În cadrul serialului dedicat marilor înțelegeri secrete care ne ordonează existențele, continuăm astăzi cu un episod dedicat modului în care marile companii tech manipulează informațiile personale ale utilizatorilor.
Cumpărăturile online au deschis, potrivit specialistului în antropologie socială Benjamin Barber, un „magazin de dulciuri care oferă satisfacție imediată“. Au reinfantilizat consumatorul adult, readucându-ne pe toți la condiția de copii.
„Când un copil spune «Vreau aia! Și o vreau acum!», langă el se află un adult care spune nu, dar când un adult cere același lucru când face cumpărături online, el poate să achiziționeze orice își dorește”. Durerea neuronală pe care o simțim când ne despărțim de bani dispare și nimic nu ne mai poate opri să cheltuim nelimitat. Figura parentală a fost eliminată.
O simplă demonstrație
În continuare, o scurtă demonstrație. La obiect! „Dacă îți dau o bancnotă de zece lire sau de un dolar, nimeni nu obține profit de pe urma acestei tranzacții. Banii doar trec dintr-o mână în alta. Dar dacă fac o plată digitală, cineva trebuie să înlesnească tranzacția. Spațiul dintre noi doi devine unul în care se pot face bani.
Acesta e spațiul pe care toți giganții tech - Facebook, Apple, Google, Amazon și Microsoft - vor să îl stăpânească, într-o cursă pentru posesia banilor, și, astfel, să îl redefinească. Ceea ce înseamnă că tu devii moneda - explică Jacques Peretti.
Apoi, mai departe: „Într-un astfel de spațiu, valoarea nu o constituie nici măcar costul tranzacției. Acest serviciu este oferit gratuit acum. Informațiile despre tine reprezintă bogăția ce poate fi exploatată. Informațiile sunt prețul ascuns al fiecărei tranzacții pe care o facem. E un preț pe care suntem dispuși să-l plătim, întrucât nu dăm bani din buzunar.
Ceea ce dăm, în schimb, sunt informații despre noi, până în cel mai mic detaliu: de la un playlist euforic sau trist pe care-l alegem în concordanță cu dispoziția noastră până la faptul că preferăm mâncarea chinezească în locul celei indiene, dacă suntem hetero, gay sau mormoni, dacă preferăm surfingul sau tricotajul, dacă suferim de deficit de atenție, dacă mergem în vacanță în Caraibe sau pe insula Canvey”.
Identificarea profilurile alegătorilor indeciși
În 2016, astfel de date au fost utilizate pentru a identifica profilurile alegătorilor indeciși care urmau să își exprime votul atât la referendumul pentru Brexit, cât și la alegerile prezidențiale americane; iar aceste informații s-au dovedit a fi decisive - mai consemnează Jacques Peretti.
În 2017, autoritatea britanică pentru protecția datelor personale a lansat o investigație care cerceta influența cunoașterii informațiilor personale asupra campaniilor politice. Compania care a fost responsabilă pentru campania Leave, Cambridge Analytica, a identificat intențiile votanților mai clar decât a fost posibil vreodată.
Fără acest lucru, orice campanie politică - mai ales una purtată la scor strâns - este sortită eșecului. Criticii descriu această procesare a datelor de către companii drept o chestiune de încălcare a confidențialității, însă oamenii nu sunt foarte alarmați.
Așa cum a precizat Harvard Business Review în 2015: „Cercetarea noastră arată că majoritatea consumatorilor sunt conștienți că sunt supravegheați... (dar) ei apreciază faptul că accesul la datele personale poate duce la crearea de produse și servicii care le fac viața mai ușoară și mai distractivă, îi educă și îi ajută să economisească bani“.
„Pur și simplu nu ne pasă că divulgăm informații personale. Ne ingrijorează mai tare când procesarea datelor atinge domeniul sănătății noastre, cel față de care, întâmplător, giganții tech manifestă cel mai mare interes” - sintetizează Jacques Peretti.
Despre acest subiect delicat vom împărtăși însă informații în episodul viitor.
Marele mit referitor la mase și mai ales la cei săraci e acela că nu sunt în stare să-și chivernisească banii sau bugetul și, drept urmare, au nevoie de noi tehnologii care le vin în „ajutor“
70% dintre americani dețin cel puțin un card, însă 50% au două și 10% mai mult de trei, o familie americană având în medie datorii de peste 40.000 de dolari
Ideea că datoriile trebuie să fie achitate a dispărut în totalitate. În schimb, împrumutul a devenit un mod de viață”, Jacques Peretti, jurnalist BBC
Împrumutul joacă un rol avantajos din punct de vedere politic, mistificand stagnarea economiei prin invocarea unui bilanț sănătos”, Jacques Peretti, jurnalist BBC
Retras pe o plajă din Honolulu, fondatorul eBay, Pierre Omidyar, își petrece timpul acum finanțând publicația online de investigații Honolulu Civil Beat, Jacques Peretti, jurnalist BBC
eBay este expresia capitalismului în formă pură: un site gigantic de intermediere a comerțului liber pe Internet, unde cumpărătorul, nu vânzătorul, e cel care controlează piața, iar valoarea este stabilită exclusiv de cât e dispus cumpărătorul să plătească
Cumpărăturile online au reinfantilizat consumatorul adult, readucându-ne pe toți la condiția de copii”, Benjamin Barber, specialist în antropologie socială
Coperta volumului Înțelegerile care ne-au schimbat lumea, de Jacques Peretti (Editura Litera, 2019)