Gigantii industriei auto se muta in Rusia

Rusia ar putea deveni in doi ani cea mai mare piata auto din Europa, potrivit analistilor internationali.

Estimarile sunt influentate de miscarile facute in ultima vreme de unii dintre cei mai mari producatori de masini din Europa, care au pus ochii pe fabrici din Rusia. La sfarsitul saptamanii trecute, francezii de la Renault au anuntat ca au cumparat 25% din cel mai mare grup auto rusesc, Avtovaz, producatorul marcii Lada. Pentru un sfert din fabrica ruseasca, conducerea Renault a platit peste 1,25 miliarde de dolari (0,89 miliarde de euro).

Planurile sefului Renault, Carlos Ghosn, in Rusia erau deja conturate: majorarea productiei la 160.000 de masini pe an la fabrica deja existenta in Moscova. Preluarea unei parti din Avtovaz, care detine o linie de productie cu o capacitate de 1 milion de autoturisme pe an, va avea o contributie insemnata pentru ca Renault sa se mentina pe pozitii chiar si in 2009, cand piata din Rusia va deveni una dintre cele mai mari din Europa, a declarat Ghosn, citat de cotidianul britanic „Daily Telegraph”.

Alianta dintre Renault si Avtovaz va da nastere la un model nou anual din 2009 si doua pe an din 2012. Incepand de anul viitor, compania ruseasca le va oferi francezilor acces la tehnologia proprie de productie a motoarelor, dar va accepta si sfaturi de marketing de la Nissan - partenerul international al Renault.

Si principalul producator de autovehicule din Europa, Volkswagen, a inaugurat, la sfarsitul lunii noiembrie, prima sa fabrica din Rusia, valoarea investitiei ridicandu-se la 1 miliard de euro. De pe portile fabricii rusesti vor iesi modelele Passat si Skoda Octavia.

"A DOUA CHINA"

Rusii au cumparat 2,5 milioane de masini

Inca din 2008, Rusia ar putea deveni a doua piata ca marime din Europa, dupa Germania. Considerata de foarte multi producatori de masini „o a doua China”, Rusia ar putea depasi anul viitor ca productie si vanzari piete precum Franta sau Marea Britanie. In 2007, rusii au cumparat peste 2,5 milioane de masini noi.

„Atat Rusia, cat si Ucraina au crescut foarte mult in acest an ca piata auto. Cred ca Rusia va deveni al doilea jucator puternic din Europa, anul viitor”, crede Luca Maestri, directorul financiar al General Motors, citat de Reuters. Acesta considera ca productia de automobile din Rusia este deja egala cu cea din Italia si mai mare decat cea din Brazilia si India. In prezent, si companii precum Ford sau Nissan sau General Motors si-au mutat o parte din productie in Rusia.