Grecii de la Aktor au blocat conturile CNAIR. Despăgubiri uriașe! Cum contraatacă statul

Vizita de lucru la Santierul Autostrazii Sebes– Turda, lotul 1 si 2

Rămași mult în urmă cu lucrările la cei 24 de kilometri din autostrada Sebeș-Turda, unde contractul a fost semnat în 2014, grecii de la Aktor au blocat conturile Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Firma elenă forțează astfel încasarea unor despăgubiri câștigate încă din primăvară la Curtea de Arbitraj de la Paris pentru un contract de reabilitare a 41 de kilometri din DN6, între Domașnea și Caransebeș, care s-a derulat în perioada 2005-2011 și unde finanțarea a fost asigurată prin fonduri ISPA pre-aderare.

Decizia instanței de arbitraj a fost atacată cu acțiune în anulare de CNAIR la Curtea de Apel București. Firma greacă nu a mai avut răbdare până la decizia instanței și a decis să pună poprire pe conturile Companiei de Drumuri.

Grecii s-ar putea trezi ei datori către CNAIR în condițiile în care de mai bine de 5 ani tot tărăgănează lucrările la lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda, între Sântimbru și Aiud, ceea ce ar putea da dreptul CNAIR să le aplice penalități de până la 15% din valoarea contractului. Grecii au realizat până acum doar 72,8% din lucrări și, potrivit CNAIR, ar trebui să închidă șantierul la început de decembrie, un termen greu de respectat.

Autostrada Sebeș-Turda lotul 2

  • Lungime: 24,25 km
  • Valoare contract: 549,33 milioane lei, fără TVA
  • Începerea lucrărilor: decembrie 2014
  • Data estimată de finalizare: 2 decembrie 2020

Întârzieri în lanț

Din păcate, grecii se mișcă greu și pe lotul 3 al Autostrăzii de Centură Sud (A0). Au fost deja penalizați de către CNAIR cu un million de lei, deoarece au întârziat cu predarea proiectului tehnic.

„Întârzieri majore înregistrate în perioada de proiectare. Conform contractului, antreprenorul ar fi trebuit să fi predat Proiectul pentru Autorizația de Construire (PAC) și Proiectul Tehnic de Execuție (PTE) și să fi obținut aprobarea și Autorizația de Construire la data de 23 mai 2020. În prezent (luna august) se află la declarația de proiectare, revizia G”, se arată într-un document oficial al CNAIR.

Așa cum s-a văzut din alte proiecte realizate de același constructor, acesta nu este în stare să recupereze în etapa de construcție efectivă întârzierile din timpul etapei de proiectare. Prin urmare termenul de finalizare a acestui tronson de autostradă, finalului anului 2022, trebuie privit cu rezervă.

Autostrada de Centură Sud – lotul 3

  • Lungime: 18 km
  • Stadiu fizic: 0%
  • Valoarea contractului: 853,4 milioane lei, fără TVA
  • Termen estimat de finalizare a lucrărilor: trim. IV 2022

Un proiect finalizat cu greu de grecii de la Aktor este Autostrada Urbană, adică ciotul de 3,3 kilometri de la intrarea în Capitală a Autostrăzii Bucureşti – Ploieşti. Aceasta a fost deschisă traficului în decembrie 2018, cu circa un an mai târziu faţă de termenul contractual iniţial (noiembrie 2017), la 3 ani de la începerea lucrărilor, potrivit G4media.ro.