Iadul pe pamant, la Sibiu

Spectacolul "Faust" a reconstituit grandios infernul din opera lui Goethe.

Flacari care ard, „pe viu”, o poarta catre Infern deschisa dupa o cortina metaforica, un pui de labrador negru care devine Mefisto, ritualuri si numere de echilibristica la inaltime, o noapte valpurgica, asa cum n-a mai fost niciodata reprezentata in Romania, sunt parte a unei montari cu adevarat grandioase: „Faust”, in regia lui Silviu Purcarete, care a avut premiera joi seara, in hala uzinei Simerom, din Sibiu.

Regizorul s-a intrecut pe sine dupa „Danaidele”, din 1995, in crearea unui teatru metaforic, de imagine, care prinde intr-un carusel fantasmagoric ritualuri de sacrificare a porcilor, un rinocer de dimensiuni uriase purtat dintr-o parte in alta a halei pe sine de tren amplasate pe un gazon.

In actul al II-lea, spectatorii sunt invitati de vrajitoare in miezul Infernului.  Peste 80 de actori sunt metamorfozati de Lia Mantoc in licurici, troli, lemuri, elfi, gnomi, nimfe, furii si gratii, o formatie canta live rock, pe o muzica semnata de Vasile Sirli, un cor psalmodiaza in latina, germana si romana. Pe scena se mai perinda sapte Margarete iluzorii, cu varste cuprinse intre 14 si 18 ani, care imbina ingeniozitatea cu senzualitatea.

Montare de 300.000 de euro 

Spectacolul de amplitudine baroca pune in miscare timp de doua ore jumatate o defasurare de forte incredibile pe o suprafata de 1.500 de metri, care i-a lasat fara respiratie pe cei 300 de spectatori asezati initial pe gradene.

Punerea in scena, pentru care Ministerul Culturii a alocat nu mai putin de 300.000 de euro, in contextul Capitalei Culturale, se desfasoara in mai multe spatii ale halei, delimitate prin ferestre translucide, ingenios exploatate scenografic si cromatic de Helmut Stümer, cu 90 de metri patrati de perete pictati cu scene din Infern.

 „Impresioneaza detaliile de finete, accentele moderne si ironice, specifice lui Purcarete, sincretismul extraordinar si mariajul inspirat intre muzica, scenografie si ambianta”, spune criticul Ion Parhon.

„Am scapat de eternul feminin”

Marea revelatie a spectacolului este interpreta unui Mefisto androgin, cu sani de femeie si sex de barbat: Ofelia Popii, tanara actrita a teatrului din Sibiu, in varsta de 29 de ani. Faust este interpretat de Ilie Gheorghe, actorul craiovean de 67 de ani.

Insa declamarea versurilor decupate din traducerea lui Augustin Doinas este uneori „desueta” in versiunea lui Ilie Gheorghe, potrivit criticilor Mircea Morariu si Adrian Mihalache. 

Actorul, aflat la al 11-lea spectacol cu Purcarete, spune ca rolul lui Faust este „marea lumina” din biografia sa. Criticul Ion Parhon vorbeste  despre un schimb energetic si o contaminare launtrica, „Ofelia fiind foarte tanara, iar Ilie in deplina maturitate”.

Purcarete se distanteaza de textul lui Goethe prin faptul ca nu o salveaza pe Margareta si ca Mefisto apare infrant in final, desi isi cauta o noua victima printre spectatori.

„Am scapat  de eternul feminin al Margaretei si mi-a placut foarte tare ca regizorul a renuntat la acest cliseu al lui Goethe”, spune criticul Adrian Mihalache, care considera si proiectiile video, cu acel Lucifer care scoate limba, montate de Andu Dumitrescu, „destul de simpliste, pentru un spectacol de asemenea anvergura”.

UN AS AL TEATRULUI

Purcarete a dus „Danaidele”  in lume

Spectacolele regizorului Silviu Purcarete, in varsta de 56 de ani, participa la marile festivaluri de teatru din lume. Cu „Danaidele”, pus in scena la Craiova in 1995, a luat trei Premii Uniter si s-a facut cunoscut peste hotare.

Printre montarile sale de referinta se numara: „Titus Andronicus”, „Orestia”, „Phaedra”, „Troilus si Cresida”, „Macbath”, „Pilafuri si parfum de magar”, „Cumnata lui Pantagruel (Omagiu lui Rabelais)” sau „Metamorfoze”.