In cautarea cadoului perfect

Incepe luna cadourilor. Incepe stresul alegerii darurilor potrivite pentru cei dragi. Cum descoperi ce-si doresc? Cum eviti sa iei acelasi CD sau aceeasi carte ca anul trecut si cum ajungi la cadoul perfect?

Se apropie Craciunul si odata cu el revin problemele legate de alegerea cadourilor. Carti, stilouri, obiecte din portelan sau electronice. Orice se poate transforma intr-un cadou de vis sau intr-unul de cosmar. Un prototip al cadoului ideal nu a fost descoperit. Fiecare alegere este conditionata de persoana care-l cumpara si de cea care-l va primi. Cu toate acestea, an de an, il substituim pe Mos Craciun si majoritatea dintre noi incearca sa gaseasca cadoul perfect pe care sa-l daruiasca.

Pe o piata intr-o continua extindere, alegerea pare sa fie din in ce mai dificila. Bogdan Grigore, specialist in training pentru oamenii de vanzari, este de parere ca, pe o piata sofisticata, cumparatorului ii va fi din ce in ce mai dificil sa se decida pentru un anumit produs. Acestei tendinte i se alatura si caracterul impulsiv al romanilor la cumparaturi, fapt ce diminueaza considerabil sansele de a descoperi cadoul ideal.

Darurile perfecte vor ramane in continuare cele care se adapteaza contextului si persoanei careia ii este daruit. Nici pretul, nici renumele marcii sau incarcatura emotionala a cadoului nu par sa constituie componentele exclusive ale cadourilor ideale.

Cu toate acestea, avem la dispozitie un pachet special de trucuri pe care le putem folosi atunci cand mergem la cumparaturi. Constienti de avantajul organizarii cautarilor prin magazine, a existentei une liste redactate de noi cu numele persoanelor si cu posibilele cadouri ce li se potrivesc, putem avea o imagine ceva mai clara asupra rezultatului final. Motiv pentru care nu mai cadem prada euforiei de moment care ne imbata privirile cu sclipiciul de kitsch al vreunui obiect din vitrina.

Slabiciunea pentru cheltuieli pare sa fie, in opinia lui Bruno Medicina, specialist in psihologie comerciala si trainer in cadrul Esprit Consulting, un atribut de baza din comportamentul oamenilor. Suntem predispusi la cheltuieli, iar acestea maresc probabilitatea de a descoperi in muntele de daruri achizitionate si pe cel perfect.

Iar daca am reusi sa scapam de mania achizitiilor de lumanarele drept cadouri si ne-am concentra cu adevarat atentia asupra produselor care se potrivesc cel mai bine gustului persoanelor la care vor ajunge, atunci am avea o sansa sa descoperim cadoul ideal de Craciun.

Luna in care ne transformam in Mos Craciun

Fiecare isi doreste un cadou perfect. Pe care sa-l ofere si pe care sa-l primeasca. Insa cati dintre noi se pot lauda ca au castigat aceasta cursa a cumparaturilor?

Cel mai important atu pe care trebuie sa-l detina fiecare dintre noi atunci cand vrea sa ofere cadoul perfect este, in opinia sociologului Marius Pieleanu, sa cunoasca foarte bine destinatarul.

Aceasta regula de baza este indispensabila in „vanatoarea” pachetului care sa contina obiectul ravnit de cei de langa noi. In acest sens, romanii depun in general eforturi mari in perioada Sarbatorilor pentru a descoperi acel element-surpriza care sa impresioneze placut. „Cautam mereu acel cadou care sa iasa din obisnuinta si sa fie in acelasi timp pe gustul celui caruia i se adreseaza”, a mai spus sociologul Marius Pieleanu, conf. univ. dr. la Facultatea de Stiinte Politice, SNSPA.

Existenta cadoului ideal este raportata la efectul pe care acesta il are asupra celui care-l va primi. Nimeni nu contesta posibilitatea ca acesta sa existe, dar in acelasi timp se stie ca nu toti vor avea acces la el. Daca ar fi sa apelam la alte trucuri pentru a descoperi care dintre noi are sanse mai mari in a darui cadoul perfect, unul dintre ele ar fi si sfatul astrologului.

Uneori coboara din stele

Cei care cred in zodii, pot cerceta astrogramele celor carora vor sa le cumpere cadou si sa aleaga in functie de asteptarile acestora. In opinia specialistului Cristina Vanea, astrolog la „Evenimentul zilei”, „zodiile care sunt cel mai mult expuse in aceasta perioada la cheltuieli sunt Gemenii si Sagetatorii”. Avansul oferit de predispozita in a irosi resursele financiare le poate acorda acestor doua zodii sansa de a gasi cadoul ideal. Pe de alta parte si avantajul unei firi meticuloase si atente la detalii, cum este cea a Fecioarei, ii poate servi de minune in cautarile sale.

