Hotelierii de pe litoral refuză reducerile

CONSTANŢA. Proprietarii de hoteluri de la Marea Neagră reclamă că nu au fost consultaţi înainte de anunţarea programului „early booking“.

Hotelierii de pe litoral privesc cu destul de multă prudenţă propunerea Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), din România, de adoptare a sistemului „early booking“ (rezervări timpurii - n.r.). Este vorba de programul anticriză, propus de ANAT, care presupune un sistem de reduceri de preţuri, de până la 30%, pentru turiştii români care fac rezervări până la sfârşitul lunii martie pentru vacanţele de vară pe litoral.

Reprezentanţii ANAT s-au întâlnit în mai multe rânduri la Bucureşti, ultima dată la sfârşitul săptămânii trecute. Luni l-au informat în legătură cu acest sistem chiar pe ministrul turismului, Elena Udrea. Între timp, propunerea a apărut în presă şi deja se primesc telefoane în agenţii de la persoane interesate de rezervările timpurii. „Tot publicul cumpărător doreşte bilete mai ieftine, dar aspectele trebuie discutate cu toate părţile implicate şi fără un consens general nu facem decât să ne punem clienţii şi prestatorii în cap“, a recunoscut ieri un agent de turism din Mamaia.

„Reducem, dar să ştim şi noi“

Prima care a îmbrăţişat ideea a fost Asociaţia Litoral, condusă de vicepreşedintele ANAT, Corina Martin. „La sfârşitul lunii decembrie, două hoteluri s-au înscris în programul anticriză. Reducerile pentru turişti vor fi de până la 30%, dar, odată achiziţionate, biletele nu vor fi returnabile şi nu vor suporta modificări“, a explicat Martin.

Hotelierii sunt însă supăraţi că ANAT a hotărât peste capul lor, fără să fie de fapt consultaţi. „Putem să alocăm doar 10 locuri la această propunere, pentru tot sezonul. Fiind un hotel de 5 stele nu ne putem permite mai multe“ spune Iolanda Nanu, directorul Hotelului Rex din Mamaia.

„Dacă nu ai o colaborare cu agenţiile de turism, atunci nu te promovează în extrasezon“, explică Nanu. La rândul ei, Andreea Pătroescu, directorul Hotelului Siret, de 3 stele, nici nu concepe acceptarea de reduceri pentru vârful se sezon. „Sunt de acord doar cu rezervări timpurii pentru capetele sezonului estival“, a declarat aceasta. La Hotelul Central, de 3 stele, directorul Raluca Popa acceptă să acorde o reducere de cel mult 10%.

„Agenţiile de turism vin cu propuneri de-astea deşucheate pe spatele nostru. Eu n-am ce să mai reduc. La mine, în extrasezon, un sejur de cinci zile costă 36 de euro şi unul în vârf de sezon ajunge la doar 62 euro de persoană“, spune Lucian Iftimie, proprietarul Hotelului Florica, din Venus.

MENTALITATE

Sistemul a fost verificat pe turiştii străini

Directorul grupului de Hoteluri Perla Majestic, Nicolae Buzdun, crede că rezervările timpurii atrag mai mulţi turişti, iar banii primiţi pot fi folosiţi pentru renovări şi investiţii. Perla Majestic practică sistemul „early booking“ de aproape 10 ani, pe turismul extern. „Nu trebuie să ne comportăm de parcă am fi descoperit astăzi America. Turistul român trebuie să plătească din vreme toată suma şi trebuie să înveţe să-şi drămuiască banii“, crede Buzdun. Şi George Guci, proprietarul Hotelului Modern, de 4 stele, din Mamaia, practică de câţiva ani acest sistem, tot în cazul străinilor. „Românii sunt obişnuiţi să-şi cumpere excursiile foarte aproape de concediu“, explică Guci. El a hotărât să ofere reduceri de până la 15%, la fel ca în cazul agenţiilor străine. În opinia hotelierului, facilităţile ar trebui să fie aplicate pentru eficientizarea capetelor, nu a vârfului de sezon.