"Infractor de România. Nu sunt pericol social"

Modificările prevăzute în viitorul Cod Penal, aflat în dezbatere publică, generează noi controverse. Astfel, după dezincriminarea unor fapte penale şi micşorarea unor pedepse, noul cod renunţă la reglementarea pericolului social ca "trăsătură generală a infracţiunii", pe motiv că "este o trăsătură specifică legislaţiilor de inspiraţie sovietică".

În Codul Penal aflat în vigoare, fapta care prezintă pericol social reprezintă "orice acţiune sau inacţiune prin care se aduce atingere valorilor sociale apărate- suveranitatea, independenţa şi unitatea statului, drepturile şi libertăţile persoanei, proprietatea".

La emiterea mandatelor de arestare, judecătorii analizează pericolul social al faptei sau pericolul reprezentat de infractori, pentru societate. Cu alte cuvinte, una dintre condiţiile arestării unei persoane este existenţa probelor care demonstrează că lăsarea sa în libertate "reprezintă un pericol concret pentru ordinea publică".

Acest punct este menţinut şi în viitorul Cod Penal, sub o altă formulare- "Privarea de libertate este necesară pentru înlăturarea unui pericol concret şi actual pentru opinia publică". În traducere, în anchetă trebuie prezentat pericolul "concret şi actual" exercitat de persoana respectivă.

Modificările pot îngreuna astfel şi mai mult anchetele care, şi aşa, se finalizau cu verdicte uimitoare.

Şoferi criminali şi interlopi bătăuşi, cercetaţi în libertate

Definiţiile date în cărţile de drept şi în legislatura românească sunt depăşite însă de realitate. O realitate în care traficanţi de droguri şi de carne vie, interlopi implicaţi în conflicte în locuri publice, şoferi inconştienţi care omoară oameni pe trecerea de pietoni sau pe trotuar au fost eliberaţi, nefiind consideraţi un "pericol public".

Unul dintre cazurile ilustrative este cel denumit "cazul Ferrari". Un bărbat din Timişoara a accidentat mortal, în luna august a anului trecut, un tânăr aflat pe trotuar, în centrul oraşului. Potrivit expertizei, şoferul Ferrari-ului circula cu 110 km/h în momentul în care a încercat să depăşască un alt autovehicul, trecând peste linia continuă, pe celălalt sens de mers. După ce a lovit un taximetru, bolidul s-a izbit de stâlpii din beton ai unui viaduct, lovind doi pietoni.

Şoferul a fugit de la locul accidentului, dar s-a predat după câteva zile. Judecătorii au început cercetarea sa în arest, însă la recurs s-a decis ca timişoreanul să fie eliberat deoarece nu reprezintă un "pericol public".

Un alt caz, mai recent, ridică aceeaşi întrebare. Ancheta în scandalul dintr-un mall din Capitală, petrecut pe 21 februarie, când membri ai clanului Preda s-au bătut cu angajaţii firmei de pază ai complexului comercial, este în desfăşurare. Noaptea trecută, Judecătoria sectorului 6 a dispus eliberarea a doi membri ai grupării. Alte două cereri de eliberare vor fi discutate în zilele următoare. Liderul clanului, Eugen Preda, se află în libertate, cu interdicţia de a nu părăsi ţara. Nici el nu a fost considerat "pericol public".

Ce reprezintă pentru dumneavoastră această noţiune? De ce fapte ar trebui să fie răspunzător un infractor pentru a fi considerat pericol social?

CITIŢI ŞI:

DANIEL MORAR: Marii corupţi, pedepsiţi ca găinarii