Comportamentul nostru in timpul cumparaturilor de Craciun este dictat de valori si impulsuri similare cu a majoritatii europenilor. „Alegerile noastre sunt motivate de simbolistica evenimentului, de substituirea rolului de Mos Craciun si de afluxul mare de produse cu care suntem bombardati”, este de parere sociologul Marius Pieleanu. Motiv pentru care majoritatea achizitiilor din aceasta perioada se concentreaza in jurul acestei categorii de produse.

Mos Craciun ne exploateaza

Pe de alta parte, specialistul de origine italiana care lucreaza in Romania in vanzari si traininguri in cadrul Esprit Consulting, Bruno Medicina, este de parere ca „piata romaneasca este in plina dezvoltare pentru ca in Romania se vinde aproape orice”. Data fiind si cresterea puterii de achizitie a romanilor, acestia au adoptat la cumparaturi „comportamentul unui copil in magazinul de jucarii.” Dispunand de banii care-i permit sa cumpere, el este tentat sa cheltuiasca mult pe produse scumpe.

Bruno Medicina a mai declarat special pentru „Evenimentul zilei de duminica” faptul ca „pentru romani, tentatia de a cumpara ceva este mare. Iar acest lucru tine in special de psihologia autohtona.” Profitand de acest aspect, antreprenorii fac exces la capitolul strategiilor de vanzare pentru a-si influenta cresterea incasarilor. Astfel, din acest punct de vedere, „nu putem vorbi inca de o educatie a clientului pentru calitatea produselor achizitionate”, a concluzionat Medicina.

Timpul si banii sunt decisivi

Stim cu totii ca darul perfect se afla undeva ascuns in multimea de produse de pe piata. Si atunci, cum putem ajunge la el? Ideea de a comprima intr-un butic o sumedenie de produse accesibile acestei nise largi de cumparatori a dus la o explozie a magazinelor dedicate exclusiv cadourilor. Psihologul Victor Popovici este de parere ca aceasta noua tendinta de pe piata in materie de buticuri de cadouri a dus la o schimbare a comportamentului consumatorilor.

„Un numar tot mai mare de romani incepe sa acorde o atentie sporita cadourilor. Faptul ca pot gasi in acelasi loc o varietate mare de astfel de produse ii incurajeaza sa caute acel obiect special. Acum ei nu mai trebuie sa colinde magazinele si acest lucru le permite sa-si focalizeze atentia asupra modului in care un lucru se potriveste sau nu persoanelor vizate de ei.” Prin urmare, descoperirea cadourilor ideale este influentata si de factorul timp.

Avand mai mult timp la dispozitie, ne permitem sa ne gandim exact la ceea ce-si pot dori cei de langa noi. Si se reduce considerabil numarul celor ce daruiesc lucruri superficiale. De asemenea, Victor Popovici a mai adaugat ca procesul de achizitie a cadourilor nu mai este lasat pe ultima suta de metri, ca odinioara.

„Tot mai multi dintre cei care vor darui anul acesta un cadou si-au facut din timp liste. O buna parte dintre ei au inceput inca de acum cateva saptamani sa cumpere produsele ce vor face parte din pachetele de Craciun. Acest lucru subliniaza ca se produc schimbari in comportamentul consumatorilor autohtoni. Iar aceste variabile sporesc sansele sa se ajunga la un cadou perfect sau macar aproape de perfectiune.”

Moderatii si cheltuitorii Mihaela Jinga, vanzatoare intr-un magazin de cadouri din Bucuresti, ne-a declarat ca a observat cum clientii incep sa fie mult mai meticulosi in aceasta privinta. „In magazinul nostru, clientii petrec minute bune inainte de a cumpara ceva. Iar noi incercam pe cat posibil sa-i ajutam in alegerile lor.” Pentru cadourile nonconformiste sau unicat nu sunt prea multi amatori. Majoritatea inca mai prefera pachetele cosmetice ambalate sau aranjamentele de lumanari.

Iar costurile cu cadourile se incadreaza de obicei intre 40 si 100 de lei. Din categoria celor cu venituri medii care nu-si pot permite cheltuieli foarte mari, cadoul ideal se concentreaza astfel in jurul produselor cu preturi moderate.

