Consilier BNR: Costurile administrative sărăcesc bugetul. Câte comune vor dispărea

BNR. Sursa foto: Arhiva EVZ

Consilierul guvernatorului BNR, Eugen Rădulescu, a emis un avertisment puternic cu privire la viitorul cheltuielilor statului. El susține că, dacă nu se intervine în mod sever, aceste cheltuieli vor crește semnificativ în anul următor.

Eugen Rădulescu, consilier BNR, atrage atenția asupra necesității de a reduce administrația locală extrem de stufoasă. Acesta spune că multe administrații nu mai pot justifica necesitatea lor în fața unui număr atât de mic de cetățeni pe care îi servesc.

BNR trage un semnal de alarmă referitor la cheltuielile bugetare

„În materie de cheltuieli, rezolvarea problemelor este extrem de dificilă, presupune refacerea întregii administrații publice. Ar trebui ca instituții întregi să dispară, ar trebui ca UAT-uri să dispară.

Avem 3.000 de comune, România nu mai poate suporta costurile administrative la 3.000 de comune, avem școli în mediul rural cu 10 elevi, au o clădire, au un director”, a spus consilierul guvernatorului BNR.

Rădulescu spune că vestea și mai proastă este că dacă nu se intervine se sever și serios asupra cheltuielilor în viitorul an, „vor lua foc”.

Datele furnizate de Ministerul de Finanțe indică existența a 466.000 de angajați în aparatul de stat de la nivel local. Însă acest număr include și personalul din domeniile educației și sănătății.

Excluzând aceste categorii, numărul de angajați în administrația locală, se ridică la 314.000 de persoane. Acest număr cuprinde primării, consilii locale și instituții subordonate.

Există cazuri în care primăriile, considerate de unii drept instituții de eficiență discutabilă, se confruntă cu dificultăți financiare. Neavând suficiente resurse pentru a-și acoperi cheltuielile salariale, astfel că sunt susținute financiar de bugetul de stat.

Eugen Rădulescu. Sursa foto: Razvan Valcaneantu EEC

Fiscul, singurul domeniul reorganizat

Singurul sector care a suferit o reorganizare notabilă a fost Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În urma unui program inițiat în colaborare cu Banca Mondială, ANAF a fost restructurat în opt regiuni fiscale.

Cu toate acestea, ulterior, ministrul de Finanțe, Eugen Teodorvici, a decis să revină asupra acestei schimbări și să readucă structura ANAF la nivelul direcțiilor județene ale Fiscului.

Motivul pentru această modificare a fost faptul că entitățile mai mici sunt mai ușor de supravegheat și controlat. Același principiu se aplică și în cazul primăriilor, unde controlul este mai eficient la nivel local, potrivit digi24.ro.