Indicele încrederii în economie rămâne stabil, în pofida situației complicate

Indicele încrederii în economie rămâne stabil, în pofida anului electoral și a contextului imprevizibil. Dar antreprenorii se arată îngrijorați de perspectivele viitoare ale economiei și de evoluția propriilor companii

Ce cred antreprenorii despre situația actuală din economie

Indicele CONFIDEX, care măsoară nivelul de încredere în economie, a rămas la un nivel similar cu prima jumătate a anului, situându-se la 52 de puncte. La conturarea indicelui CONFIDEX 11 au participat aproape 700 de oameni de afaceri din România, anunță organizația.

Procentul managerilor și antreprenorilor care se declară relaxați cu privire la evoluția economiei este de doar 29%, în scădere cu 5%, față de S1 2024. Proporțional, crește procentul celor îngrijorați la 34%.

De asemenea, pentru prima dată în cei patru ani de analiză, unul din trei manageri afirmă că situația companiei sale s-a înrăutățit, iar jumătate dintre ei cred că lucrurile se vor agrava în următoarele 6 luni.

În același timp, 81% dintre manageri au o impresie favorabilă sau chiar foarte favorabilă despre investitori, iar aprecierile au crescut considerabil comparativ cu prima jumătate a anului 2024.

Antreprenorii nu sunt optimiști cu privire la economie

Conform studiului CONFIDEX S2 2024, sustinut de fondurile de private equity ROCA, Agista și de CITR, liderul pieței de insolvență și restructurare din România, doar 29% dintre manageri se declară optimiști cu privire la perspectivele economiei românești, în scădere față de procentul de 34% înregistrat în semestrul anterior.

În același timp, 34% dintre respondenți își exprimă îngrijorarea, marcând o creștere de 6 puncte procentuale comparativ cu S1 2024.

„La fiecare ediție a studiului CONFIDEX observăm o sezonalitate: încrederea mediului de business în economie este la un nivel mai ridicat primăvara, în timp ce, la final de an, managerii manifestă pesimism. La această a 11-a ediție a studiului însă, valoarea totală a indicelui a rămas aproape neschimbată față de valoarea măsurată în S1 2024, ceea ce ne poate indica reziliența antreprenorilor și managerilor români – rămânem relativ încrezători și navigăm, găsim soluții chiar și în perioade marcate de impredictibilitate”a declarat Andrei Cionca, co-fondator al fondurilor de private equity ROCA și Agista, și inițiatorul studiului CONFIDEX.

„Deși, conform datelor colectate, viitorul îngrijorează respondenții, observăm că managerii români nu abordează contextual o atitudine fatalistă, ci sunt mai degrabă axați pe acțiune - caută variante de diversificare a produselor, de digitalizare și capătă tot mai multă încredere în investitori. Este o atitudine corectă, ce ne poate ajuta să devenim mai rezilienți si să susținem în mod activ dezvoltarea economiei românești și transformarea țării noastre într-un pilon de creștere și stabilitate în regiune”, a adăugat Cionca

Crește încrederea mediului de business în investitori

În contextul diversificării surselor de capital în piață, percepția pozitivă a antreprenorilor și managerilor față de investitori a crescut față de S1 2024, 81% dintre manageri având o părere bună sau foarte bună despre investitori.

„Tot mai mulți antreprenori și manageri realizează că pentru a crește și a-și consolida afacerile, pe termen lung, au nevoie de un partener care să aducă atât resurse financiare, cât și know-how, rețele de relații și suport strategic. CONFIDEX ne-a demonstrat, pe parcursul celor 4 ani de analiză, că mediul de afaceri românesc devine din ce în ce mai conștient de nevoia unui ecosistem robust, care să faciliteze atragerea de capital în sectoare strategice și să creeze condițiile necesare pentru ca investitorii să joace un rol activ în dezvoltarea economiei locale,” a explicat Andrei Cionca.

Managerii consideră că investitorii contribuie la stabilitatea financiară a companiilor în care investesc (70%), gestionează eficient business-ul și consolidează managementul companiilor în care investesc (60%).

Prin comparație cu S1 2024, in S2 2024 antreprenorii au o atitudine precaută față de viitor - inflație în creștere și PIB în scădere, principalele perspective pentru 2025.

Profit în scădere pentru 46% dintre companii. Inovația, cheia competitivității

Managerii prognozează că numărul de angajați și costurile de finanțare vor rămâne stabile. În schimb, se așteaptă ca atât costurile de producție și funcționare, cât și prețurile de vânzare să continue să crească, exprimând îngrijorare cu privire la evoluția profiturilor în anul următor.

Astfel, 46% dintre companii estimează valori ale profitului în scădere, iar 73% dintre manageri și antreprenori se așteaptă la creșterea cheltuielilor de producție și funcționare în următoarele 6 luni. 61% dintre respondenți intenționează să crească prețul produselor și serviciilor pe care le oferă și doar 42% dintre manageri iau în calcul investiții în propriile companii în următoarele 6 luni.

În contextul actual al pieței, prioritățile mediului de business sunt reprezentate de creșterea vânzărilor (49% dintre respondenți), retenția angajaților (27%), digitalizarea și automatizarea (27%), îmbunătățirea relației cu clienții (25%) și accesul la finanțare (21%).

Principalele oportunități pe care le iau în considerare oamenii de afaceri din România sunt introducerea unor tehnologii inovatoare în activitățile companiilor lor (79% dintre participanții la studiul actual), explorarea de piețe noi și atragerea unor noi clienți (72%).