Ministerul Sănătății, cel al Finanțelor și Casa Națională de Asigurări de Sănătate sunt bănuite că, în graba de a opri revolta din 2015 a medicilor, le-au crescut acestora salariile folosind o chichiță ilegală. Dar, spune un avocat, chiar dacă se va dovedi a fi adevărat, salariile medicilor n-ar putea fi tăiate
Anul trecut în octombrie, după o revoltă care a durat mai bine de o lună, medicii și sindicatele lor au „forțat” mâna autorităților de la acea vreme, ca să majoreze salariile din sistemul sanitar. Așa că, de la 1 octombrie 2015, primeau în plus 25%.
„Tot personalul medical va beneficia de această majorare, de la 1 octombrie. (...) În acest an sunt bani suplimentari din economiile făcute după implementarea cardului de sănătate, deci din bugetul CNAS”, explica Nicolae Bănicioiu, pe atunci ministrul Sănătății. Iar banii în plus se dădeau pe baza unor contracte adiționale semnate de spitale cu casele de asigurări de sănătate.
Totul părea bine și frumos, doar că, e posibil să nu fi fost așa. Furnizorii privați de servicii medicale au reclamat la Consiliul Concurenței că, pentru a acoperi majorarea salarială, s-ar fi decontat mai mulți bani către spitale de stat. În schimb, la cele private, s-au păstrat tarifele mai mici. „
Consiliul Concurenței suspectează că prin majorarea valorii serviciilor medicale decontate doar unităților sanitare publice (introduse prin HG nr. 791/2015 și menținute prin HG nr. 161/2016) se crează premisele unei diferențieri între furnizorii privați și furnizorii publici în ceea ce privește repartizarea fondurilor destinate decontării serviciilor medicale de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Practic, pentru același serviciu prestat, valoarea decontată este diferită pentru furnizorii de stat și cei privaţi”, a explicat Bogdan Chirițoiu, preșe dintele Consiliului Con curenței, pen tru EVZ.
Încalcă legea concurenței?
Avocatul specializat în dreptul muncii consultat de EVZ ne atrage atenția, la rândul său, că dacă guvernanții au decontat serviciile mai scumpe către unitățile m e d i c a - le de stat, în detrimentul celor private, atunci este vorba de discriminare. „Prin discriminare se înţelege orice deosebire, excludere, restricție sau preferință. Chiar dacă aici vorbim de persoane juridice, nu fizice, dacă s-a întâmplat așa ceva, cred că acești furnizori privați ar putea foarte bine să dea în judecată cele trei instituții de stat și să ceară drept despăgubiri cel puțin diferența de bani, calculată retroactiv!”, ne-a spus acesta.
„Nu ar putea să taie salariile”
Tot el subliniază că, dat fiind că în baza modificărilor de la 1 octombrie anul trecut, anul acesta (la 1 august) s-a făcut o nouă majorare a salariilor, „e aproape imposibil să le ia înapoi cei 25% sau să le ceară banii înapoi. Gândițivă că actuala Lege a salariză- rii își bazează calculele pe sumele stabilite la 1 octombrie 2015, și pe sistemul sanitar și pe cel de învățământ, pe toate. Mă îndoiesc că vreun guvernant conștient ar arunca cu mâna lui totul în aer. Ar putea doar să uniformizeze tarifele pentru stat și privat, în caz că există discrepanța de care vorbiți”.
CNAS spune că totul s-a făcut legal
Într-un răspuns oficial la solicitarea EVZ, reprezentanții CNAS spun că banii pentru majorarea salarială nu au ajuns la medici prin tertipul reclamat de furnizorii privați de servicii medicale, motiv pentru care aceștia din urmă nu au de ce să se considere dezavantajați sau prejudiciați în vreun fel. „Mecanismul de punere în aplicare a acestei măsuri a fost reglementat prin HG nr. 791/2015 și Ordinul MS/CNAS nr. 1211/943/2015. Sumele necesare acoperirii acestei majorări sunt prevăzute distinct în bugetul FNUASS, cu destinație specială, fără a avea impact asupra bugetului de servicii medicale sau asupra tarifelor serviciilor medicale decontate de CNAS”, se arată în răspuns.