Ministerul Energiei a constituit un grup de lucru, format din reprezentanți ai companiilor din domeniul energiei și angajați ai ministerului, care să identifice problemele și să găsească soluții pentru ca procesul și timpul de racordare la reţeaua de electricitate a unui client nou să fie redus considerabil, în condiţiile în care România este penultima ţară din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte durata acestui proces.
Astfel, în România este nevoie de 182 de zile până la conectarea la reţea, de la momentul iniţierii procedurii de obţinere a avizelor. Doar Ungaria ne depăşeşte, cu 252 de zile. În Cipru sunt necesare 137 de zile, în Polonia – 133, în Bulgaria - 130, în Italia – 124, în Slovacia şi Malta – 121, pe când în Estonia racordarea se poate face doar în 91 de zile.
Ministrul Energiei, Victor Grigorescu, s-a întâlnit cu reprezentanții companiilor de distribuție energie electrică și gaze naturale, membri ai Federaţiei Patronale a Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE). Subiectul central al discuțiilor l-a reprezentat reducerea timpului de racordare la utilități atât pentru consumatorii, casnici cât și pentru cei non-casnici.
”Au adunat termene legale după termene legale și au ajuns acolo. Desigur, știu că performanța distribuitorului este mai bună în realitate, media e ceva mai jos, însă dacă nu reușim să facem ceva cu asta în primul rând pentru consumator este un chin. Avem cazuri în care se primește acordul în luni de zile, ba chiar într-un an. Poate că nu ar fi rău să încercăm acea idee despre care se vorbea și la Bruxelles, ”One stop shop”, în așa fel încât consumatorul să obțină un singur aviz, o soluție tehnică, iar următorul pas să fie direct racordarea”, a declarat Victor Grigorescu.
Propuneri din partea distribuitorilor
În cadrul discuţiilor, distribuitorii de electricitate au admis că:
- Ar trebui ca un branșament să nu mai fie considerat o construcție - O problemă care ar trebui tratată și abordată ar fi o relație mai apropiată cu instituțiile care emit autorizații de construcție, pentru că orice am racorda la rețea, fie o casă, fie o fabrică, ea are nevoie de un proiect și de o autorizație. La acel moment al obținerii autorizației de construire ar trebui să fie realizat și proiectul de alimentare. Trebuie să ne luptăm ca primăriile, la momentul în care aprobă o autorizație de construcție, să o aprobe cu tot cu proiectul de branșament. - Este momentul să separăm racordările pentru clienții casnici, pentru clienții mici, de racordările pentru clienții mari. Un client mic nu poate fi tratat ca o fabrică.