Săderea galopantă a preţului la petrol a condus şi la ieftinirea carburanţilor. La unele benzinării din ţară preţul afişat pentru un litru de benzină este sub limita de 5 lei.
În august, preţurile carburanţilor ajunseseră din nou aproape de valoarea de 6 lei pe litru. Sfârşitul anului vine însă cu ieftiniri, potrivit digi24.ro
Preţurile au scăzut cu 60-70 de bani pe litru la benzină, de la începutul lunii noiembrie şi până acum, adică sub pragul de 5 lei pe litru în cele mai ieftine staţii din ţară. Comparativ cu luna trecută, preţul mediu al unui litru de benzină s-a diminuat cu 9,3%, asta înseamnă că astăzi vom plăti pentru un plin de 50 de litri cu 26,5 lei mai puţin decât luna trecută.
Claudiu Cazacu, expert piețe financiare, explică: „Avem o scădere a preţului petrolului, acesta este factorul cel mai important în evoluţia recentă. În anumite situaţii intervine şi cursul de schimb leu-dolar, dar aici vorbim despre o mişcare puternică pe petrol. Brentul s-a ieftinit cu peste 20 de procente, până în 30 de procente, totuşi, de la începutul lunii octombrie, ceea ce înseamnă o mişcare destul de amplă, care se transformă parţial la pompă, pentru că sunt şi alte costuri şi taxe în preţul final al combustibilului. Cred că avem în continuare o şansă de ieftinire pe seama tendinţelor deja realizate în piaţă şi a unui decalaj natural”.
În prezent, cei mai ieftini carburanţi din Bucureşti sunt vânduţi la preţul de 5,03 lei pentru un litru de benzină. În Târgovişte, cel mai mic preţ este de 4,96 lei, iar în Constanţa şi Călăraşi un litru de benzină costă 4,97 lei.
„Au scăzut, într-adevăr. Cred că e un lucru bun, se poate şi mai bine”, spune un șofer.
Am fost forţat de preţul ridicat al combustibilui să merg pe gaz. Acum îmi pare rău că am băgat gaz, văd că a coborât foarte mult benzina. Sper să rămână multă vreme aşa”, spune un altul.
„E un lucru bun oricum, da”, este de părere un al treilea consumator.
România se află acum pe locul al patrulea în Uniunea Europeană în topul ţărilor cu cea mai ieftină benzină, după Bulgaria, Ungaria şi Polonia.
De ce a scăzut prețul benzinei
Scăderea cotațiilor internaționale ale petrolului au fost așadar neașteptat de repede transferate în prețul la pompă. În mod surprinzător, pentru că de regulă benzinarii se grăbesc să transpună în preț orice majorare de fiscalitate sau a prețului petrolului, dar sunt mult mai lenți în cazul ieftinirilor. Orice apreciere a prețului internațional al petrolului este transferată în preț în cea mai mare parte a ei în primele două săptămâni, în timp ce în cazul unei deprecieri a prețului petrolului durează chiar și de trei ori mai mult.
Cei mai mari producători din lume - Statele Unite, Rusia şi Arabia Saudită - au rămas cu petrol pe stoc mai ales din cauza încetinirii economiei globale, deci există și o reducere a cererii. Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) s-a reunit din nou vineri, după ce joi nu a reușit să ajungă la un acord de tăiere a producției cu aliații săi.
Scăderea vine totuşi după ce preţul carburanţilor a explodat în prima parte a acestui an
Dar dacă ne uităm în ultimii cinci ani, căderea prețului barilului de țiței vine de la maxime istorice, la mijlocul anului 2014, cotația era de aproape 120 de dolari. Iar prețul benzinei la pompă în România era atunci de aproape 2 dolari.
Și ca să punem lucrurile în perspectivă, iată cum a evoluat prețul petrolului în ultimele două decenii, de la sub 20 de dolari pe baril până la mai bine de 140 de dolari. În 2008, barilul de petrol s-a devalorizat de la 140 la 35 de dolari, dar benzina a scăzut cu doar 10 cenți inițial, după care s-a scumpit din nou.