În plin sezon al vacanţelor, promovarea turistică a României la nivel internaţional este aproape nulă, iar desfiinţarea birourilor de turism din străinătate s-a făcut pe motivaţii de natură personală, atenţionează patronatele din industria de profil, care solicită, totodată, numirea la conducerea Ministerului Turismului a unor specialişti în domeniu.
“Susţinem cu tărie că funcţiile de conducere din Ministerul Turismului, ministru şi secretar de stat, să fie deţinute de specialişti din turism, întrucât este nevoie de expertiză în domeniu, care să ne permită să facem progrese reale, pe fiecare zonă a industriei noastre. Nu putem avea permanent la conducerea instituţiei care administrează turismul numai persoane fără legătură cu domeniul. Suntem într-un moment critic în turism, cu impact negativ asupra evoluţiei acestuia. Niciun act normativ nu a fost aprobat în ultimele şase luni. Cel referitor la acordarea voucherelor de vacanţă şi angajaţilor din sistemul public nu este aprobat, Legea Turismului nu a intrat în dezbatere, propunerile ANAT referitoare la garantarea pachetelor turistice nu s-au concretizat într-un act normative”, susţin, într-un comunicat de presă reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR), Asociaţiei Naţionale de Turism Rural, Ecologic şi Cultural (ANTREC) şi Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR), cu alte cuvinte toate patronatele din turism.
Conform acestora, “promovarea turistică a României în străinătate este palidă, lucru vizibil şi în statistici”.
“Potrivit Institutului Naţional de Statistică, România a fost vizitată, în 2016, de numai 2,5 milioane de turişti străini. Creşterea anuală, de 10%, ne bucură, dar este nesemnificativă comparativ cu cea înregistrată de Bulgaria, vizitată anul trecut de peste 8 milioane de turişti străini. Sau cu rezultatele Ungariei, vizitată anul trecut de mai mult de 16 milioane de turişti străini. Birourile de turism din străinătate au fost desfiinţate cu motivaţii de natură personală şi fără a fi pus imediat ceva în loc. Toate eforturile de promovare depuse de cei care reprezentau România în străinătate se vor risipi, fondurile alocate pentru promovarea externă, chiar aşa puţine, vor fi fost cheltuite în zadar. Sunt doar câteva dintre nerealizările ultimelor şase luni, pe care vi le amintim, ca un semnal de alarmă. Turismul are potenţial să contribuie cu mai mult de 2% la PIB-ul României, trebuie doar să fie considerat o prioritate a economiei naţionale şi tratat ca atare, cu maximă responsabilitate”, precizează sursa citată.
Organizaţiile din turism solicită, nu în ultimul rând, să fie consultaţi în cazul nominalizărilor pentru posturile de conducere din Ministerul Turismului, “dacă se doreşte cu adevărat turism în România”.