Cele mai importante companii ale statului, cu afaceri anuale de miliarde de lei, vor intra într-un plan de vânzare a unor pachete minoritare de acţiuni.
Guvernul a publicat ieri un memorandum, prin care îşi anunţă strategia de atragere a unor investitori privaţi, în companii precum Hidroelectrica, Complexul Energetic Oltenia (CEO), CFR Marfă, CN Aeroporturi Bucureşti sau CN Administraţia Porturilor Maritime (CN APM) Constanţa. Totodată, va reduce pachetul de acţiuni la Rompetrol şi va vinde integral ce deţine la Sanevit 2003 şi alte 22 de societăţi propuse de Administraţia Domeniilor Statului (ADS).
Planuri mai vechi
Despre vânzarea unor pachete de acţiuni la aceste societăţi, în cea mai mare parte prin Bursa de Valori Bucureşti, se vorbeşte de foarte mult timp, chiar dinainte de 2012, fiind obligaţii asumate în negocierile cu FMI şi Comisia Europeană, în cadrul acordurilor de împrumut. Niciodată nu au fost duse până la capăt. „Memorandumul nu spune
Potrivit acestuia, listările trebuie făcute atunci când va fi momentul prielnic şi ele nu trebuie să fie un scop în sine, ci ca parte a unei strategii de dezvoltare a acelor companii.
Statul păstrează controlul
De altfel, Guvernul precizează în Memorandum că statul va păstra pachetul majoritar de acţiuni la companii strategice precum CEO, Hidroelectrica, Aeroporturi Bucureşti sau CN APM, iar banii rezultaţi din vânzarea acţiunilor la aceste societăţi vor rămâne la dispoziţia lor, pentru finanţarea planurilor de investiţii. „Scopul este o dezvoltare a societăţii şi listarea ar aduce o mai bune transparenţă a rezultatelor societăţii şi implicit o mai bună guvernare şi rezultate mai bune”, a completat vicepremierul. De altfel, toate aceste companii strategice se confruntă cu rezultate financiare foarte slabe faţă de potenţialul lor uriaş, fiind căpuşate ani la rând. Numai CEO, înfiinţată în 2012, a adunat doar anul trecut pierderi de aproape un miliard de lei, având circa 15.000 angajaţi. Hidroelectrica, cel mai ieftin producător de energie, a stat din 2012 în insolvenţă, până vara aceasta.
Portul Constanţa, al doilea port ca mărime din Europa, dupa Rotterdam, a fost o „jucărie” pe care s-au bătut constant politicienii şi la care Primăria Constanţa voia controlul. Din cauza unei administraţii politizate, performanțele portului sunt slabe.
O nouă strategie la CFR Marfă
Privatizarea CFR Marfă ar putea demara în 2018, după ce în 2017 va avea loc restructurarea companiei, iar actuala strategie de privatizare, aprobată în 2013, va fi modificată, mai arată Guvernul. Nu e exclus ca statul să dorească menţinerea controlului asupra societăţii. La Salrom, în memorandum se precizează că statul vrea consolidarea poziţiei ca acţionar. În prezent, Ministerul Economiei deţine 51% din Salrom, iar Fondul Proprietatea (FP), restul acţiunilor. Acesta din urmă şi-a anunţat intenţia de a lista o parte din participaţie, iar statul vrea acum să preia parţial sau integral aceste acţiuni, iar ulterior să listeze compania, păstrând controlul.