Șefii de la Drumuri trasează autostrăzi, din birouri, peste zone protejate și morminte. Până vineri, ei caută o firmă care să le spună cum să-i transfere pe decedați
Anul acesta, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) nu a inaugurat niciun kilometru de autostradă, iar ce a licitat în ultimii doi ani ba se construiește greu, ba sunt probleme. Unul din motive: asfaltatorii au găsit altceva pe teren decât au citit în studiul de prefezabilitate. De exemplu, șefii de la drumuri încearcă să repare zilele acestea un studiu făcut greșit care încurcă lucrările de construire a autostrăzii Lugoj-Deva. Concret, pe 23 septembrie, șefii CNADNR au semnat hârtiile prin care se caută un consultant care să ajute la mutarea a 200 de morminte dintr-un cimitir aflat în localitatea Branișca, județul Deva. Asta, după ce au descoperit pe teren că traseul autostrăzii Lugoj-Deva trece peste morminte, deși la București, pe calculator, cimitirul nu apărea. Consultantul trebuie găsit până vineri.
Deranj și pentru animalele din pădure
„Șefii de la drumuri se fac că plătesc”
Mai mulți constructori care au șantiere deschise au dezvăluit, pentru EVZ, că șefii de la Compania de Drumuri „se fac că muncesc de doi ani”. „Nu se dau banii constructorului, ni se spune să lucrăm și atât. Când te duci după bani, te poartă de la o ușă la alta. Mai mult, noi nu putem lua credite de la bancă, pentru că CNADNR nu pare serioasă în fața băncii, instituțiile de creditare văzând cât de serioasă a fost Compania în ultimii doi ani”, s-au plâns șefii de șantier, care avertizează că, dacă vorbesc public, sunt șicanați și li se pun bețe în roate de către cei de la Drumuri.
„Îi mutăm pe rând, le facem parastas și monument”
- EVZ: Cum ați aflat că trebuie să mutați morții?
- Lazăr Teodor: Păi, ei au făcut studiul de prefezabilitate de pe gogăl (google - n.r.), cum fac ei acolo, la București, pe calculator. Au venit și au spus: „Pe aici trece autostrada, să nu se mai construiască, că se face autostrada Lugoj-Deva”. Eu le-am zis, e un cimitir. Au zis: „Unde?”. Și când au văzut, au zis: „Lasă că vedem, mergem mai încolo”. După, au mers la București și, mai apoi, au venit și au zis că nu se poate, trebuie să mutați morții.
- Câte morminte sunt și cât de vechi este cimitirul?
- În anii ’80 a fost înființat și sunt 315 morți. Trebuie mutați 200 de morți. Eu leam zis: fără buldozer în cimitir, că am vorbit și cu localnicii. Îi mutăm pe rând, unul câte unul. Facem parastas pentru toți și un monument, le trecem numele celor 200. Vor avea cruci de lemn.
Europenii ne-au cerut să recalculăm prețul drumurilor
Șefii Comisiei Europene și-au dat acceptul pentru implementarea Master-Planului General de Transport, cu condiția ca autoritățile române să recalculeze costurile de construcție a drumurilor și să folosească o metodă mai bună pentru punerea pe hârtie a proiectelor de infrastructură. Mai mult, în timp ce ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a declarat recent, pentru EVZ, că Master-Planul este gata, europenii spun că este nevoie ca acesta să fie revizuit. Astfel, reprezentanţii Autorității de Management pentru Programul Operațional Sectorial „Transport” 2007-2013 (AM POST) s-au întâlnit, în perioada 16-18 septembrie, cu reprezentanții Comisiei Europene, pentru a analiza varianta finală a Raportului privind Master- Planul General de Transport pe termen scurt, mediu şi lung. Până la organizarea ședințelor publice, reprezentanții Comisiei au recomandat AM POST adoptarea unor măsuri, precum:
● Îmbunătățirea metodologiei de elaborare a Master - Planului, prin adăugarea unor scenarii alternative de testare a proiectelor de transport, care să includă criterii de selecție ce vizează performanța economică, apartenența la rețeaua TEN-T Core, precum și criterii de mediu;
● Revizuirea valorilor estimate pentru fiecare proiect în parte;
● Asumarea reformei feroviare, care presupune punerea accentului pe o rețea feroviară redusă, introducerea serviciilor competitive pentru pasageri, a unui sistem de responsabilizare pentru performanță și a unui program de creștere a eficienței;
● Acordarea unei atenții sporite proiectelor care închid coridoarele europene de transport în actuala perioadă de programare.
Cert este că vor exista patru ședințe publice organizate de AM POST pentru fiecare domeniu de transport, după cum urmează: 7 octombrie - rutier; 9 octombrie - feroviar; 13 octombrie - naval; 15 octombrie - aerian și intermodal.