După ce în urmă cu două săptămâni sistemul informatic al cardului de sănătate n-a fost funcțional patru zile, astăzi înregistrează o nouă defecțiune. Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) anunță sec defecțiunea și pomite că va da în timp util ordinul prin care le va explica furnizorilor de servicii medicale (spitale, clinici, medici de familie etc.) cum vor urca ulterior în sistem serviciile pe care acum le prestează off-line.
„Astazi, 01.11.2016, începând cu ora 09:00, sistemul informatic al cardului național de asigurări de sănătate este indisponibil datorită unor probleme tehnice”, explică reprezentanții CNAS într-un comunicat postat pe site-ul Casei.
„Până la remedierea problemelor tehnice apărute, serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line. Pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate în această perioadă sunt aplicabile dispozițiile art.199-202 din H.G. 161/2016, cu modificările și completările ulterioare și ale art. 361 – 364 din H.G. 206/2015, cu modificările și completările ulterioare”, se arată în documentul citat.
Reprezentanții CNAS dau asigurări că în scurt timp, președintele instituției va emite ordinul prin care le va explica furnizorilor de servicii medicale (spitale, clinici, medici de familie etc.) cum vor urca ulterior în sistem serviciile pe care acum le prestează off-line.
„În acest sens, până la termenul de raportare a activității lunare pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite ordin, conform prevederilor legale mai sus menționate”, se arată în finalul comunicatului.
Precedenta defecțiune, a cărei remediere a durat patru zile, s-a prodfus între 10 și 13 octombrie. În urma ei, Guvernul a aprobat proiectele de modificare a Contractului-cadru pentru anii 2016-2017 (HG161/2016) şi a Programelor Naţionale de Sănătate pentru anii 2015-2016 (HG206/2015), propuse de Ministerul Sănătăţii şi CNAS, ce au ca scop crearea condiţiilor legislative pentru permiterea relaxării regimului de raportare şi validare a serviciilor efectuate de furnizorii de servicii medicale aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate, în intervalul de timp de la apariţia unui incident informatic şi până la soluţionarea acestuia.
Potrivit măsurilor aprobate de Executiv, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) constată și comunică, prin publicarea pe site-ul propriu, întreruperile în funcționarea PIAS. În astfel de cazuri:
- serviciile și dispozitivele medicale, inclusiv cele din cadrul programelor naționale de sănătate curative, se acordă off-line;
- furnizorii de medicamente eliberează în sistem off-line medicamentele din prescripțiile medicale on-line și off-line. Anterior, medicamentele puteau fi furnizate de farmacii doar în regim on-line.
Președintele CNAS emite ordin, până la termenul de raportare a activității lunare prevăzut în contract, pentru ziua/zilele în care sunt constatate întreruperi în funcționarea PIAS. Ordinul, care se publică pe site-ul CNAS, cuprinde condițiile de transmitere în PIAS a serviciilor acordate off-line și condițiile de validare a acestora, în cazul imposibilității de a utiliza on-line sistemul național al cardului de asigurări sociale de sănătate, parte componentă a PIAS, ca urmare a întreruperii funcționării acestei platforme.
De asemenea, se prelungește cu 3 luni valabilitatea HG 206/2015, respectiv până la 31 martie 2017, pentru a se asigura continuitatea accesului la servicii medicale inclusiv în ceea ce privește eliberarea medicamentelor și materialelor sanitare specifice asigurate bolnavilor în cadrul programelor naționale de sănătate.