Pe langa aceasta categorie de cumparatori ce prefera produsele cu preturi medii, in Romania mai exista un tip de cumparator. Este vorba de aceeasi categorie la care se referea si specialistul in vanzari Bruno Medicina, si anume cea a romanului care nu se limiteaza la anumite sume. Tendinta acestora este sa pregateasca pentru Sarbatori cadouri scumpe, care sa impresioneze.

Mihai Dascalescu, vanzator la un magazin de produse cosmetice si parfumuri, a declarat ca in aceasta perioada se poate observa o crestere substantiala a vanzarilor la produsele de lux. „Foarte multi clienti cumpara produsele noastre pentru renumele marcii. Vin si spun exact ce vor. Multi dintre ei ajung sa cumpere chiar daca lor nu le place cum miroase un anumit produs. Acum, marca vinde marfa si multi dintre ei vad in aceste produse scumpe un cadou ideal.”

INFLUENTE

Cum se fac cumparaturile?

> Trainerul Bogdan Grigore ne-a declarat ca la cumparaturi comportamentul nostru este dictat de urmatorii factori:

1. Cel al orgoliului - „De regula, in Romania se cumpara mult doar din cauza orgoliului. Punctul de plecare este constituit mai degraba de intrebarea: „De ce sa aiba vecinul si eu nu?”.”

2. Cel al simpatiei - „Cine nu are pe acasa lucruri pe care le-a luat doar pentru ca vanzatorul ne-a starnit simpatia?”

3. Cel al confortului - Cumparam din buticurile de cadouri produse care nu ne plac intotdeauna foarte mult, dar care ne sunt accesibile prin simpla lor prezenta pe acele rafturi si care ne scutesc de alte drumuri prin alte magazine.

4. Cel al noutatii - Oricine doreste sa detina o mica parte din noutatile de pe piata, indiferent de gradul lor de utilitate si de multe ori chiar de preturi.

10 SFATURI

Cum sa descoperi un cadou de succes

1Inainte de a pleca la cumparaturi scrie pe o lista ceea ce ai dori sa cumperi pentru fiecare persoana in parte. Linistea si rabdarea vor da rezultate pozitive la cumparaturi.

2 Nu te gandi doar la un singur produs. Daca nu esti decis ce anume sa cumperi, poti lua mai multe produse, o cutie originala si cadoul este gata. In plus vei avea avantajul cantitatii, fata de care romanii au un mare atasament.

3 Stabileste un buget fix. Daca nu esti ponderat, exista riscul ca pentru o persoana sa cumperi un cadou perfect si sa nu-ti mai ajunga fondurile pentru ceilalti. Motiv pentru care vei fi nevoit in acest sens sa apelezi la tarabele cu kitsch-uri.

4 Alege cateva magazine din care planuiesti sa cumperi. Vei salva mult timp si iti va permite sa cumperi intr-o maniera organizata, fara sa existe riscul de a omite pe cineva.

5 Sotiile. Ideal este sa primeasca acel lucru pentru care bate apropouri de luni intregi. Daca nu ai fost atent, poti sa o multumesti cu o bijuterie. Poate vei avea noroc cu promotiile de Sarbatori si sa substitui acel produs ravnit cu o bijuterie din pietre semipretioase.

6 Barbatii. O masina sport de culoarea rosie este visul oricarui barbat, indiferent de starea civila. Cum creditul de la banca nu poate acoperi o cheltuiala atat de mare, varianta machetei de jucarie poate fi, de multe ori, o solutie. Anul acesta, un cadou ideal ar putea fi o plasma sau un i-Phone.

7 Copiii. Este esential sa se mentina un contact strans cu ei, mai ales acum, pentru a putea cumpara supereroul sau papusa pe care ei o prefera in aceasta luna.

8 Pentru prieteni. Merge un produs util, dar mai putin costisitor, ceva de care are nevoie si pentru care si-a lipit nasul de mai multe vitrine unde era expus.

9 Pentru iubit sau iubita. Un produs de marca, scump si la moda. Este cadoul ideal prin care transmite faptul ca si la anul va fi in stare sa ofere ceva de pret aceleiasi persoane, pe langa sentimente.

10  Pentru sefi. Cea mai dificila alegere din toata lista. Daca lucrezi intr-o firma unde regulamentul interzice cadourile intre angajati, atunci ai scapat. Ceilalti se pot gandi la o agenda din piele, un stilou de marca sau chiar un mouse-pad amuzant.

Cititi si:

ISAILA: Invinsi de spiritul Craciunului