din p?cate nu am r?mas în 1978 în Anglia. Cred c?-mi vorbea?i acum cu „Sir”… De ce nu? Treceam Oceanul, înv??am ?i engleza ?i faceam roluri de portorican, italian… c? s-a interna?ionalizat ?i Hollywood-ul. De ce nu v-ati deghizat mai bine în femeie în serialul Tanti Florica? Pentru c? nu acesta este scopul. Nici la „Chestiunea zilei” nu f?ceam pe dracu-n patru s? ar?t ca Iliescu, Vadim Tudor, Constantinescu etc. Dup? p?rerea mea conteaz? sugestia. Nu g?sesc c? e mare talent s? imi?i anumite vedete. Chestia aceasta, imita?ia, mi se pare un mod destul de pauper pentru un actor. Ce model feminin a?i ales pentru Tanti Florica? Cineva din familie? Nu exist? un model. M-am uitat un pic la serialul britanic. Tanti Florica este o vecin? curioas?, o mam? devotat? etc. Sunt c?lit??i nespecifice unui b?rbat. Cum le în?elege?i? S? fim serio?i. Cunosc b?rba?i de un milion de ori mai bârfitori ca anumite femei, ?i invers. Femeile î?i petrec mult mai mult timp în astfel de situa?ii. Noi mai facem ?i altceva. Te mai duci, te mai îmbe?i, e?ti mahmur, mai joci un fotbal. Dar când se întâlnesc doitrei b?rba?i bârfesc destul de mult, într-un alt fel îns?. Nu atât de detaliat. B?rba?ii nu bârfesc despre îmbr?c?minte, sau cum arat?, cum s-a machiat. B?rba?ii vorbesc despre ce gagic? ?i-au tras, i-a murit, nu i-a murit, are material, are iacht, e o altfel de discu?ie. Pentru o femeie pantofii nu sunt un lux, sunt o necesitate, oricât de mul?i. Gen?ile la fel. Am mai v?zut ?i pe aici colegi care se epileaz?, se penseaz?, mai umbl? cu chilo?i cu a??-n fund, mai stau pe la sal?. Alearg? pe band?, tot felul. Eu cred c?… vorba lui Robert Redford „pe fa?a unui b?rbat trebuie s? se vad? ce fel de via?? a tr?it”. ?i Fellini spunea c? un b?rbat în chilo?i ?i în maieu e comic. M-am dus ?i eu o dat? la sal? ?i când m-am v?zut în oglind? am c?zut de pe band?. „M-am dus ?i eu o dat? la sal? ?i când m-am v?zut în oglind? am c?zut de pe band?. ” FLORIN C?LINESCU regizor ?i actor