În timp ce în România trenurile merg, în medie cu 43 km/h, în Statele Unite, cei 610 km dintre Los Angeles şi San Francisco vor fi parcuşi în mai puţin de trei ore.
La ceremonie, marţi, guvernatorul Californiei, Jerry Brown, a comparat realizarea unei reţele pentru trenurile de mare viteză, cu efortul de construire a marilor catedrale ale Europei, care s-au ridicat pe parcursul a mai multe generaţii, scrie The Independent.
"Trenurile de mare viteză ne leagă de trecutul de viitor, de la sud la nord," a spus Jerry Brown, potrivit Los Angeles Times.
"Nu e chiar aşa de scump. Ne putem permite. De fapt, nu ne putem permite să nu construim reţeaua.Toate aceste proiecte sunt un pic tergiversate. Vor fi şi voci care ne vor critica pentru modul în care chetuim bani", a adăugat oficialul, care însă a subliniat necesitatea că legătura dintre oraşele americane este una care se impune.
Anul trecut, doi oficiali guvernamentali din California, Brian Kelly si Mary Nichols, au atras atenţia că singura alternativă reală la trenul de mare viteză ar fi investirea a circa 150 miliarde de dolari pentru a pentru a construi 4.300 km noi de autostradă, mai multe autostrazi şi sute de introducerea a sute de noi zboruri, care presupun extinderea aeroporturilor şi pistelor de avion, pentru a se acoperi nevoile viitoare de transport.
Trebuie spus că trenurile Amtrak, care asigură legătura feroviară între est San Francisco Bay şi la Los Angeles, parcurg distanţa între 11-19 ore şi un preţul unui bilet costă între 59 dolari şi 138 dolari. Trenuri din reteaua Amtrak se numesc Acela Express şi pe distanţe scurte pot depăşi 200 km/h, însă pe rutele lungi vitezele medii sunt de maxim 120-130 km/h
Cu avionul, zborul dureaza aproximativ o oră şi 15 minute, dar şi preţul călătoriei este unul mult mai consistent, însă durata de îmbarcare şi accesul la aeroport reprezintă dezavantaje ce trebuie luate în calcul.
Cu maşina, distanţa se parcurge în cel puțin șase ore și jumătate în cel mai bun trafic, şi poate costa la fel de mult în funcţie de tipul de maşină.
Deşi preţul unei călătorii cu trenul de mare viteză ar putea fi similar cu cel practicat de transportul aerian, promoterii afirmă că pentru oameni accesul facil va reprezenta un avantaj pentru călători, care vor economisi astfel timp şi bani.
În America trenurile de mare viteză nu au fost tocmai o prioritate, dar în 2009, câteva state au luat initiaţivă, cel mai bine stand California unde se lucreaza la o sectiune de 45 km între Madera şi Fresno, segment ce va face parte dintr-o cale ferata ultra-rapida ce ar trebui sa lege în trei ore Los Angeles de San Francisco (800 km). Proiectul va dura minim zece ani.
Trenurile de mare viteză sunt trenuri care pot dezvolta viteze mai mari de 200 km/h. În mod normal, viteza lor este între 200 km/h și 300 km/h, recordul unui tren pe șine fiind al unui TGV: 574,8 km/h, dar trenurile experimentale japoneze cu levitație magnetică JR-Maglev au ajuns la 581 km/h.