Candidat independent la Președinția României, fostul director al SIE spune că nu are polițe de plătit, nu are bătălii cu nimeni și nu intenționează să joace un rol activ în crearea de noi majorități parlamentare, sau să spună cine are dreptate și cine nu.
Teodor Meleșcanu s-a întors în politică. În ultimii ani a condus SIE, iar legea nu i-a permis să se implice. Recunoaște că i-a lipsit această activitate și că postura de candidat la Președinție îi oferă o tribună potrivită. În această calitate, a acordat „Evenimentului zilei” un interviu în exclusivitate.
Evenimentul zilei: Domnule Teodor Meleșcanu, de ce ar trebui să vă voteze românii în alegerile prezidențiale? Teodor Meleșcanu: Pentru că românii au nevoie de un președinte competent, cu experiență și echilibrat, de un președinte care să reușească să armonizeze interesele românilor și să le prezinte un proiect comun, pe care să-l urmeze cu toții indiferent de diferențele ideologice.
Punctual, care sunt obiectivele dvs.? În primul rând, restartarea sistemului politic din România, pentru că, până la urmă, sistemul politic este cel care influențează și economia și viața socială. Vreau o adaptare a Constituției la perioada prin care trece România astăzi, ceea ce înseamnă reducerea numărului de parlamentari la 324, alegerea președintelui pentru un mandat de 4 ani, simultan cu alegerile parlamentare, parlament bicameral, dacă așa se va hotărî în parlament. Chiar dacă vom avea un parlament bicameral, ideea mea este să avem o singură cameră legislativă, Camera Deputaților, în timp ce Senatul, mai restrâns ca număr, să reprezinte principalele regiuni din România și să aibă și un rol ponderator pentru anumite legi. Cu trei pătrimi din voturi să poată cere rediscutarea lor. Alte puncte esențiale din programul meu îl reprezintă politica externă, Justiția și problemele de securitate, apărare care intră în competențele președintelui.
Ați spus că vă gândiți să ocupați funcția de președinte doar până în 2016, dacă aceste reforme constituționale pe care le propuneți vor fi realizate... E firesc. E logic. Dacă aceste reforme constituționale esențiale vor fi adoptate de Parlament și vor intra în vigoare, e normal, dacă mandatul președintelui va avea aceeași durată cu cel al Parlamentului, primul moment în care alegerile pot fi cuplate este 2016.
Dacă reformele nu vor fi adoptate, vă continuați mandatul de președinte? Eu candidez pentru un mandat de 5 ani. Doresc ca, în primii doi ani, să realizez lucrurile esențiale pe care le propun. Dacă nu voi reuși, am toată responsabilitatea și nu am de gând să provoc crize politice prin demisie sau alte gesturi spectaculoase.
Reforma administrativă este un obiectiv pentru acești doi ani, sau pe o perioadă mai lungă de timp? Eu m-am obligat ca, dacă voi ajunge președinte, să prezint, în prima lună, un proiect de reformă administrativă. El trebuie elaborat, nu pe criterii politice, nu într-un context politic tensionat, ci pe baza unor evaluări de specialitate, care să ducă într-adevăr la o mai bună organizare a teritoriului, din perspectiva rolului pe care regiunile îl au în Uniunea Europeană în accesarea fondurilor europene.
Credeți că proiectul unui guvern de uniune națională sau cu largă susținere este realizabil în actualul context? Vor trebui să se așeze la aceeași masă politicieni care sunt în plin război politic... O guvernare consensuală cu sprijin cât mai larg- guvern de uniune națională sau un număr cât mai mare de partide la guvernare-, este absolut necesară. Uitați-vă la faptul că economia merge prost, sau la situația de securitate din zonă, la problemele din Ucraina.
Vi s-a părut că politicienii au fost atenți până acum la interesul național? Situațiile pe care le-ați descris durează de ceva vreme.. Adevărul este că nu, și este foarte greu să vorbești de un guvern consensual, în condițiile în care ai o bătălie aprigă. De la formarea Guvernului Ponta, de după alegeri, am asistat la o bătălie continuă. Oricine are un dram de conștiință, își dă seama că ne aflăm într-o situație în care e absolut nevoie de un astfel de guvern.
Și dacă vor refuza un astfel de guvern? Până acum, nu am avut eșecuri în negocieri. În tot ce am negociat, de la intrarea în NATO și în Uniunea Europeană, până la ce doriți dvs., am găsit întotdeauna soluții. Mai ales că am un mare avantaj: nu am polițe de plătit, nu am bătălii cu nimeni și nici nu intenționez, după ce voi deveni președinte, să joc un rol în crearea de majorități, să spun cine are dreptate- cine nu are dreptate. Eu văd rolul de președinte ca unul de reprezentant al tuturor românilor. Mai degrabă un președinte- dirijor, care armonizează interesele tuturor, cel mai mare numitor comun al acestor interese.
