Aproape jumătate dintre copii nu ar şti cui ar trebui să se adreseze în cazul în care ar fi folosiţi pentru producerea unor materiale pornografice sau ar fi exploataţi prin muncă. In plus, 45% dintre elevi menţionează că folosesc în totalitate banii din alocaţie în interesul propriu, 31% că îi împart cu familia, iar 20% că îi cedează în totalitate familiei.
A crescut semnificativ nivelul declarat de intoleranţă a copiilor, comparativ cu 2006, faţă de copiii romi, copiii cu dizabilităţi fizice, cei cu dizabilităţi mintale uşoare, cei seropozitivi, precum şi faţă de copiii din instituţiile de plasament. Cea mai îngrijorătoarea creștere a intoleranței se remarcă în relație cu copiii cu HIV/SIDA, fapt ce se corelează cu niveluri scăzute de informare cu privire la această tematică, cauzate de numărul mic de acțiuni de informare sau chiar de absența acestora. Astfel, dacă în 2006, 39% dintre copii spuneau că ar fi de acord să aibă un coleg de clasă seropozitiv, în 2013, procentul acestora a scăzut la 18.5%. În 2013, 59% dintre elevi declarau că nu ar fi de acord să aibă un coleg de bancă seropozitiv. Tot în ceea ce privește colegul de bancă, unul din cinci elevi nu ar dori să împartă banca cu un copil cu dizabilitate mintală ușoară, 18% nu ar fi de acord cu un coleg cu dizabilitate fizică, iar 16% dintre elevi nu ar fi de acord să stea în bancă cu un copil rom.
Aceste date șsi multe altele care maăsoarăa cunoșsterea, importanțta ssi respectarea drepturilor copilului îin Româania, cuprinse în raportul de cercetare „Cunoaşterea, importanţa şi respectarea drepturilor copilului în România – Opiniile elevilor”au fost făacute public ieri de căatre organizațtia Salvațti Copiii Romania pentru proicetul CLEAR.
Seminarul a abordat și tematica educației juridice, având în vedere că aceasta poate contribui major la creșterea capacității copiilor de a-și folosi și proteja drepturile si, cu aceasta ocazie. au fost lansate si manualele pentru adolescenți și ghidul pentru facilitatori realizate în proiectul CLEAR
„Întrebați dacă ar ști cui să ceară ajutorul dacă ei sau prietenii lor s-ar confrunta cu diferite forme de violență, între 31% și 47% dintre elevi ne-au spus că nu ar ști la cine să apeleze. Mai mult, inclusiv în rândul elevilor care au spus că știu cine i-ar putea ajuta, nivelul de informare pare să fie unul scăzut, pentru că aproximativ 15% dintre aceștia nu pot menţiona sau nu menționează nicio instituţie sau persoană căreia s-ar adresa. Aceste procente ne arată că, de fapt, numărul elevilor care nu dispun de informațiile necesare pentru a se proteja și a-și apăra drepturile este îngrijorător de mai mare, ceea ce face ca acești copii să aibă nevoie să primească informațiile și sprijinul adecvat pentru a ști cum să reacționeze!”, declară Gabriela Alexandrescu, Președintele Executiv al Organizației Salvați Copiii.
Seminarul a abordat și tematica educației juridice, având în vedere că aceasta poate contribui major la creșterea capacității copiilor de a-și folosi și proteja drepturile. Cu aceasta ocazie, Salvați Copiii a lansat trei manualele pentru adolescenți și un ghid pentru facilitatori, care formează pachetul de resurse educaționale „Adolescenții – drepturi și legi”. Prin acest pachet de resurse se contribuie la creșterea informării și conștientizării adolescenților, dar și la dezvoltarea abilităților lor de a acționa atunci când drepturile le sunt încălcate sau ignorate. Resursele vizează tematica drepturilor copilului și cunoașterea legilor, detaliind subiecte precum: ce înseamnă „a fi copil”, dreptul la protecție împotriva violenței și contactul adolescenților cu legea.
Instituțiile prezente la eveniment, Ministerul Justiției, Ministerul Educației și Cercetării Științifice, Serviciul Prevenire din cadrul Direcției Generale de Poliție București, Asociația pentru Dialog și Solidaritate a Avocaților și Salvați Copiii au convenit dezvoltarea unei colaborări existe, în cadrul căreia să fie utilizate și resursele educaționale „Adolescenții – drepturi și legi”.
Pornind rezultatele cercetării amintite mai sus, pachetul de resurse educaționale a fost elaborat în cadrul, Salvați Copiii a dezvoltat proiectului „Educaţie Juridică pentru Copii – Resurse Adaptate” (C.L.E.A.R.: Children’s Legal Education – Adapted Resources), coordonat de Salvați Copiii România și implementat cu sprijinul financiar al Programului pentru Drepturi Fundamentale şi Cetăţenie al Uniunii Europene. Parteneriatul din proiect include două universități – Anglia Ruskin (din Cambridge, Marea Britanie) și Artesis Plantjin (din Anvers, Belgia) –, o reţea internaţională de experți din domeniul justiției – Observatorul Internațional de Justiție Juvenilă (cu sediul în Brussels) – şi trei organizații neguvernamentale – Salvați Copiii din România și Spania și Cooperativa socială San Saturnino (din Italia) –, fiind sprijinit și de un Consiliul Comitatului Cambridgeshire din Marea Britanie.