Tiriștii cer ca primele să scadă față de nivelul actual, iar asigurătorii să câștige doar banii de care au nevoie ca să acopere daunele
Deşi Guvernul s-a angajat că în gheață nivelul primelor RCA, o parte a transportatorilor nu a vrut să renunţe la protestele programate pentru astăzi.
Asociaţiile patronale din domeniu pare să se fi dezbinat. Unii s-au declarat mulţumiţi de negocierile cu Executivul şi au bătut în retragere. „Dimineaţă (ieri - n.red.) premierul Dacian Cioloş şi-a asumat public că va îngheţa primele pentru o perioadă de şase luni, până se aşază lucrurile. Îngheţarea se va face la nivelul din iunie 2015, adică la circa 5.000 lei la un camion”, ne-a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR. Potrivit acestuia, continuarea protestelor va fi „un balamuc care nu-şi mai are rostul”.
De cealaltă parte, patronate ca FORT sau UNTRR au anunţat, ieri seară, că nu vor renunţa la protestele programate pentru azi, atât în ţară, cât şi în Piaţa Victoriei, pentru că nu au reuşit să aflevarianta finală, adoptată în Guvern, privind tarifele de referinţă.
„Patronatele din transporturile rutiere solicită Guvernului României, ca în textul Ordonanței de Guvern, tarifele RCA să fie înghețate la valorile medii ale daunelor existente în evidențele ASF și nu la nivelul celor care se vor calcula în viitor. Guvernul vrea să înghețe tarifele RCA la camioane la 18.500 lei, însă patronatele din transporturile rutiere solicită un tarif de 4.907 lei”, scrie într-un comunicat al Uniunii Transportatorilor Rutieri, emis ieri, după ședința de Guvern.
Alte norme RCA
De cealaltă parte, şi asigurătorii au comunicat aseară că dacă preţurile impuse vor fi cele cerute de transportatori, de sub 5.000 de lei pe camion, măsura va conduce la prăbuşirea pieţei. Astfel, se va ajunge la o situaţie similară celei din trecutul recent, când, din cauza practicării preţurilor de dumping solicitate în prezent de transportatori, unele companii de asigurări au intrat în faliment, deoarece nu au putut acoperi daunalitatea.
Potrivit proiectului de ordonanță, polița va putea fi încheiată chiar și numai pe o perioadă de o lună până la 12 luni. Totodată, la cerere, asiguratorul trebuie să explice beneficiarului cum anume a calculat prima de asigurare.
De asemenea, dacă nu circulă cu mașina, șoferul poate cere suspendarea poliței RCA.
O altă prevedere este că șoferii accidentați în trafic vor putea primi despăgubirile chiar de la propriul asigurator. În prezent, dacă ești lovit de o altă mașină, trebuie să ceri despăgubirea de la asiguratorul celui care a provocat accidentul.
Ce spune ASF
Găsit țap ispășitor de transportatori pentru creșterea terifelor RCA, șeful Autorității de Supraveghere a Asigurărilor, Mișu Negrițoiu, a spus, ieri, într-o conferință de presă: „ca urmare a supravegherii ASF, campionii primelor subvenționate au ieșit din piață”, referindu-se la societățile Astra și Carpatica, pentru care ASF a cerut declanșarea stării de faliment. Ieșirea celor două companii din piață au obligat șoferii să încheie polițe RCA la ceilalți asiguratori, care practică tarife mai mari. Ulterior, ASF a emis un comunicat în care anunța măsuri ce pot conduce la scădea RCA, cum ar fi îmbunătățirea comportamentului în trafic sau creșterea concurenței