Întârzierile și anulările companiilor aeriene în România din ultimul an

sursa foto: Bao Menglong, https://unsplash.com/photos/white-airplane--FhoJYnw-cg

Anul 2023 s-a dovedit o adevărată provocare pentru cele mai folosite companii aeriene. Cum au gestionat perturbările.

Zborurile întârziate sunt o mare neplăcere pentru orice călător. Fie că vorbim de zboruri interne sau externe, simplul fapt de a fi blocat la poarta de îmbarcare fără certitudinea că veți ajunge la destinație la timp creează o stare de disconfort și stres neplăcute. Este important să fiți la curent cu demersul zborurilor întrucât vă veți putea organiza călătoria în conconrdanță cu acestea.

Conform Asociației Aeroporturilor din România, ultimul an a văzut o creștere considerabilă a traficului în spațiul aerian român, ajungând să fie cu până la 19% mai mare față de primele trei trimeste ale anului 2022. Este estimat că numărul zborurilor va reveni la standardele pre-pandemie la începutul anului 2024.

Ce sunt zborurile întârziate și anulate?

Un zbor întârziat înseamnă că aeronava fie nu decolează la ora planificată, fie nu ajunge la destinație conform programului. Aceste întârzieri pot fi de câteva minute, sau de câteva ore în funcție de motivul întârzierii.

Un zbor anulat este situația în care compania aeriană a renunațat să efectueze o călătorie planificată. În această circumstanță, compania are obligația de a oferi un transport alternativ sau cazare la hotel pentru o noapte și transport alternativ ziua următoare.

Aceste perturbări au un efect negativ asupra călătorilor atât în termeni de timp pierdut, cât și un impact asupra resurselor financiare. Întrucât pentru a călători către continente mai îndepărtate este necesară cel puțin o escală dacă plecăm din România, mulți pasageri riscă să piardă zborul de legătură.

Cauzele zborurilor perturbate

Zborurile perturbate sunt influențate de mai mulți factori. Printre cele mai frecvente motive de anulare sau întârziere a unui zbor sunt problemele tehnice ale aeronavei, lipsa de personal, condițiile meteorologice precare, grevele și problemele la turnul de control. Compania Wizz Air a declarat că vă face o investiție de 300 de milioane de euro pentru a putea face Aeroportul Henri Coandă București cea mai mare bază a companiei. Aceasta speră că această investiție să aibă o influență pozitivă asupra numărului de întârzieri.

În general, companiile pot prevedea anumite interferențe și pot lua decizii și acțiuni care să prevină afectarea pasagerilor. Din păcate, acest lucru nu este garantat pentru toate zborurile.

Drepturile pasagerilor

Pasageri în avion blocați pe pista de decolare așteptând un zbor întârziat / sursa foto: Suhyeon Choi, https://unsplash.com/photos/shallow-focus-photography-of-people-inside-of-passenger-plane-tTfDMaRq-FE

Regulamentul 261 din 2004 vizează protecția drepturilor pasagerilor aerieni în cazul unui zbor întârziat, anulat sau dacă vi s-a refuzat îmbarcarea. Conform AirAdvisor, aveți dreptul la o despăgubire financiară de până la 600 EUR dacă întârzierea depășește 3 ore, iar compania aeriană este direct responsabilă pentru perturbare.

În cazul zborurilor anulate, aveți dreptul atât la rambursarea biletului de avion, cât și la o compensație. Suma pe care o veți primi va varia în funcție de serviciile pe care le veți accepta de la companie și distanța dintre aeroportul de plecare și cel de sosire.

Zborurile întârziate în România

Sezonul estival a fost o dovadă clară a faptului că atât infrustructura aeroporturilor, cât și aspectele operaționale ale companiilor ariene nu sunt pregătite să susțină influxul considerabil de pasageri. Efectele pandemiei Covid sunt încă resimțite, iar companiile aeriene încearcă să readucă forța de lucru concediată în anii anteriori.

Principalul operator de zbor din România, Wizz Air, a fost printre principalele companii cu cele mai multe întârzieri. Compania a avut de-a face cu multe întârzieri chiar de la începutul anului 2023, când în săptămâna 26 ianuarie - 1 februarie a înregisrat 128 de zboruri cu întârzieri de peste o oră. În octombrie 2023, după niciun an, compania a închis baza de la Suceava cu scopul de a-și focaliza forțele asupra extinderii pe teritoriul României. În luna noiembrie a acestui an, operatorul a decis să retragă de pe pista de decolare 45 de zboruri cu motivul de reparații tehnice.

Pentru vacanțele din sezonul invernal, numărul întârzierilor ar trebui să scadă întrucât compania a decis să investească în mai multe aeronave, mai mult personal de rezervă și în mai mulți operatori de call-center vorbitori de limba română.

În aceeași  situație de zboruri perturbate s-au regăsit și alte companii aeriene precum Ryanair și Tarom.

Concluzie

 Situația zborurilor în 2023 a fost suficient de întunecată încât să scoată la evidență atât problemele operatorilor de zbor, cât și probleme de infrastructură a aeroporturilor. Finalul anului va demonstra dacă acțiunile luate de companiile aeriene vor ține pasul fluxului de zboruri și numărului crescu de pasageri din sezonul invernal.

Efectele investițiilor vor apărea abia în 2024, când se estimează creșterea nivelului capacității companiilor și aeroporturilor la standardele dinaintea pandemiei.