Încă şapte ani cu 12 ore de la Bucureşti la Arad

În cel mai optimist scenariu, România va reuşi abia peste şapte ani să reducă timpul de deplasare cu trenul de la Bucureşti până la Arad la şase-şapte ore.

După ce, cu chiu, cu vai, anul acesta vor fi finalizate lucrările de modernizare a căii ferate pe liniile Bucureşti - Constanţa şi Câmpina - Predeal, întârzierile trenurilor se vor muta mai spre vestul ţării.

Compania naţională CFR SA, responsabilă cu gestionarea infrastructurii feroviare, se pregăteşte să deschidă, în primăvara care vine, şantiere pentru modernizarea la standarde europene a 211,8 km de cale ferată situaţi pe Coridorul paneuropean de transport IV.

În celelalte sectoare, cum ar fi Braşov - Sighişoara, nu se mai investeşte decât pentru asigurarea siguranţei circulaţiei. Asta doarece oficialii aşteaptă banii pentru modernizare care vor veni începând din 2014. În consecinţă, viteza de circulaţie a trenurilor scade de la an la an.

Între timp, nici pe singurul sector modernizat deja, Bucureşti - Câmpina, nu s-a investit mai nimic. În rezultat, au apărut restricţii de viteză, aşa-numitele "puncte periculoase".

Dacă acestor factori li se adaugă inevitabilele restricţii de viteză care vor fi impuse pe sectoarele unde vor începe lucrările de modernizare, este de aşteptat ca, în următorii ani, călătoria de la Bucureşti la Arad să dureze mult mai mult decât în prezent, când această distanţă este parcursă în 12 ore.

În primăvară se dă startul la noi şantiere

Până la finele acestui an, vor fi în funcţiune 365 kilometri de cale ferată modernizată, din totalul de 861 kilometri, cât măsoară parcursul românesc al Coridorului IV. Este vorba de tronsoanele Bucureşti - Câmpina (92 kilometri), finalizat în urmă cu cinci ani, Bucureşti - Constanţa(225 kilometri) şi Câmpina - Predeal (48 kilometri). Funcţionarea la parametri normali a acestor tronsoane este aşteptată să se producă de la finele acestui an.

Din primăvară, vor începe şantierele pentru modernizarea altor 211,8 kilometri, între Sighişoara şi Simeria şi de la Radna la Curtici (frontiera cu Ungaria). În total, valoarea lucrărilor a fost estimată la 1,611 miliarde de euro, fiind finanţate din fonduri europene postaderare, prin Programul Operaţional Sectorial de Transport. Licitaţiile au început deja, iar directorul general adjunct al CFR SA, Marius Corduneanu, a declarat pentru Capital că, până la sfârşitul anului, vor fi semnate toate contractele cu constructorii, astfel încât în primăvară să înceapă şantierele.

Evident că, la fel ca la orice lucrare de infrastructură care se desfăşoară sub trafic, vor apărea întârzieri majore în circulaţia trenurilor, aşa cum s-a întâmplat până nu demult pe drumul spre Constanţa, dar şi pe Valea Prahovei. Din păcate, timpul de parcurs va fi lungit şi mai mult şi din alte cauze, în afară de cele inerente executării unor lucrări de modernizare.

Fără reparaţii capitale

CFR SA nu investeşte mai nimic în sectoarele pentru care se speră o finanţare din partea Comisiei Europene în exerciţiul 2014-2020. Relevant în acest sens este cazul tronsonului de 128 kilometri dintre Braşov şi Sighişoara, care este parcurs de trenul Intercity în... două ore şi jumătate. Asta înseamnă că trenul merge pe această porţiune cu o viteză medie de 51 kilometri pe oră. Iar durata călătoriei va creşte în continuare.

"Linia Predeal - Arad se degradează continuu. Nu se alocă bani pentru ea, deoarece se aşteaptă şantierul, iar reparaţiile capitale sunt considerate investiţii", ne-a declarat secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare, Ştefan Roşeanu.

Aşteptăm răspunsul de la Bruxelles

Şi mai delicată este situaţia tronsonului Predeal - Braşov: 26 kilometri străbătuţi în 36 minute (43 kilometri pe oră). Aici, Comisia Europeană insistă pe varianta devierii traseului şi a construcţiei unui tunel, astfel încât să se poată asigura o viteză de până la 160 kilometri pe oră. Toată afacerea ar costa însă mult prea mult - peste 1,2 miliarde de euro, din care 500-700 milioane de euro numai tunelul propriuzis. Asta în condiţiile în care pentru o distanţă mult mai mare, de la Braşov la Sighişoara, necesarul estimat este de 2 miliarde de euro.

Deocamdată, însă, pentru Predeal - Braşov se aşteaptă un răspuns de la Bruxelles.

Pe alte sectoare, unde vor începe lucrările de modernizare, viteza este chiar şi acum mai mare. De exemplu, pe sectorul Simeria - Vinţu de Jos (primul scos la licitaţie, ofertele fiind deja deschise la finele lunii trecute) se circulă cu o viteză medie de 57 kilometri pe oră, iar după finalizarea modernizării, Corduneanu estimează că ea va ajunge la 148 kilometri pe oră. 43 de kilometri pe oră este viteza cu care circulă trenurile pe tronsonul de cale ferată Predeal- Braşov. 26 kilometri sunt străbătuţi în 36 de minute

PLANURI

În aşteptarea anului 2014

Conducerea CFR SA vrea să fie pregătită pentru anul 2014, atunci când vor fi anunţate noile alocări de fonduri europene pentru sistemul feroviar românesc. Astfel, deja sunt în curs de elaborare studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru tronsonul Braşov - Sighişoara.

"La sfârşitul acestui an, vom avea toată documentaţia pregătită, pentru a putea lansa licitaţia chiar în 2014", spune Marius Corduneanu. El estimează că lucrările nu ar putea dura mai mult de trei ani şi jumătate.

Ştefan Roşeanu este mult mai rezervat, susţinând că linia Constanţa - Arad va fi finalizată abia în 2022. Citiţi şi:

  • Cât ne va costa reabilitarea şi modernizarea a 28 de kilometri de cale ferată
  • PERICOL PE CĂILE FERATE: 311 fisuri în podurile spre litoral
  • Cât va cheltui CFR SA ca trenurile să meargă cu 160 km/h pe 31 de kilometri