Plan de măsuri împotriva scumpirilor mascate. Guvernul a elaborat actul normativ după model francez

Scumpiri. Sursa foto: Arhiva EVZ

Guvernul condus de Marcel Ciolacu a pregătit măsurile menite să protejeze consumatorii împotriva scumpirilor mascate. Comercianții vor fi obligați să informeze cumpărătorii dacă gramajul unui produs a fost modificat, iar prețul a rămas neschimbat.

 

Ordinul prin care vor fi adoptate primele măsuri împotriva shrinkflation a fost elaborat. Comercianții vor fi obligați să informeze cumpărătorii dacă gramajul unui produs a fost schimbat, iar prețul a rămas același. Astfel, românii vor fi avertizați și vor putea să nu mai achiziționeze produse la același preț, dar cu gramaj mai mic.

Guvernul, măsuri pentru protecția consumatorilor

Executivul a finalizat ordinul privind primele măsuri împotriva shrinkflation, o practică înșelătoare tot mai des întâlnite în retail. Comercianții vor fi obligați, în baza planului propus de Guvernul Ciolacu, să-și informeze cumpărătorii în legătură cu acest fenomen. Românii vor decide dacă mai achizițioează produse la același preț, dar cu un gramaj mai mic.

Premierul Marcel Ciolacu a adus această practică în atenția publicului, denumind-o „o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor”. El a descris shrinkflatia ca fiind o scumpire „camuflată” și nejustificată economic, sub un ambalaj similar. După anunțul făcut de premier săptămâna trecută, au apărut și primele măsuri.

Conform unei noi propuneri legislative, comercianții care vând produse preambalate cu cantitatea modificată vor fi obligați să pună un afiș prin care să informeze cumpărătorii despre acest lucru, dacă prețul rămâne același. Afișul trebuie să fie vizibil, lizibil și de aceeași dimensiune cu restul informațiilor de pe ambalaj, pe toată durata perioadei de vânzare a produselor.

Producătorii au început să scoată pe piață produse cu un gramaj diferit decât cel prevăzut în actele normative privind plafonarea adaosului comercial. Practica de shrinkflation a apărut în România cu precădere după ce Guvernul a limitat, la propunerea PSD, adaosul comercial la alimentele de bază pentru a evita creșteri de prețuri nejustificate. Măsură s-a constatat a fi eficientă având în vedere că prețurile la unele alimente s-au ieftinit și cu 30%.

Marcel Ciolacu Sursa foto: EVZ

Ciolacu cere controale în magazine

Premierul Marcel Ciolacu a solicitat autorităților de control să intervină acolo unde se constată fenomenul de shrinkflation. El a anunțat că guvernul pregătește o reglementare după model francez, pentru protejarea consumatorilor.

„Cer tuturor autorităților de control din România să intervină urgent. Iar în paralel, să pregătim o reglementare, pe modelul francez: producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă prețul produsului a rămas neschimbat. Și, evident, sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații”, a spus Marcel Ciolacu.

Producătorii au redus subtil gramajul produselor, fără să ajusteze prețurile și, în multe cazuri, ambalajul rămâne neschimbat pentru a evita suspiciuni. Astfel, produsul rămâne la același preț, dar cu o cantitate mai mică, ceea ce afectează direct consumatorii. În cazul produselor din lista cu adaos comercial plafonat, practic produsele sunt scoase de sub reglementările introduse de Guvernul Ciolacu.

Limitarea adaosului comercial a dus la unele fluctuații sezoniere ale prețurilor la alimente ca urmare a plafonării marjei adăugată de comercianți la prețurile stabilite de producători în condiții concurențiale. Insă această măsură a redus speculațiile de pe piață și a contribuit la stabilizarea prețurilor la produsele alimentare. Această politică economică a avut un impact pozitiv asupra temperării inflației generale.

Alimente la raft Sursa foto: Dreamstime.com

Guvernul propune măsuri după model francez

Practica numită shrinkflation subminează încrederea consumatorilor, dar le afectează și bugetul. Este important ca autoritățile să continue să monitorizeze le monitorizeze și să impună reguli clare pentru a proteja interesele consumatorilor și a menține transparența în piață.

PSD consideră că, în contextul incertitudinilor economice și geopolitice externe, este nevoie de un mecanism de protecție socială. Acest mecanism, propus de Guvernul Ciolacu trebuie să asigure stabilitatea prețurilor la produsele de strictă necesitate pentru un trai decent

Reglementările de combatere a shrinkflatiei există și în Franța. Măsura va fi aplicată din luna iulie când comercianții francezi vor trebui să afișeze timp de două luni informații referitoare la diminuarea cantității produselor alimentare și a altor bunuri de consum obișnuite, cum ar fi detergentul, care conduce la o creștere a prețului unitar.

Retailerii din Franța vor fi obligați să informeze cumpărătorii atunci când dimensiunea produselor este redusă fără o scădere corespunzătoare a prețurilor, în lupta împotriva shrinkflației.