Veți colabora cu Victor Ponta dacă veți ajunge președinte? Domnul Ponta este prim- ministru în funcție și i se potrivește. El este susținut de o majoritate legitimă, prin vot popular, în Parlamentul României. Președintele trebuie să respecte votul popular pentru Parlament.
Dacă veți ajunge președinte, nu veți uzita de dreptul constituțional de a nominaliza un premier, care să-și caute o majoritate? Nu. Nu, pentru că în Parlament este o majoritate, care susține un prim-ministru, Parlamentul poate să-l dea jos, partidul din care face parte poate să-l dea jos. Asta ține de o organizare politică în care eu nu am de gând să mă implic.
„Voi propune crearea unei agenții europene anticorupție”
Înțeleg că veți sprijini independența Justiției. Considerați că se poate merge înainte cu actualii oameni care conduc instituțiile anticorupție? Nu mă iau după ce se spune despre un om, ci după ceea ce face. Dacă vor continua să fie oameni implicați în actul de justiție, nu vor avea niciun fel de probleme cu mine. Ceea ce voi face este să sprijin activitatea tuturor instituțiilor, care au atribuții în domeniul combaterii corupției, că e vorba de DNA, de ANI, de DIICOT, și voi apăra prestigiul magistraților în instanțe, inclusiv la Înalta Curte de Casație și Justiție, pentru toate hotărârile pe care le vor pronunța în acest domeniu.
Cum veți sprijini aceste instituții? Voi sancționa orice ingerințe, politice sau nepolitice, în activitatea Justiției, cu credința fermă că îndeplinesc o atribuție esențială în ceea ce privește rolul președintelui. Mai mult, doresc și voi propune crearea la nivel european a unei agenții anticorupție, care să înglobeze și instituțiile de profil din toate țările UE, astfel încât la nivel european să se poată lua măsuri de combatere a corupției, de o manieră organizată, de o manieră imparțială. Așa cum știți, în Uniunea Europeană, noi suntem una din țările care facem obiectul Mecanismului de Verificare și Cooperare (MCV). Avem imaginea de țară confruntată cu probleme de corupție. Vreau ca lucrurile să fie foarte clare, cărțile puse pe masă.
„Liberalii cu care m-am consultat sunt îngrijorați”
Înțeleg că unii membri liberali v-au strâns semnături pentru a candida la Președinție? Da. O parte din semnături mi le-au strâns și colegii liberali, fie membri de partid, fie oameni care nu sunt membri de partid, în special din organizația de tineret, mai ales în București.
În prezent, aveți contacte cu lideri ai PNL? În această perioadă am evitat să dau impresia că mă amestec într-o problemă care nu ține de mine, nu ține de ei, ține de relația domnului Iohannis cu Justiția. Nu am vrut să dau impresia că mă văd des, înainte de o decizie definitivă a Înaltei Curți de Casație și Justiție în legătură cu domnul Iohannis. N-am avut niciun fel de negocieri. Recunosc însă că m-am văzut cu foarte mulți, pe o bază mai degrabă personală, am avut inclusiv consultări, lumea este preocupată, îngrijorată în legătură cu viitorul PNL, în cazul unei sentințe defavorabile domnului Iohannis. Le-am spus întotdeauna că sunt un candidat independent, că primesc cu plăcere orice sprijin, cu o singură condiție: să sprijine și programul meu politic.
Cu aripa democrat-liberală din ACL ați discutat? Am avut și cu liderii democrat-liberali o serie de contacte. Și în zona asta sunt preocupări de aceeași natură. În cazul lor, sigur, situația este mai dificilă, având în vedere că au mers cu un candidat propus de PNL și se pot trezi cu o problemă de compatibilitate, sau, mai degrabă, de incompatibilitate. Poziția mea este similară celei enunțate în legătură cu relația cu PNL.
Domnul Klaus Iohannis a spus că nu vrea să-și dea demisia în 2016, pentru că nu asta este soluția... Sigur, domnul Iohannis a exprimat o idee, dar ar trebui mai întâi să ajungă președinte și apoi putem vorbi despre cât timp va sta.
Cum apreciați deciziile politice ale domnului Călin Popescu Tăriceanu în ultima perioadă? Ați fost mult timp colegi în PNL. E greu de înțeles. Nu cunosc elementele care au stat la baza deciziilor domnului Tăriceanu. Sunt decizii personale pe care le respect, chiar dacă nu sunt de acord cu ele. Pe lângă partea bună a demersului său politic, care urmărește păstrarea identității liberale, toate celelalte elemente care au caracterizat desprinderea sa din PNL au creat prejudicii partidului. Mă simt solidar cu acest partid, chiar dacă în acest moment sunt suspendat din PNL și din punctul meu de vedere este o eroare.