Mii de români şi-au înregistrat maşinile în Bulgaria, dar, în cazul unui accident, asiguratorii plătesc cu mare întârziere sau deloc. Cel mai mare pericol: maşinile radiate la vecini care circulă ilegal la noi.
Ce te faci când te loveşte o maşină înmatriculată în Bulgaria? "Păgubitul se adresează Biroului Asiguratorilor de Autovehicule România (BAAR), pentru a afla cine este corespondentul în România al asiguratorului străin.
Consultă website-ul BAAR, www.baar.ro, unde introduce datele de pe copia Cărţii Verzi obţinută de la vinovat şi un program de indentificare îi va da corespondentul din România. După identificarea corespondentului, se adresează acestuia", ne-a explicat paşii Liviu Stoicescu, membru în directoratul Omniasig Viena Insurance Group.
Practic, firma de asigurări din Bulgaria trebuie să aibă un colaborator în România. "Asiguratorul de la noi are rol de intermediar. Se ocupă de dosar, strânge informaţiile sau alte operaţiuni, în funcţie de ce prevede contractul de colaborare cu firmele de asigurare din ţara respectivă", ne-a precizat Cristian Constantinescu, pre şedintele Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România.
Asiguratorii bulgarii "uită" să plătească
Însă surse demne de toată încrederea din cadrul unor firme de asigurări româneşti spun că sunt foarte multe cazuri în care cei care au fost loviţi de maşini bulgăreşti nu sunt despăgubiţi la timp sau chiar deloc, iar singura lor şansă e să se adreseze instanţelor.
"Firma colaboratoare din România constată pagubele şi trimite dosarul bulgarilor. Aceştia trebuie să aprobe despăgubirea, însă am întâlnit foarte multe cazuri în care s-a întâmplat să întârzie luni întregi sau să nu-şi dea acceptul", ne-a declarat reprezentantul unei firme de asigurări.
Sudul ţării e invadat de maşini cu număr de Bulgaria. BMW-uri, Mercedesuri, Wolkswagenuri, multe dintre ele cazane pe patru roţi. La volan sunt români care au găsit o modalitate de a fenta taxa de primă înmatriculare. În schimbul a 300 de euro îşi fac rezidenţă pentru 5 ani la vecini, iar pentru încă 600 de euro îşi pot înmatricula pe numele lor orice maşină îşi doresc.
De exemplu, o rablă din 1995, cu motor de 1.600 cmc şi Euro 2 se găseşte prin târgurile din Germania şi la 300 de euro, iar ca să o înmatriculezi în România costă 1.500 de euro, în timp ce la bulgari e doar 850 de euro. Taxele se plătesc anual la bulgari, iar dacă, de exemplu, îţi iei o maşină mai scumpă şi vrei să-i faci CASCO, în cazul unui accident, reparaţiile se fac tot la vecini.
6.000 de maşini-fantomă circulă în România
Anul trecut, poliţiştii români de la Rutieră şi colegii lor din Bulgaria au început o campanie de depistare a aproximativ 6.000 de maşini radiate în ţara vecină, dar care circulă pe drumurile de la noi. Explicaţia este următoarea: românii le-au înmatriculat în Bulgaria, dar n-au mai plătit taxele anuale, fiind ulterior radiate. În realitate, aceste maşini continuă să se afle în circulaţie, dar nu în ţara vecină, ci în România.
Reprezentanţii Poliţiei Rutiere spun că au depistat până acum în jur de 500 de maşini, dar campania continuă. "Bulgarii ne-au dat baza de date cu toate numerele radiate, iar noi le verificăm pe măsură ce le identificăm în trafic", explică şeful Poliţiei Rutiere, comisar-şef Lucian Diniţă. Astfel, cel mai mare ghinion este să fii lovit de o maşină radiată în Bulgaria pentru că, în mod clar, aceasta nu mai are RCA.
DE CE AU "CAZANELE" BULETIN DE BULGARIA
Vecinii au taxe de până la cinci ori mai mici
- Notă: Taxa bulgarilor este compusă din taxele de înmatriculare + taxa de rezidenţă pentru 5 ani. Preţurile sunt exprimate în euro.