In 2007, Spar vrea cinci magazine in Bucuresti

Cele 300 de magazine pe care lantul le va avea in intreaga tara vor avea suprafete de la 300 pana la 10.000 de metri patrati.

Lantul de supermarketuri Spar, ultimul jucator intrat pe piata romaneasca, este si unul dintre cei mai dinamici: planurile pentru urmatorii ani vizeaza extinderea retelei de retail pana la 300 de magazine, la care se adauga posibile achizitii din defuncta Univers’All, potrivit directorului general al lantului de retail, Rino Tizzanini.

Spar a mers pe strategia de achizitii de magazine deja existente inca de anul trecut, cand a preluat reteaua de supermarketuri Diskont din Alba Iulia, in paralel cu proiecte de constructie de la zero a magazinelor. Reteaua Spar, dezvoltata de fondul american Morava, investeste in medie un milion de euro pe magazin si tinteste cu precadere orasele de dimensiuni medii si mici.

Magazine mari si mici "Am venit in Romania cu formate de magazin diferite. Adica putem sa deschidem un la magazin de 300 de metri patrati pana la un hipermarket de aproape 10.000 de metri patrati. Nu avem o constrangere teritoriala - asta inseamna si faptul ca putem deschide astazi un magazin la Timisoara si maine unul la Bacau ori Iasi", spune directorul Spar, Rino Tizzanini. Motivul acestei foarte comode dezvoltari: faptul ca Spar functioneaza in Romania in sistem de franciza.

Dupa ce lantul a deschis deja cateva magazine - la Targu-Mures, la Arad, la Hateg, la Deva sau Resita -, negocierile se duc in acest moment pentru o locatie in Iulius Mall Timisoara, care apartinea retelei falimentare Univers’All.

"Suntem in mod particular interesati de Timisoara pentru ca nu avem un magazin Spar in acest oras. Apoi, este foarte greu sa gasesti terenuri interesante, propice, disponibile, corecte. Suntem pe punctul de finalizare a acestui dosar", ne-a declarat Tizzanini.

Spar intentioneaza sa deschida si in Bucuresti magazine - cinci, in acest an. Deoarece Spar nu are un plan de dezvoltare punctual, adica nu vizeaza acoperirea unor localitati in ordinea marimii acestora, oficialii Spar nu au putut preciza cand va fi deschis in Bucuresti primul magazin din aceasta retea.

Dincolo de tejghea Desi lantul de supermarketuri Spar functioneaza in Romania in sistem de franciza - ceea ce inseamna ca exista o serie de derogari de la regulile de functionare ale lantului la nivel international, reteaua din Romania raspunde totusi cerintelor grupului de calitate si prospetime a produselor.

Lantul de magazine comercializeaza cu precadere produse proaspete, acestea generand acum aproape jumatate din cifra de afaceri anuala a companiei. Pentru a reusi aceasta, grupul a contactat o serie de furnizori locali de legume sau fructe.

Aceasta practica este tot mai des intalnita la marii comercianti. Spar tine cont si de calitatea serviciilor de care beneficiaza cei care trec pagul magazinelor cu acest nume. "Accentul cade si pe partea de servicii. Am supradimensionat echipa pentru servicii, vrem sa evitam situatii in genul trei case deschise si 15 clienti care asteapta", spune Rino Tizzanini.

Totodata, o parte importanta din veniturile companiei este realizata de produsele dezvoltate sub marca proprie, cu precadere la articolele de baza - zahar, faina sau ulei.

Acest segment de business a fost atacat cu multi ani in urma si de marile lanturi de retail de la noi; marcile proprii ale Carrefour sau Metro sunt printre cele mai diversificate ca numar de produse, dar si printre cele mai cautate in magazinele celor doua lanturi.

Si pentru acest gen de produse retailerii recurg la parteneriate cu furnizorii. Spar are in Germania cateva zeci de fabrici de produse lactate si mezeluri. La noi insa prioritari sunt deocamdata doar furnizorii de legume si fructe.

PIATA MUNCII

Mentalitate: "lasa ca merge si asa" Directorul general al Spar Romania, Rino Tizzanini (foto), spune ca pe piata locala gaseste deschidere din partea autoritatilor, insa stie si despre mentalitatea romanului "lasa ca merge si asa", dar crede ca procedurile internationale de munca nu le vor lasa angajatilor loc de asa ceva.

"Din momentul in care se fixeaza un obiectiv clar si toate mijloacele necesare atingerii acelui obiectiv sunt puse la dispozitie, nu vedem niciun motiv ca o astfel de mentalitate sa mai existe", explica Tizzanini strategia prin care incearca sa-si motiveze angajatii.

"BRAD DE CRACIUN"

Istoria Spar ocoleste Romania Fiind un lant de magazine dezvoltat in franciza, Spar Romania este obligat sa respecte doar cateva dintre regulile de comert ale Spar la nivel mondial, legate in principal de raportul calitate-pret si de prospetimea produselor comercializate, ne-au declarat reprezentantii companiei, care au refuzat sa precizeze insa care este structura companiei ce vinde acum in Romania marca "Spar".

Grupul olandez Spar a fost fondat in 1932, iar cuvantul "spar" tradus in limba romana inseamna "brad de Craciun". La nivel mondial, grupul controleaza direct sau prin franciza aproape 15.000 de magazine si a devenit celebru datorita unui lant bine pus la punct cu furnizori de produse dintr-o varietate de game.