Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, care reprezintă circa 60% din PIB-ul României, fiind de departe cel mai important segment economic, a crescut substanțial în primele trei luni ale anului faţă de perioada similară din 2023.
Datele publicate de Institutul Național de Statistică arată că vânzările din retail au înregistrat un progres cu 6,4% ca serie brută datorită majorării în segmentele produselor nealimentare (+12,3%), carburanti (+2,7%) şi alimente, băuturi şi tutun (+1,8%).
Totodată, ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, vânzările din retail au urcat cu 5,5% comparativ cu primul trimestru din 2023, pe fondul creşterii vânzărilor de produse nealimentare (+11,5%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,2%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+0,9%).
Vânzările din retail, creștere de 8,6% în luna martie comparativ cu februarie
Datele INS pentru luna martie 2024 arată un avans și mai mare al volumului cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul ca serie brută comparativ cu luna precedentă. Astfel, creșterea a fost de 8,6%, și a fost susținut de produsele nealimentare (+6,5%) şi carburanți (+0,3%).
Comparativ cu martie 2023, în martie 2024 creşterea pe serie brută a fost de 2%, iar ca serie ajustată de 4,3%. Calculat pe serie brută, avansul din martie a fost sustinut de produsele nealimentare (+6,5%) şi carburanti (+0,3%).
Determinantă pentru obținerea acestor valori este creșterea puterii de cumpărare a românilor ca urmare a politicilor implementate de Guvernul condus de Marcel Ciolacu. Cu o economie bazată pe investiții publice fără precedent, România este în topul țărilor din UE în ceea ce privește creșterea economică, iar aceasta s-a reflectat și în creșterea salariilor cu un ritm dublu față de rata inflației.
În plus, prin politicile sociale implementate de PSD, s-au înregistrat progrese și în ceea ce privește valoarea salariului din perspectiva parității de cumpărare. Măsurile-cheie precum limitarea adaosurilor comerciale la alimentele de bază și plafonarea facturilor la energie, au temperat creșterile de prețuri la aceste produse și servicii, care dețin o cotă importantă din cheltuielile românilor.